parallax background

اسید فوماریک

پکتین
پکتین
10/11/1399
برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی رنگ و رزین ۱۳۹۹
11/11/1399

قیمت اسید فوماریک


اسید فوماریک پودر کریستالی سفیدرنگ با طعم اسیدی مشخصی است که بیشتر به عنوان افزودنی غذایی کاربرد دارد و اغلب در انواع کیک و شیرینی به عنوان طعم دهنده وجود دارد. این ترکیب شیمیایی خاصیت اسیدی ضعیفی دارد و به همین دلیل گفته می شود که خطری برای بدن انسان ندارد.
با توجه به اینکه فوماریک اسید بیشتر مصرف خوراکی دارد، کیفیت آن اهمیت بالایی دارد به همین دلیل توصیه می شود هنگام خرید حتما به مجوز مصرف محصول توجه داشته باشید. جهت استعلام قیمت فوماریک اسید و کسب اطلاعات بیشتر درباره این محصول با کارشناسان فروش ما تماس حاصل نمایید.



اسید فوماریک چیست؟


اسید فوماریک ترکیب شیمیایی است که به صورت گسترده ای در طبیعت وجود دارد. این اسید ماده واسطه کلیدی در چرخه تری کربوکسیلیک اسید برای بیوسنتز اسیدهای آلی در بدن انسان و دیگر پستانداران است.
برخی از مواد افزودنی مانند اسیدهای چرب کمتر در طبیعت یافت میشود، بنابراین تقاضا برای تولید این مواد به عنوان افزودنی در محصولات غذایی کمتر است، اما از آنجا که اسید فوماریک به طور طبیعی در بدن انسان وجود دارد، به عنوان ماده افزودنی نسبتا بی خطر در محصولات غذایی شناخته شده است و از این اسید برای ایجاد طعم ترش در محصولاتی همچون ژله ها، انواع آب میوه ها و حتی دسرها استفاده می شود.
بد نیست بدانید در کنار محصولات غذایی از اسید فوماریک در محصولات شوینده و تمیزکننده ها، جوهرهای چاپ، داروسازی، برخی رنگ های صنعتی و رزین های پلی استر استفاده می شود.

اگر فوماریک اسید به عنوان افزودنی در مواد غذایی وجود داشته باشد، خاصیت آبگریزی آن باعث افزایش ماندگاری، به تاخیر انداختن ترشیدگی محصولات و خوش طعم کردن آن ها می شود. وزن مولکولی کم اسید فوماریک باعث می شود این اسید نسبت به دیگر اسیدهای خوراکی با PH نزدیک به 3 خاصیت بافری بیشتری دارد.
اسید فوماریک ماده افزودنی خوراکی به انواع نوشیدنی ها و پودرهای پخت و پز است که جایگزین اسید تارتاریک و حتی گاهی اسید سیتریک آبدار یا اسید سیتریک خشک است.


ویژگی های اسید فوماریک

این اسید به صورت کریستال های پودری سفید رنگ تولید می شود که درجه کیفیت آن با رنگ سفید کریستال ها رابطه مستقیم دارد. در واقع هر چه کیفیت اسید فوماریک تولید شده کمتر باشد، پودر آن از رنگ سفید به سمت کرم تغییر می کند. این اسید جاذب رطوبت نبوده و حلالیت ناچیزی در آب دارد. حال هر چه ذرات آن ریزتر باشد، میزان حلالیت بیشتری نیز خواهد داشت.


روش تولید اسید فوماریک

فوماریک اسید را به روش های مختلفی می توان تولید کرد. همان طور که گفته شد این اسید به صورت طبیعی نیز توسط گیاهانی مانند خزه ها و قارچ ها تولید می شود. می توان آن را از سوکسینیک اسید یا سنتز بر پایه نفت خام و یا فرآوری ذرت با کلرات تولید نمود اما هیچ کدام از این روش ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نبوده و بازدهی مناسب برای مصرف در صنعت را ندارند. امروزه روشی که برای تولید در مقیاس بالا استفاده می شود، ایزومریزاسیون مالئیک اسید توسط محلول های آبی با اسیدیته پایین است.


کاربردهای اسید فوماریک

اسید فوماریک از سال 1946 در محصولات غذایی و نوشیدنی ها وجود دارد. امروزه نیز در نان های گندم و ذرت، بیسکویت ها، انواع آب میوه و نوشیدنی ها، دسرهای ژلاتینی و ... استفاده می شود. پژوهش های انجام شده در صنایع غذایی ثابت کرده است اسید فوماریک باعث افزایش کیفیت محصولات غذایی شده و در کنار آن هزینه محصولات را نیز کاهش میدهد. از این ماده شیمیایی در خوراک دام نیز استفاده می شود.

انواع نان: اسید فوماریک PH خمیر ترش را کاهش داده و از این طریق اثربخشی ماده ای که به منظور پیشگیری از کپک زدن افزوده میشود، را افزایش میدهد. از آنجا که این ماده رطوبت را در مرحله نگهداری و انبار جذب نمی کند، ماندگاری نان ها را افزایش میدهد. در نان های تولید شده با آرد گندم، فوماریک اسید گسستن پیوندهای دی سولفید بین مولکول های پروتئین گلوتن گندم را در مرحله ورز دادن خمیر تسریع میدهد و درنتیجه سرعت تولید نان افزایش می یابد.
اسید فوماریک به عنوان یک عامل طعم دهنده فوری در برخی از نان ها عمل میکند. این ماده به مواد خمیر نان در مرحله ترکیب مواد خشک اضافه می شود که از طریق میزان اسید اضافه شده به مواد می توان طعم نان ها را کنترل نمود.

اسید فوماریک در محصولات لبنی: اسید فوماریک را می توان در بسیاری از محصولات لبنی پیدا کرد. شیر، شکلات، خامه، پنیرهای فرآوری شده، دسرهای حاوی لبنیات مانند پودینگ و دسرهای بر پایه تخم مرغ مانند کاستارد و ماست طعم دار در ترکیبات خود شامل اسید فوماریک با گرید خوراکی هستند.


آب میوه: اسید فوماریک نسبت به دیگر اسیدهای اضافه شده به آب میوه ها می تواند ترشی بیشتری در واحد وزن ایجاد نماید. این خود باعث کاهش هزینه ترش کردن آب میوه ها می شود. همان طور که گفتیم در PH نزدیک به 3 اسید فوماریک نسبت به دیگر اسیدها می تواند خاصیت بافری بیشتری ایجاد کند، بنابراین استفاده از آن در آب میوه ها به تثبیت PH کمک میکند که این خود باعث تثبیت رنگ و طعم آب میوه ها می شود.

شیرینی پزی: همان طور که در بالا نیز بیان شد اسید فوماریک رطوبت محیط را جذب نمی کند درنتیجه باعث افزایش زمان ماندگاری آبنبات های روکش شده با این اسید می شود. حفظ سطح رطوبت پایین باعث به تاخیر انداختن وارونگی ساکاروز می شود. همچنین استفاده از این اسید هزینه اسیدی کردن را کاهش میدهد چرا که در واحد وزن ترشی بیشتری را ایجاد میکند.


ژله و مربا: اسید فوماریک می تواند هزینه اسیدی کردن محصولاتی مانند انواع مربا و ژله را نیز کاهش دهد. زیرا برای ایجاد خاصیت مدنظر در این محصولات نسبت به اسید سیتریک، اسید مالیک یا اسید تارتایک به مقدار کمتری از اسید فوماریک نیاز است.

دسرهای ژله ای: اسید فوماریک به طور چشمگیری می تواند هزینه اسیدی کردن دسرهای ژله ای را کاهش دهد. کاهش جذب رطوبت پایداری طعم و زمان ماندگاری را بهبود می بخشد. با نگه داشتن سطح رطوبت در مقدار پایین، فوماریک اسید به پایدار ماندن طعم ها و کاهش چشمگیر در وارونگی ساکرز در ترکیبات خشک کمک میکند. در صورتی که در ترکیبات از مواد با حساسیت پایین نسبت به رطوبت استفاده شود می توان از بسته بندی های ارزانتر نیز استفاده نمود. همچنین اسید فوماریک می تواند قدرت ژله ای را افزایش دهد، درنتیجه مقدار ژل مورد نیاز در ترکیبات را کاهش میدهد.

سفیده تخم مرغ: به کمک اسید فوماریک می توان حداکثر حجم را برای سفیده های تخم مرغ و دیگر محصولات شامل سفیده تخم مرغ ایجاد نمود. این اسید را میتوان جایگزین کرم گرانتر تارتار برای کنترل حجم سفیده تخم مرغ کرد، درنتیجه استفاده از این اسید از نظر اقتصادی به صرفه تر خواهد بود.

اسید فوماریک در محصولات فرآوری شده: در غذاهای فرآوری و بسته بندی شده مانند محصولات گوشتی فرآوری شده، غذاهای دریایی منجمد، میوه ها و سبزیجات تخمیر شده یا کنسرو شده، غذاهای برنجی پخته شده مانند کیک ها و بسیاری دیگر به منظور افزایش طعم و عطر و ثبات آنها اسید فوماریک به عنوان ماده ای مهم در ترکیبات در نظر گرفته می شود.


اسید فوماریک در داروسازی: در کنار محصولات غذایی، این اسید در داروسازی نیز کاربرد دارد. به عنوان مثال از آن برای تولید دارو برای درمان کم خونی و درمان بیماری پوستی پسوریازیس و یا داروهای بیماری ام اس استفاده می شود.

اسید فوماریک در صنعت: صنعت کشاورزی برای تولید خوراک دام از اسید فوماریک با گرید صنعتی استفاده می کند. اگر دام در رژیم غذایی خود اسید فوماریک را به عنوان مکمل دریافت کند، در انتشار متان بسیار موثر خواهد بود.
این ماده شیمیایی را به بسیاری از محصولات بهداشتی و شوینده با هدف ثابت نگه داشتن PH و افزودن رایحه مد نظر اضافه می کنند.
از دیگر کاربردهای صنعتی آن می توان به تولید رنگ و تولید رزین اشاره کرد. اسید فوماریک برای تولید رزین پلی استر غیراشباع که مقاومت عالی در برابر خوردگی شیمیایی و مقاومت در برابر گرما دارد، مناسب است.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۳ از ۵
از مجموع ۳ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت