parallax background

نشادر (آمونیوم کلرید)

پیش‌بینی رکود اقتصادی تا سال ۲۰۲۴
17/02/1401
رونق استفاده از مکانیزم تهاتر میان ایران و آفریقا
21/03/1401

قیمت نشادر یا آمونیوم کلرید


در بالا به تنوع کاربردهای نشادر اشاره کردیم. با توجه به نوع مصرف برای نشادر گریدهای مختلفی در نظر گرفته شده است که لازم است برای کیفیت محصول نهایی و مقرون به صرفه بون فرایند تولید، از گرید مناسب استفاده شود. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار که در زمینه تهیه و توزیع انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی فعالیت دارد، آماده مشاوره در زمینه گرید مناسب نشادر و قیمت نشادر برای مصارف عمده به همراه انالیز مصرف است.



نشادر یا آمونیوم کلرید چیست؟

آمونیوم کلرید با نام تجاری نشادرمعروف است که یک ترکیب غیرآلی و محلول در آب بوده و به صورت بلورهای بی رنگ در بازار وجود دارند. در واقع این ترکیب، نمک کلره فلز فرضی آمونیوم است که با نام نمک آمونیاکی نیز شناخته می شود. از ویژگی های مهم نشادر که همواره باید آن را در نظر داشت، خورندگی آن در هر سه حالت جامد، مایع و گاز است. به همین دلیل به هنگام نگهداری و انبار و استفاده می بایست نکات ایمنی لازم را رعایت نمود.
از آنجا که نشادر ترکیبی خورنده است و تمایل به تشکیل کلوخه دارد، می بایست بسته بندی آن در کیسه های مقاوم در برابر رطوبت باشد تا از نفوذ رطوبت محیط و واکنش با آن جلوگیری شود. برای حمل و نگهداری آن می توان از کیسه های چند لایه کاغذی یا پلی اتیلن و یا بشکه های پلاستیکی و فلزی استفاده کرد.
البته می توان از مواد ضدکلوخه نیز برای حفظ کیفیت آمنیوم کلرید در مرحله انبار بهره برد. بدین صورت که ترکیبات ضدکلوخه مانند اکسید بور یا آمینه اسیدهای چرب مانند استیری آمین را به آن اضافه می کنند تا از جذب رطوبت توسط نشادر و کلوخه شدن آن در زمان انبار و حمل و نقل جلوگیری کند.


استانداردهای تولید آمونیوم کلرید

در سطح جهانی برای تولید نشادر استانداردهایی در نظر گرفته شده است که بر اساس آن گرید تولید و مصرف نشادر تعیین می شود. در ادامه با توجه به این استانداردها انواع گرید تولیدی نشادر را نام می بریم.
گرید صنعتی نشادر : گرید صنعتی به صورت پودر، گرانول یا تکه ای است که درصد خلوص بالایی در حدود 98.7 الی 99.5 را دارا است. سدیم کلرید و یا آهن به صورت جزئی به عنوان ناخالصی این ترکیب و طی فرایند تولید وجود دارد.
گرید خوراکی و دارویی نشادر : برای مصرف خوراکی، نشادر باید درجه خلوصی بالاتر از 99.8 درصد داشته باشد و فاقد یون های فلزات سنگین نیز باشد.
گرید کشاورزی نشادر : برای نشادر گرید کشاورزی که در تولید کود استفاده می شود نیز در نظر گرفته شده است که می بایست به صورت گرانول و دارای 25% نیتروژن باشد.


روش های تولید نشادر یا آمونیوم کلرید

نشادر یا آمونیوم کلرید را نیز مانند هر ترکیب شیمیایی می توان به روش های مختلفی تولید نمود. اغلب بسته به نوع مصرف و گرید تولیدی، روش های تولید متفاوت هستند زیرا بنا به روش تولیدی درجه خلوص و قیمت تمام شده محصول نهایی متفاوت خواهد بود. در ادامه پنجروش مختلف برای تولید نشادر را توضیح خواهیم داد.
• روش واکنش سولفات آمونیوم با سدیم کلرید (روش تر)
در این روش سولفات سدیم به عنوان محصول جانبی تولید می شود و به همین دلیل بازدهی این روش حدود 95% است. سولفات سدیم در این واکنش به صورت نامحلول رسوب می کند که می توان به روش فیلتر کردن آن را از آمونیوم کلرید جدا کرد؛ همچنین می بایست آمونیوم کلرید را با عملیات کریستاله کردن جدا و سپس آن را خشک نمود. این روش به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه و ساده بودن روش عملیاتی آن و نیز پایین بودن هزینه تولید به عنوان مناسب ترین روش تولید کاربرد دارد.
• ترکیب سولفات آمونیوم با اسید کلریدریک
نکته ای که در این روش باید بدانید این است که اسید سولفوریک به عنوان محصول جانبی تولید می شود.
• ترکیب اسید کلریدریک با آمونیاک (خنثی سازی با روش مستقیم)
در این روش که اسید مستقیماً با آمونیاک واکنش می دهد، می توان از آمونیاک خالص به صورت گاز یا محلول استفاده کرد. از آنجا که واکنش حاصل در این روش بسیار گرمازا است، لازم است عملیات خنک کردن در این روش در نظر گرفته شود. این روش از این جهت که مواد اولیه ارزان و در دسترسی دارد و مواد ضدخوردگی در مرحله تولید افزوده می شود، یکی از روش های مقرون به صرفه است.
• ترکیب آمونیاک با سدیم کلرید و گاز کربنیک (فرآیند اصلاح شده سولوی)
فرآیند حاصل از ترکیبات بالا برای تولید کربنات سدیم است که آمونیوم کلرید به عنوان محصول جانبی آن به شمار می رود. این روش برای تولید در مقیاس صنعتی و حجم بالا مناسب است که از نظر اقتصادی نیز به صرفه است. البته از آنجا که یکی از مواد اولیه این واکنش گاز آمونیاک است، بهتر است واحد تولید این محصول در کنار کارخانه های تولید آمونیاک باشد.
• ترکیب سولفات آمونیوم با نمک طعام (روش خشک)
در این روش می توان نشادر با درجه خلوص 100 تولید نمود.


آمونیوم کلرید یا نشادر چه کاربردهایی در صنعت دارد؟

نشادر به دلیل ویژگی هایی که دارد در صنایع مختلفی مصرف می شود که اغلب موارد مصرف آن را به صورت زیر لیست کرده اند:
کاربرد نشادر در صنایع فلزی : نشادر باعث می شود که رطوبت سطح فلزات جذب و سطح آنها پاکیزه شود، درنتیجه قلع یا روی بهتر با آهن واکنش می دهد. بدین صورت کاربردهای زیر را در صنایع فلزی برای نشادر تعریف کرده اند:
• صنایع آبکاری و روکش دادن فلزات به عنوان پاک کننده سطوح فلزات آلیاژی مانند برنز و آماده کننده سطوح فلزات برای انجام عملیات
• روکش دادن سطوح آهن با قلع و پوشش در گالوانیزه کردن برش غوطه وری گرم

کاربرد آمونیوم کلرید در صنعت الکترونیک

• ترکیبی موثر (به عنوان الکترولیت خشک) در ساخت باتری های خشک
• عامل حکاکی کننده در ساخت مدارهای چاپی و کمک به لحیم کاری

کاربرد نشادر در صنایع غذایی و دارویی

نشادر در گرید خوراکی در صنایع غذایی نیز استفاده می شود به ویژه برای تولید نان به عنوان ماده ای مغذی کاربرد دارد و می توان آن را عامل اسیدی کننده نیز در نظر گرفت.
ازجمله ویژگی هایی که برای نشادر در نظر گرفته می شود، عامل خلط آور و ادرار آور است. به همین دلیل در ترکیب داروهای سرفه وجود دارد، زیرا در دستگاه تنفسی باعث تولید مایع اضافی شده و تنفس را راحت تر می کند. از طرف دیگر به عنوان عامل اسیدی کننده برای درمان برخی از اختلالات دستگاه ادراری می تواند موثر باشد.

کاربرد نشادر در کشاورزی و بیوشیمیایی

• در صنعت کشاورزی به عنوان کود ازته در کنار کودهای فسفاته در مزارع برنج استفاده می شود.
• در صنایع بیوشیمیایی نیز به عنوان خوراک ازته برای رشد قارچ ها کاربرد دارد.

کاربرد آمونیوم کلرید در آزمایشگاه ها

• کلرید آمونیوم برای ایجاد دمای پایین در حمام های خنک کننده بسیار موثر است.
• علاوه بر این، در آزمایشگاه های باستان شناسی، بخار آن با رسوب روی فسیل می تواند لایه سفید درخشانی ایجاد کند که با ایجاد کنتراست کیفیت عکس های سه بعدی را افزایش می دهد.

کاربدر نشادر در دیگر صنایع

در لیست کاربردهای نشادر به موارد مصرف آن در صنایع نساجی و چرم سازی، نجاری و تولید شامپوها نیز اشاره شده است.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت