parallax background

سود مایع در رنگبری خمیر کاغذ

اسید سیتریک در رب گوجه فرنگی
28/11/1399
آسپارتام
02/12/1399

سدیم هیدروکسید در فرآیند رنگبری کاغذ چه نقشی دارد؟


یکی از دغدغه های امروز صنعت کاغذ، تامین منابع سلولزی مورد نیاز در تولید کاغذ و محصولات کاغذی است. همان طورکه میدانید منبع اولیه برای تولید کاغذ، جنگل ها هستند که امروزه به دلیل افزایش تقاضا در صنعت کاغذ و اهمیت حفظ محیط زیست، تمایل برای تولید کاغذ با استفاده از منابع اولیه یعنی همان چوب درختان کاهش یافته و صنعت کاغذ به سمت بازیافت محصولات کاغذی روی آورده است. در زمینه بازیافت محصولات کاغذی، کیفیت و رنگ محصولات تولیدشده اهمیت بسیار بالایی دارد. به گونه ای که می توان گفت روش های مختلف بازیافت برای رسیدن به سطح کیفیت مناسب تعریف شده است. یکی از مواد اولیه و مهم در بازیافت کاغذ، سدیم هیدروکسید یا همان سود مایع است که به منظور تامین میزان قلیایی مورد نیاز برای انجام عملیات بازیافت به فرآیند اضافه می شود. در این مقاله سعی داریم کمی بیشتر با فرآیندهای بازیافت محصولات کاغذی و علت استفاده از سود مایع در آن ها آشنا شویم.


تعریفی کوتاه ار فرآیند بازیافت کاغذ


بازیافت را می توان فرایندی که در آن یک محصول استفاده شده به عنوان تمام یا بخشی از ماده اولیه به فرآیند تولید همان محصول یا محصولات مشابه برگردانه شود، تعریف نمود. در صنعت کاغذسازی نیز الیاف بازیافتی به عنوان جایگزین خمیرکاغذ نقش بسیار مهمی پیدا کرده اند؛ به ویژه امروزه که در بسیاری از کشورها صنعت کاغذسازی بدون وجود الیاف بازیافتی نمی تواند به حیات خود ادامه دهد.
با توجه به اینکه حدود سه هزار نوع محصول کاغذی در دنیا تولید و مصرف می شود، نشان دهنده اهمیت بازیافت محصولات کاغذی است. اما برای تولید تمام محصولات کاغذی نمی توان از فرایند بازیافت بهره برد. زیرا در برخی موارد کاغذهای تولیدی برای مصارف بهداشتی در نظر گرفته می شوند که می بایست از خمیرکاغذ اولیه استفاده کرد. به طور کلی می توان مصارف کاغذ را در شش دسته قرار داد:
• کاغذهای چاپ و تحریر
• مقوای ساده و کنگره ای
• مقوای کارتن
• کاغذ و مقوای بسته بندی
• کاغذهای بهداشتی
• سایر انواع کاغذ


به چه روش هایی می توان کاغذ را بازیافت نمود؟

به طور کلی دو روش برای انجام فرآیند بازیافت کاغذ و محصولات کاغذی تعریف شده است.
بازیافت بدون حذف آلاینده ها
آلاینده های موجود در فراورده های کاغذی شامل مرکب چاپ، انواع چسب ها و مواد افزودنی دیگر، پلاستیک ها و دیگر ناخالصی ها می شود. در این روش آلاینده ها حذف نمی شوند و به همین دلیل کیفیت محصولات تولیدی بسیار پایین خواهد بود. به دلیل این کیفیت پایین اغلب از محصولات این روش برای تولید شانه تخم مرغ، جعبه های مقوایی و دیگر موارد استفاده می شود.

بازیافت با حذف آلاینده ها
این روش که به نام مرکب زدایی نیز معروف است، با حذف آلاینده هایی مانند مرکب چاپ، الیاف سلولزی نسبتاً خالصی را به وجود می آورد. به همین دلیل می توان این مرحله را به عنوان یک مرحله تکمیلی در فرآیند بازیافت محصولات کاغذی دانست که الیاف حاصل از این فرآیند برای تولید کاغذهای گرافیک، چاپ و تحریر استفاده می شود.


فرآیند مرکب زدایی در بازیافت کاغذ

همان طور که در بالا اشاره شد، فرآیند مرکب زدایی در واقع فرآیند جداسازی و حذف مرکب های چاپ از روی الیاف بازیافتی با هدف افزایش کیفیت کاغذهای بازیافتی از نظر ظاهری است. این جداسازی نیازمند استفاده از تیمارهای شیمیایی، مکانیکی و یا آنزیمی است که بعد از این مرحله، ذرات مرکبی که جدا شده اند را به روش شناورسازی یا شست و شو از محیط حذف می کنند.
فرآیند مرکب زدایی به شرایطی چون نوع مرکب های چاپ شده، سطحی که مرکب بر روی آن چاپ شده است، روش چاپ مرکب بر روی سطح و کهنه بودن محصول بستگی دارد.
به منظور رسیدن به کیفیت بهتر در فرآیند مرکب زدایی از مواد شیمیایی مختلفی با هدف کمک به مراحل جداسازی ذرات مرکب و دیگر ناخالصی ها از روی سطح سلولزی مد نظر و خارج کردن این ناخالصی ها از مایع خمیرکاغذ استفاده می شود.
مواد شیمیایی همچون هیدروکسید سدیم یا همان سود مایع، پراکسید هیدروژن، سیلیکات سدیم، صابون ها و دیگر مواد پاک کننده، عامل کی لیت ساز و یگر مواد شیمیایی بیشترین کاربرد را در فرآیند مرکب زدایی محصولات کاغذی دارند.
به طور کلی دو روش برای مرکب زدایی تعریف شده است که می توان از این دو روش به صورت جداگانه و یا ترکیبی و در کنار هم استفاده کرد.

مرکب زدایی به روش شناورسازی


در این روش، جدا کردن ناخالصی ها از روی سطح براساس تفاوت در قابلیت خیس شوندگی ذرات و سطح اتفاق می افتد. عملیات جداسازی ذرات از روی سطح با شکستن پیوند بین آنها شروع می شود. که در محیط قلیایی و در اثر واکشیدگی الیاف، چسب های موجود در مرکب حذف شده و ذرات مرکب آماده جدا شدن از روی سطح می شوند.
صابون ها ازجمله موادی هستند که در این فرآیند استفاده می شوند. با توجه به ماهیت آبدوست و آبگریز بودن مولکول های صابون، سر آبگریز آن به سمت ذرات مرکب و سرآبدوست به سمت مولکول های آب می رود و از طریق حل شدن در آب، ذرات مرکب از روی سطح سلولزی جدا می شوند.

مرکب زدایی با روش شستشو


این روش فرآیند صاف کردن برای جداسازی انواع ذرات ناخالصی است. فاکتور موثر در این روش این است که ذرات ناخالصی به اندازه کافی کوچک بوده و به خوبی در محیط پراکنده شوند.

مرکب زدایی به روش ترکیبی


در این روش با هدف تاثیر بهتر در جداسازی ذرات ناخالصی ابتدا از روش شستشو و بعد شناورسازی استفاده می شود.


رنگ بری خمیرکاغذ

یکی از ویژگی های کیفی مهم برای کاغذ و دیگر محصولات کاغذ میزان سفیدی آنها است. جذب نور در خمیرکاغذ و درنتیجه رنگ آن در اثر لیگنین موجود د رکاغذ است. به همین دلیل برای به دست آوردن میزان سفیدی مورد قبول در محصولات بازیافتی می بایست لیگنین را از خمیرکاغذ جدا کرده و یا در ساختار گروه های رنگ ساز تغییر ایجاد کرد. درنتیجه دو روش حذف یا حفظ لیگنین در فرآیند رنگ بری خمیرکاغذ تعریف شده است که اغلب این فرآیند در محیط قلیایی اتفاق می افتد. سدیم هیدروکسید یا منیزیم هیدروکسید دو نمونه از قلیای پرکاربرد در این فرآیند هستند.


قیمت و خرید سود مایع

همان طور که گفته شد سود مایع یکی از مواد شیمیایی پرکاربرد در فرآیند بازیافت محصولات کاغذی است. به منظور رسیدن به محصولات با کیفیت، اصل و کیفیت مواد شیمیایی استفاده شده در این فرآیند اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل توصیه می شود به هنگام خرید مواد شیمیایی صنعتی مورد نیاز همواره اصل بودن محصولات و تطابق با آنالیز مصرف ارائه شده را مد نظر داشته باشید.
بازرگانی کیمیا شیمی پایدار از معتبرترین تامین کنندگان مواد شیمیایی صنعتی است که در طی سال های فعالیت خود، کیفیت محصولات عرضه شده را در اولویت کار خود قرار داده است. جهت اطلاع از قیمت سود مایع و ثبت خرید عمده خود می توانید با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید.


021-77738301
021-77738302
021-77738303

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت