parallax background

ایزوپروپیل الکل

کاستیک سودا
کاستیک سودا
12/11/1399
پرمنگنات پتاسیم
پتاسیم پرمنگنات
16/11/1399

قیمت ایزوپروپیل الکل


بازرگانی کیمیا شیمی پایدار از معتبرترین تامین کنندگان مواد شیمیایی خوراکی ، صنعتی و آزمایشگاهی است که همواره اولویت کار خود را کیفیت مواد شیمیایی عرضه شده دارد. با توجه به نوع مصارف تعریف شده برای این الکل کیفیت و درجه خلوص واقعی آن اهمیت زیادی دارد. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت ایزوپروپیل الکل و نحوه خرید به صورت عمده با کارشناسان فروش بازرگانی کیمیا تماس حاصل نمایید.



ویژگی های ایزوپروپانول


ایزوپروپانول چیست؟

این ترکیب به عنوان الکل یک ظرفیتی در دسته ضعیف ترین الکل های نوع دوم قرار دارد و با نام های 2-پروپونال و ایزوپروپانول نیز شناخته می شود. از نظر فیزیکی به صورت مایعی بی رنگ، فرار و قابل اشتعال است که بوی آن مشابه بوی استون و اتیل الکل است. این الکل به عنوان یک ضدعفونی کننده در پزشکی مصارف مختلف و گسترده ای همچون ضدعفونی کردن پوست قبل از عمل جراحی، ضدعفونی کردن محیط و بی حسی موضعی دارد. علاوه بر پزشکی ایزوپروپانول به عنوان ضدعفونی کننده در داروسازی، بیمارستان ها، تولید ابزارهای الکترونیک و پزشکی نیز استفاده می شود.
لازم به ذکر است ایزوپروپیل الکل در کنار اثربخشی مناسبی که دارد هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و تنها از طریق جذب خوراکی در بزرگسالان مسمومیت ایجاد میکند.


ایزوپروپیل الکل 70 درصد

ایزوپروپیل الکل در غلظت های بین 60 تا 90 درصد، عملکرد مناسبی در برابر ویروس ها، قارچ ها و باکتری های میکروبی دارد. با توجه به این اصل که برای اثربخشی مطلوب ایزوپروپیل الکل باید با حداقل 10درصد آب محلول شود، می توان گفت در غلظت های بالای 90درصد کارایی مناسبی در برابر میکروب ها و ویروس ها ندارد.
از آنجا که آب به عنوان کاتالیزور عمل کرده و نقش مهمی در دفع پروتئین غشای سلولی دارد می بایست حتما در این الکل وجود داشته باشد. همچنین آب سرعت تبخیر را کاهش داده و زمان تماس با غشای سلول را افزایش میدهد، درنتیجه درصد آب برای تاثیر بهتر اهمیت دارد. اگر مقدار آب کمتر از 10درصد باشد، سرعت تبخیر افزایش و درنتیجه تاثیر ضدعفونی کنندگی ایزوپروپیل الکل کاهش می یابد.


ایزوپروپیل الکل 90 درصد

اغلب از این غلظت از الکل به عنوان ضدعفونی کننده استفاده نمی شود، بلکه در صنایع تولیدی که در آن محصولات نسبت به آب حساس هستند به عنوان عامل تمیزکننده یا حلال کاربرد دارد. در صنعت تولید قطعات کامپیوتر و الکترونیک که تبخیر سریع مواد تمیزکننده اهمیت زیادی دارد، معمولا از ایزوپروپیل الکل با غلظت 90درصد به بالا استفاده می شود. تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، تولیدکنندگان مدارچاپی و تکنسین های لحیم کاری نیز به دلیل تبخیر سریع این الکل استفاده از آن را ترجیح میدهند.
لازم به ذکر است این الکل با هر غلظتی خاصیت خوردگی برای فلزات نداشته و بر پلاستیک ها نیز تاثیر سوء نمی گذارد. با توجه به اینکه این محلول ها قابل اشتعال هستند می بایست در انبارداری آن شرایط ایمنی را درنظر گرفت.


کاربردهای ایزوپروپیل الکل


• عفونت های بیمارستانی یکی از رایج ترین عفونت های جهان است که به دلیل سادگی انتقال عفونت و عدم رعایت مسائل بهداشتی با استفاده از تجهیزات پزشکی مشترک جهت انجام اقدامات تشخیصی می تواند افراد بسیاری را درگیر نماید. به منظور جلوگیری از انتقال عفونت های بیمارستانی به بیماران توصیه شده است که تجهیزات پزشکی به صورت انحصاری استفاده شود که طبیعتا چنین چیزی برای تمام تجهیزات یا مناطق امکانپذیر نیست.
بدین منظور لوازم مشترک و هرگونه تجهیزاتی که احتمال انتقال عفونت را دارد، انجام عمل ضدعفونی کردن برای آن ها ضروری است. ضدعفونی کردن یعنی کشتن عوامل بیماری زا در خارج از بدن با استفاده از مواد شیمیایی و فیزیکی. متداول ترین ماده شیمیایی به منظور ضدعفونی کردن، الکل است که انواع مختلفی از آن به ویژه ایزوپروپیل الکل و اتیلیک الکل کاربرد بیشتری دارد. ایزوپروپیل الکل به دلیل دارا بودن ویژگی های آنتی باکتریال، ضدعفونی کننده مناسبی برای سطوح به شمار میرود. لازم به ذکر است طی تحقیقات انجام شده ایزوپروپیل الکل 70درصد بهترین محلول ضدعفونی کننده برای سطوح و وسایل است و با توجه به قابلیت تبخیر بالا برای ضدعفونی کردن سطوح شیشه ای بسیار مناسب است.

• یکی از عوارض شایع بعد از عمل جراحی، داشتن حالت تهوع و استفراغ است که گاهی به دلیل شدت این عوارض زمان بستری شدن بیمار به دلیل نیاز به مراقبت های ویژه را افزایش میدهد. یکی از راه های موثر برای درمان عوارض پس از جراحی، استنشاق الکل ایزوپروپونال توسط بیمار است.
• از ایزوپروپانول می توان به عنوان تمیزکننده و ضدعفونی کننده تمام سطوح استفاده کرد. ویژگی ضدعفونی کنندگی این الکل برای از بین بردن باکتری های ماندگار بسیار مناسب است و می تواند به عنوان حلال برای از بین بردن آلودگی های چسبنده، گریس و روغن ها عمل نماید.
• یکی از مسایل مرتبط با پوست، منافذ موجود روی آن است که اغلب افراد به دنبال راهی برای برطرف کردن این منافذ هستند. محلول های قابض یا تونر برای بستن و جمع کردن منافذ پوست به عنوان عاملی مفید شناسایی شده اند که این محلول ها حاوی 20 تا 60درصد الکل هستند. قابض ها بیشتر برای صورت و با هدف لطیف کردن پوست و ازبین بردن منافذ روی آن استفاده می شود و می توان گفت ایزوپروپیل الکل گزینه مناسبی برای این کاربرد به شمار میرود. می توانید در خانه با ترکیب مساوی آب و این الکل محلول خانگی خود را برای پوست صورت تهیه کنید ولی لازم است بدانید ایزوپروپیل الکل محرک پوست است و قبل از مصرف لازم به تست عدم حساسیت به این محلول است.
• لینیمنت مایعی است که به منظور کاهش درد عضلات برای ماساژ بدن استفاده می شود. ایزوپروپانول الکل به دلیل ویژگی هایی که دارد می تواند پوست بدن را متورم کند و به همین دلیل می توان از آن به عنوان لینیمنت استفاده کرد. ایزوپروپیل الکل با متورم کردن پوست باعث افزایش گردش خون در سطح بدن و درنتیجه بهبود سوزش و درد بدن می شود.
• یکی از مشکلاتی که افراد بعد از شنا کردن ممکن است با آن مواجه شوند، درد گوش حاصل از نفوذ آب به درون گوش و حتی گاهی عفونت حاصل از رطوبت گوش است. ایزوپروپانول به دلیل قدرت سریع تبخیر می تواند به رفع این مشکل کمک کند. از آنجا که در دمای اتاق فشار بخار این الکل از آب بیشتر است، تبخیر این الکل از آب سریعتر بوده و با ترکیب ایزوپروپیل الکل با آب، سرعت تبخیر این محلول بیشتر از آب است و درنتیجه مشکلات گوش را کاهش میدهد.


ایزوپروپانول گرید صنعتی

از این الکل با گرید صنعتی بیشتر برای فرآیندهایی مانند حذف نمک های آنیونیک از PCB ها یا انحلال اسیدهای آلی در شار لحیم مبتنی بر رزین کاربرد دارد. این الکل از نظر اقتصادی یک گزینه مقرون به صرفه برای ضدعفونی کردن سطوح وسیع، کاهش آلودگی کلی مانند گردوغبار، روغن و گریس ها، زباله ها و چسب های استفاده شده در فرآیندهای تولید به حساب می آید.
در کنار موارد گفته شده این الکل با گرید صنعتی به عنوان افزودنی سوخت خودروها، ماده اولیه در تولید لوازم آرایشی مانند لاک ناخن، شیشه شور و رنگبر، برای نگهداری نمونه های بیولوژیکی و ... نیز مصرف دارد.
ایزوپروپیل الکل گرید دارویی نیز وجود دارد که برای مصارف پزشکی تولید و عرضه می شود.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت