parallax background

ادتا 2 سدیم

پرمنگنات پتاسیم
پتاسیم پرمنگنات
16/11/1399
اکسید آلومینیوم
20/11/1399

قیمت خرید ادتا 2 سدیم


ادتا2سدیم به عنوان عامل کی لیت ساز فلزات سنگین شناخته شده است که کمپلکس های پایداری را در محلول ایجاد میکند. برای این ترکیب شیمیایی مصارف متنوعی در صنعت تعریف شده است که کیفیت آن اهمیت بسیاری دارد . بازرگانی کیمیا به عنوان یکی از تامین کننده های مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی در کشور، انواع مواد شیمیایی مورد نیاز را با کیفیت و قیمت مناسب همراه با مجوز مصرف عرضه میکند. جهت استعلام قیمت ادتا 2 سدیم و ادتا 4 سدیم و ویژگی های آن می توانید با کارشناسان فروش بازرگانی کیمیا تماس حاصل نمایید.



ویژگی های ادتا 2 سدیم

فرمول مولکولی C10H16N2Na2O8
جرم مولکولی338.21 g/mol
شکل ظاهری پودر کریستالی سفید رنگ

ادتا 2 سدیم چیست؟

ترکیبات آلی که یون های فلزی در ساختارهای حلقوی خود دارند را عامل کی لیت می نامند. اکثر عوامل کی لیت اتم های اکسیژن، نیتروژن یا گوگرد را در ساختار خود دارند. اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) کی لیت بسیار پایداری بین یک مولکول ادتا و یون فلز تشکیل میدهد. از عوامل کی لیت ساز برای تیتراسیون کی لیت، ایزوله کردن و جداسازی یون های فلزی، پوشش یون های مخصوص، حل کردن فلزات در حلال های آلی و کروماتوگرافی گازی یون های فلزی استفاده می شود.
ادتا یک اسید کربوکسیلیک پلی آمین است که بیشتر حالت نمک دو سدیم آن (ادتا 2 سدیم) استفاده می شود. این ترکیب می تواند کمپلکس های پایداری را با گستره وسیعی از یون های فلزات تشکیل دهد، درنتیجه در رهاسازی این یون های فلزی توانایی بالایی دارد.


ادتا به چه روش‌هایی سنتز می‌شود؟

ادتا در بین مواد شیمیایی ترکیبی شناخته شده است که به روش های متعددی می توان آن را سنتز نمود.
5 روش مختلف برای تولید ادتا وجود دارد که در ادامه به صورت مختصر این روش ها را توضیح می دهیم.
• سنتز ادتا با استفاده از سود، هیدروکسی استو نیتریل و دو دسیلامین
در این روش ابتدا هیدروکسی استو نیتریل را به محلول آبی اتیلن دی آمین در محدوده دمایی 10 الی 20 درجه سانتی گراد اضافه می کنند و محلول را به مدت یک ساعت هم می زنند. در مرحله بعد سود مایع به محلول اضافه شده و دمای آن را تا 50 درجه افزایش داده و به مدت دو ساعت محلول در شرایط هم زدن قرار می گیرد. سپس دمای آن را تا نقطه جوش افزایش داده و به مدت 3 ساعت آن را می جوشانند. بعد از این مرحله مجدداً آن را تا 10 الی 20 درجه سرد کرده و محلول هیدروکسی استو نیتریل را به آن می افزایند. در ادامه مراحل قبل تکرار می شود. یعنی به مدت دو ساعت در دمای 50 درجه حرارت می بیند و پس از آن نیز سه ساعت جوشانده می شود.
• سنتز ادتا با ترکیبات دی استات
در این روش ترکیب AcNHCH2CH2NHAc و Ac2O را در یک فضای بسته به مدت 15 دقیقه حرارت می دهند که پس از این مدت باید H2C:CO در شرایطی خاص به ترکیب اضافه شده و به مدت 4 ساعت در دمای 150 درجه سانتی گراد رفلاکس شود تا پودری سفید رنگ از این واکنش حاصل شود.
• سنتز ادتا با استفاده از هیدروکسید پتاسیم، سیانید سدیم، اتیلن دی آمین و فرمالدهید
در این روش می بایست سدیم سیانید و سود مایع در مقداری آب حل شده به مدت 20 ساعت در دمای 10 درجه سانتی گراد قرار می گیرد. در این بین می بایست ترکیبات اتیلن دی آمین و فرمالدهید به آن اضافه شوند. سپس تا دمای 60 درجه حرارت دیده و پس از مدتی تا 16 درجه سانتی گراد دمای محلول را کاهش می دهند. پس از این مرحله چندین بار فرمالدهید به محلول اضافه شده و مقدار نامحلول را خارج می کنند تا تمام میزان فرمالدهید مورد نیاز برای واکنش به صورت محلول درآید. درنهایت رسوب حاصل از واکنش را در دمای 110 درجه سانتی گراد خشک می کنند.
• سنتر ادتا با استفاده از برومواستیک اسید و اتیلن دی آمین
برای این روش تنها کافیست اتیلن دی آمین به استیک اسید اضافه شود و رسوب حاصل از واکنش این دو ترکیب را جداسازی و شستشو دهند.
• سنتز ادتا با کمک کلرواستات و اتیلن دی آمین
این روش را به شیوه های مختلفی می توان اجرایی کرد که ما تنها به یک شیوه اشاره می کنیم. در شیوه کنترل اسیدیته می بایست تحت شرایط حمام یخ مقداری مونوکلرواستیک اسید توسط سود خنثی شده و اتیلن دی آمین به آن افزوده شود. در این روش می بایست اسیدیته محلول را کنترل نمود. بدین صورت که در صورت نیاز برای جلوگیری از کاهش PH محلول می توان مقداری سود مایع به آن اضافه نمود. برای جداسازی ادتا می بایست با اسیدکلریدریک محیط را اسیدی و در دمای 90 درجه سانتی گراد آب محلول را تبخیر نمود.


کاربردهای ادتا 2 سدیم

ادتا یک ماده شیمیایی است که در ساختار خود شش موضع (چهار گروه کربوکسیل و دو گروه آمین) برای ایجاد پیوند با یون های فلزی دارد. این ماده می تواند با برخی از ذرات، کمپلکس پایداری تشکیل دهد. به دلیل خاصیت تشکیل کمپلکس می تواند به راحتی از واکنش فلزات نامطلوب و تاثیر منفی آن روی بسیاری از محصولات جلوگیری کند، درنتیجه از آن به عنوان جداکننده یا متوقف کننده واکنش ها استفاده می شود.

ادتا در لوازم آرایشی و بهداشتی

از ادتا 2 سدیم به صورت گسترده ای در انواع مرطوب کننده، محصولات مراقبت پوست و پاک کننده ها، صابون های حمام، انواع شامپوها و نرم کننده ها، رنگ مو، لوسیون ها و دیگر محصولات استفاده می شود.
ادتا دو سدیم به دلیل ساختاری که دارد با یون های فلزی پیوند ایجاد کرده و فلزات را غیرفعال میکند. در محصولات آرایشی و بهداشتی از این خاصیت ادتا دو سدیم برای جلوگیری از تغییر در ساختار شیمیایی محصولات و درنتیجه خراب شدن آن، ایجاد تغییرات ناخواسته در محصولات، تغییر در PH، تغییر در رایحه یا بافت محصولات استفاده می شود.
می توان گفت در لوازم آرایشی به دلایل مختلفی همچون نگهدارنده، کی لیت کننده و تثبیت کننده استفاده می شود و ثابت شده است که این ماده باعث تقویت خاصیت کف سازی و تمیز کنندگی محلول های آرایشی می شود. به عنوان یک کی لیت کننده و با ایجاد پیوند با یون های فلزات سنگین موجود در آب، سختی اب را کاهش داده و از رسوب فلزات بر روی پوست و موی سر جلوگیری میکند، بنابراین برای محصولات بهداشتی و شوینده که با آب سروکار دارد مفید است.
از آنجا که ادتا 2 سدیم باعث کاهش سختی آب (کاتیون های فلزی موجود در آب) می شود، سایر عناصر موجود در شامپوها و صابون ها در تمیز کردن موثرتر عمل میکنند. بنابراین از ادتا2سدیم در شوینده های مصرفی برای شستن لباس ها نیز استفاده می شود تا آب مصرفی برای شستشو را نرم کرده و شوینده ها تاثیر بهتری داشته باشد.
در اغلب ضدعفونی کننده های خانگی از ادتا استفاده می شود، به خصوص اگر در فرمول آن صابون های اسید چرب وجود داشته باشد. این صابون ها نسبت به کلسیم و منزیم حساس بوده و عامل کی لیت از ایجاد curds صابون آب سخت جلوگیری میکند.



پیشنهاد برای مطالعه بیشتر : مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و بهداشتی


ادتا در صنعت نساجی

در صنعت نساجی، ادتا 2 سدیم با حذف یون های فلزی آزاد و مضر از تغییر رنگ پارچه ها جلوگیری کرده و همچنین از رسوب شدن مواد در تجهیزات صنعتی که در دمای بسیار بالا کار میکنند، جلوگیری میکند. به طور کلی می توان گفت ادتا واکنش پذیری فلزات را کاهش داده و از هرگونه اثر ناخواسته ای که ممکن است در حضور آن رخ دهد جلوگیری میکند. بنابراین در نساجی نیز برای عملیات های مختلف استفاده می شود.



ادتا در صنعت پزشکی و داروسازی

علاوه بر صنایع، در پزشکی نیز کاربردهای فراوانی برای ادتا تعریف شده است. پزشکان از این ماده برای درمان افراد مسموم شده با سرب استفاده میکنند. در مصارف دارویی ادتا را به صورت وریدی تجویز و از طریق جریان خون وارد بدن میکنند. ادتا به دلیل ماهیت شش ضلعی، ساختاری شبیه به چنگک دارد ؛ به دلیل همین ساختار فلزات سنگین سمی موجود در جریان خون را به خود جذب کرده و با این یون های فلزی پیوند ایجاد میکند. این پیوند ترکیبی را به وجود می آورد که می تواند از طریق ادرار از بدن دفع شده و امکان اتصال به آنزیم ها و سیتوکروم ها را ندارد. علاوه بر سرب، ادتا می تواند یون های مضر جیوه، کروم، کبالت، نیکل، روی، آرسنیک را از بدن دفع کند. نمک ادتا دو سدیم یکی از اجزای رایج در قطره های چشمی و محلول های مرطوب کننده و تمیزکننده لنزهای چشم است.
در دهه 1970 تحقیقات و بررسی های پزشکی نشان دادند که ادتا می تواند به درمان کم خونی کمک کند. ادتا در فرم FeNa-EDTA که تغییری در طعم و ظاهر مواد غذایی ایجاد نمی کند، می تواند به عنوان افزودنی خوراکی مصرف شده و جذب آهن را تا سطح مطلوبی افزایش دهد.
ادتا در دندانپزشکی
در دندانپزشکی برای خالی کردن ریشه دندان از مواد خاصی استفاده می شود که ممکن است مقداری از این مواد روی لثه باقی بماند. برای اینکه دهان کاملاً از این مواد تمیز شود از ادتا2سدیم استفاده می کنند. همچنین برخی ادتا را به عنوان آنتی اکسیدان می شناسند که می تواند مانع اتصال رادیکال های آزاد به دیواره های سلول های خونی شود.



ادتا در صنایع غذایی

ادتا 2 سدیم به عنوان یک ماده افزودنی در طیف وسیعی از محصولات ازجمله کنسرو ماهی و میگو، قارچ های کنسرو شده، سیب زمینی های سرخ شده استفاده می شود و نیز به سس هاس سالاد به منظور جلوگیری از خشکی اضافه می شود.


ادتا چه آسیب هایی به محیط زیست می زند؟

ادتا دارای ساختار مولکولی نرم و انعطاف پذیر است و به راحتی می تواند با یون های کوچک و بزرگ کمپلکس تشکیل دهد. این ترکیب در PHهای مختلف دارای خاصیت یون گزینی است که از طریق کنترل میزان اسیدیته محیط می توان آن را یون گزین کرد. بنابراین با توجه به اینکه ادتا بهترین لیگاند برای کمپلکس های فلزی به شمار می رود، می توان کاربردهای مختلفی برای آن در نظر گرفت. ادتا دارای طیف گسترده ای از مصارف همچون کارهای پژوهشی پزشکی، تصفیه خانه ها، صنایع تولید انواع مواد شیمیایی و استخراج فلزات و تیتراسیون است.
ادتا2سدیم به عنوان یک لیگاند چند دندانه بسیار مفید است و از آنجا که در صنعت بیش از اندازه استفاده شده است به عنوان یک آلاینده زیست محیطی شناسایی شده است. این ترکیب در نهایت به اتیلن دی آمین تری استیک اسید تجزیه می شود و با از دست دادن یک گروه اسیدی به ماده ای سمی تبدیل می شود.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت