parallax background

سود پرک

کافئین پودری
کافئین پودری
14/10/1399
اسید بوریک
اسید بوریک
15/10/1399

قیمت سود پرک


سود پرک ماده ای قلیایی است که به صورت پودر کریستالی سفید رنگ با قابلیت جذب آب بسیار بالا تولید می شود که همین ویژگی دلیل بر ویژه بودن بسته بندی آن است تا امکان نفوذ آب به آن وجود نداشته باشد. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار فعال در زمینه تأمین انواع مواد شیمیایی صنعتی به صورت عمده، کیفیت محصول را در اولویت کار خود قرار داده است. جهت استعلام قیمت سود پرک (سدیم هیدروکسید جامد) و خرید به صورت عمده با کارشناسان فروش بازرگانی در تماس باشید.



ویژگی های سود پرک

فرمول مولکولیNaOH
جرم مولی39.997 g/mol
شکل ظاهریمایع بی رنگ یا پودر کریستال سفید رنگ
حلالیت در آب109g/100ml at 20 °C
چگالی2.1 g/cm³
اسیدیته12
دمای جوش1388 °C
دمای ذوب318 °C

سود پرک چیست؟

سود پرک به طور گسترده در ساخت بسیاری از محصولات روزمره مانند صابون، کاغذ، ریون، سلفون، آلومینیوم، عملیات مرسریزه کردن پنبه ، شستشو و سفید کردن، پوشش اکسید، پردازش فلزات استخراج الکترولیت و ... کاربرد دارد.
سدیم هیدروکسید در دمای اتاق به صورت بلور سفید رنگ و بدون بو است که می تواند رطوبت موجود در هوا را جذب نماید. زمانیکه سدیم هیدروکسید در آب حل می شود یا در محلول های اسیدی خنثی می شود گرمای قابل توجهی آزاد میکند که این گرما انرژی لازم برای آتش گرفتن مواد قابل احتراق را فراهم میکند. این ماده قلیایی خاصیت خورندگی بالایی دارد و بیشتر به صورت جامد یا محلول 50% (سود مایع) تولید می شود.


کاربردهای سود پرک

سود پرک در محصولات تمیزکننده و ضدعفونی کننده

از سدیم هیدروکسید برای ساخت و تولید انواع صابون ها و مواد شوینده با مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود. سفیدکننده های کلر از ترکیب کلر با سدیم هیدروکسید حاصل می شود. استفاده از این تمیزکننده ها چربی ها و گریس های موجود در لوله ها را به صابون های محلول در آب تبدیل میکند.

سود پرک در پزشکی و داروسازی

از سدیم هیدروکسید برای تولید انواع داروها و محصولات دارویی از داروهای مسکن مانند آسپرین گرفته تا ضدانعقادکننده هایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کند و نیز داروهای کاهش دهنده کلسترول، استفاده می شود.

سود پرک در انرژی

در بخش انرژی از سدیم هیدروکسید برای تولید سلول های سوخت استفاده می شود. سلول های سوختی مانند باتری ها عمل کرده و برق مورد نیاز برای طیف وسیعی از کاربردها مانند حمل و نقل و کنترل مواد و ... را تامین میکند. رزین های اپوکسی تولید شده با سدیم هیدروکسید نیز در توربین های بادی استفاده می شود.

سود پرک در تصفیه آب

در تاسیسات تصفیه آب شهری از سدیم هیدروکسید برای کنترل میزان اسیدی آب و حذف فلزات سنگین موجود در آب استفاده می شود. همچنین در تولید هیپوکلریت سدیم که ماده ضدعفونی کننده آب است نیز کاربرد دارد.

سود پرک در مواد غذایی

از سدیم هیدروکسید در فرایند تولید بسیاری از مواد غذایی استفاده می شود. برای جداکردن پوست محصولاتی مانند سیب زمینی، گوجه فرنگی و دیگر میوه ها و سبزیجات برای کنسرو کردن و نیز به عنوان نگهدارنده مواد غذایی به منظور جلوگیری از رشد باکتری ها استفاده می شود.

سود پرک در محصولات چوبی و کاغذی

در بسیاری از فرایندهای تولید کاغذ ابتدا چوب را با محلولی از سدیم سولفید و سدیم هیدروکسید عمل میکنند که این مرحله به حل شدن مواد غیرضروری موجود در چوب کمک کرده و درنتیجه سلولز خالصی تولید می شود که اساس تولید کاغذ است.
کاغذهای باطله نیز که اغلب به صورت چاپ شده هستند برای استفاده مجدد به عنوان کاغذهای تحریر به دلیل وجود مرکب روی آنها مناسب نیستند. درنتیجه از هیدروکسید سدیم برای شکستن پیوند بین جوهر و الیاف کاغذ استفاده می شود. علاوه براین از سدیم هیدروکسید برای خالص سازی مواد اولیه در محصولات چوبی مانند کابینت ها و مبلمان و سفیدسازی و تمیز کردن چوب استفاده می شود.

سود پرک در فرآوری سنگ معدن آلومینیوم

از سدیم هیدروکسید جهت استخراج اکسید آلومینیوم موجود در مواد معدنی استفاده می شود. اکسید آلومینوم در ساخت آلومینیوم، فویل، قوطی، ظروف آشپزخانه، قطعات هواپیما و ... کاربرد دارد. در ساخت و ساز ساختمان نیز از آلومینیوم برای نما و قاب پنجره ها استفاده می شود.

سود پرک در دیگر صنایع

در کنار تمام مواردی که توضیح داده شد سدیم هیدروکسید در صنایع دیگر نیز کاربردهای مختلفی دارد. به عنوان مثال در صنعت نساجی برای تولید رنگ، فرآوری پارچه های نخی، شستشو و سفید کردن استفاده می شود.


سود پرک چه خطراتی دارد؟

تماس با سدیم هیدروکسید اثرات مضری دارد که میزان این اثرات به عواملی مانند غلظت هیدروکسید سدیم، مدت زمانی که در معرض این ماده قرار میگیرید و نحوه تماس با آن که می تواند تماس با پوست، خوردن یا تنفس کردن آن باشد، بستگی دارد.
خوردن یا نوشیدن اتفاقی این ماده باعث سوختگی شدید، حالت تهوع، استفراغ و اسهال یا درد در قفسه سینه و معده می شود. تنفس آن نیز باعث سرفه، سوختگی و سوزش دستگاه تنفسی می شود.
در صورت تماس با پوست یا چشم اولین کاری که می کنید لباس آلوده شده با سدیم هیدروکسید را درآورده و پوست را با آب چندین بار شستشو دهید. در صورت آسیب های جدی حاصل از تماس با سود سوزآور بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت