parallax background

ترکیبات شیمیایی شیشه پاک کن

از کافئین چه میدانید؟
10/08/1400
امکان تجارت آزاد ایران و اوراسیا تا دو سال آینده
22/08/1400


تصور کنید شما همانند نورمن در فیلم شیشه پاک کن، برای تمیز کردن شیشه‌های عمارتی بزرگ استخدام شده‌اید. مسلما چنین عمارتی علاوه‌بر شیشه‌های پنجره، آینه و شیشه‌های دیگری نیز دارد که باید از هر نوع گرد و خاک و لکه‌ای تمیز شوند. تمیز کردن این همه شیشه و برق انداختن آنها با یک سطل و دستمال پارچه‌ای کاری سخت و زمانبر خواهد بود. خوشبختانه امروزه انواع مواد شوینده در بازار وجود دارد که هر کدام کارایی خاصی داشته و در کنار بهبود قدرت تمیز کنندگی، سرعت کار را نیز افزایش می‌دهند. امروزه محلول‌های شیشه پاک کن با قدرت های مختلف در بازار وجود دارد که در کنار تمیز کردن هر نوع لکه‌ای، درخشندگی شیشه و نیز ضدعفونی کردن آنها را نیز به همراه دارد. در ادامه می‌خواهیم با ترکیبات شیشه پاک کن‌ها و مواد شیمیایی موجود در آنها آشنا شویم.


شیشه پاک کن چیست؟


شیشه پاک کن نوعی محلول شوینده است که برای تمیز کردن سطح شیشه ها و آینه ها و براق کردن آنها استفاده می‌شود. به خاطر ترکیبات سازنده این محلول‌ها، قدرت پاک کنندگی قوی داشته که می‌توانند انواع لکه‌ها را از سطح شیشه پاک کنند. محلول‌های شیشه پاک کن اغلب در رایحه‌های مختلف تولید می‌شوند که در کنار تمیز کردن سطوح، بوی مطبوعی نیز به آنها می‌دهند. البته به دلیل کاربرد گسترده شیشه‌ها در زندگی روزمره، اغلب این محلول‌ها شامل ترکیبات ضدعفونی کننده نیز می‌شوند تا هر نوع آلودگی را از سطوح پاک کرده و پاکیزگی واقعی را برای مصرف‌کنندگان فراهم آورند.


چه مواد شیمیایی در فرمول ساخت شیشه پاک‌کن ها استفاده می‌شوند؟

شیشه پاک کن در هر رنگ و نامی که باشد، کاربردی یکسان دارد. در واقع این محلول برای برق انداختن شیشه‌ها و تمیز کردن آن از میکروب‌ها و آلودگی ها است، زیرا این سطوح مرتبا در تماس با انسان هستند. قابلیت تمیزکنندگی آن مواد شیمیایی است که در ترکیب ساخت آن استفاده می‌شود. تقریبا تمامی شیشه پاک کن‌ها چند ترکیب ثابت دارند که در زیر علت استفاده از آنها را توضیح می‌دهیم.
• ایزوپروپیل الکل
این الکل پرمصرف که با نام های ایزوپروپانول و دی‌متیل کربونیل نیز شناخته می‌شود، به عنوان ماده اصلی در شیشه پاک‌کن شناخته می‌شود. این الکل به سرعت تبخیر شده و می‌تواند روغن را در خود حل کند. البته باید این نکته را هم بدانید که ایزوپروپیل الکل در غلظت‌های بالا قابلیت اشتعال زیادی داشته و می‌تواند برای انسان سمی باشد.
این الکل به عنوان حلال در ترکیبات شیشه پاک کن قرار می گیرد و به دلیل قدرت پاک کنندگی بالا، درخشندگی شیشه‌ها را به همراه دارد. البته بوی تند ایزوپروپانول به هنگام استفاده خانگی ناخوشایند و آزاردهنده است که برای حذف این بو از مواد شیمیایی معطر استفاده می‌شود.
بنابراین اغلب در محلول‌های شیشه پاک کن، الکل وجود دارد. زیرا الکل در کنار سرعت تبخیر بالا، حلال مناسبی برای چربی‌ها و لکه‌های موجود روی سطح به شمار می‌رود.
• مونواتانول آمین
این ماده شیمیایی که به نام MEA نیز شناخته می شود؛ با توجه به اینکه از آمونیاک حاصل می‌شود مایعی سمی، اشتعال‌زا و خورنده است. این ماده در ترکیب سازنده بسیاری از مواد شوینده و صابون‌های مصرفی در خانه، لوازم آرایشی و برخی داروها وجود دارد.
با وجود ویژگی‌هایی که این ماده شیمیایی دارد، در اثر حل شدن در آب خاصیت سمی و اشتعال‌پذیری خود را از دست می‌دهد و به‌عنوان حلال تمیز شدن شیشه‌ها را باعث می‌شود.


• بوتیل گلیکول
بوتیل گلیکول یا 2-بوتوکسی اتانول یک حلال آلی است که خواص شیمیایی اتر و الکل را با هم دارد. مشخصه اصلی این ترکیب بوی شیرین آن است که در بسیاری از محصولات مانند لاک‌ ناخن، محصولات سفید کننده، پوشش‌های سطحی و موارد بسیار دیگر وجود دارد.
در کنار خوشبو کردن محلول نهایی، بوتیل گلیکول به عنوان حلال برای از بین بردن لکه‌های چربی و دیگر آلودگی‌ها نقش موثری ایفا می‌کند.
• کلر
کلر ماده شیمیایی نام آشنا است که به منظور تصفیه کردن آب استخرها و فاضلاب‌‌ها مصرف می‌شود. علت استفاده از کلر در محلول شیشه پاک‌کن، تمیز کردن سطوح از آلودگی‌ها در سطح میکروسکوپی است. برای اینکه کلر بتواند در این محلول اثر تمیزکنندگی خود را داشته‌باشد، باید به میزان مشخصی مصرف شود. اگر کلر از این مقدار کمتر باشد، خاصیت تمیزکنندگی نخواهد داشت و اگر بیشتر از مقدار مجاز مصرف شود، می‌تواند خورندگی محلول را به همراه داشته‌باشد.


آیا محلول‌های شیشه پاک کن برای سلامتی انسان مضر هستند؟

در بخش قبل ترکیباتی که تقریبا در تمام محلول‌های شیشه پاک کن ثابت هستند را نام بردیم. مسلما غیر از این ترکیبات، مواد شیمیایی دیگری در تولید این محلول استفاده می‌شود. همان طور که گفتیم این مواد شیمیایی اغلب برای سلامتی انسان مضر هستند و در صورت عدم رعایت موارد ایمنی و مصرف بیشتر از مقدار استاندارد می‌تواند به سلامت مصرف کننده آسیب برساند. به بیان دیگر، میزان استاندارد مواد شیمیایی صنعتی مصرفی به هنگام تولید باید رعایت شود و مصرف کننده نهایی نیز برای تمیز کردن سطوح نباید بیش از اندازه از این محلول‌ها استفاده کند. زیرا مصرف بی رویه آن می‌تواند باعث تحریک ریه و دستگاه تنفس شود، در برخی موارد به پوست آسیب می‌رساند و اگر سهوا به روی چشم بریزد، احتمال التهاب و آسیب دیدن آن بسیار بالا خواهد بود.
به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای مصرف روزانه و به منظور استفاده کمتر از مواد شیمیایی، محلول شیشه پاک کن خانگی تهیه و استفاده کنید.



چگونه محلول خانگی برای تمیز کردن شیشه‌ها درست کنیم؟

هدف اصلی تمیز کردن شیشه‌ها، درخشندگی و پاک کردن هر گونه لکه و آلودگی از روی سطح آنها است. با استفاده از موادی که در خانه وجود دارد، می‌توان به راحتی محلولی درست کرد که این اهداف را برآورده کند بدون آنکه نیازی به استفاده از مواد شیمیایی وجود داشته‌باشد. بدین منظور به یک پیمانه آب، نیم پیمانه سرکه سفید و الکل و نیز دو قاشق جوش شیرین نیاز است. این ترکیب انتظار شما از درخشندگی و ضدعفونی کردن سطوح شیشه از انواع آلودگی ها را برآورده می‌کند. این در حالی است که مطمئن هستید هیچ اثر منفی بر سلامت شما و اطرافیان ندارد. البته اگر بوی سرکه و الکل این محلول برای شما خوشایند نیست، می‌توانید با یکی دو قطره اسانس آن را خوشبو کنید.


قیمت خرید انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

بازرگانی کیمیا شیمی پایدار فعال در زمینه تهیه و توزیع انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی به صورت عمده همواره کیفیت مواد شیمیایی را در اولویت کار خود قرار داده است. برای خرید انواع مواد شیمیایی به صورت عمده و دریافت آنالیز مصرف محصول مد نظر با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید


021-77738301
021-77738302
021-77738303


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت