تفاوت مواد شیمیایی آزمایشگاهی با مواد شیمیایی غذایی

شرکت کیمیا شیمی پایدار
شرکت کیمیا شیمی پایدار
19/10/1401
تیتانیوم دی اکسید
تیتانیوم دی اکسید
19/11/1401
مواد شیمیایی آزمایشگاهی

اگر به دنبال تفاوت مواد شیمیایی غذایی و آزمایشگاهی برای مقاصد مختلف هستید یا در این زمینه تحقیق و مطالعه کرده اید، حتما اصطلاحات مواد شیمیایی آزمایشگاهی و شیمیایی غذایی را شنیده اید که متاسفانه در برخی موارد به دلیل ناآگاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند در حالی که دارای خواص متفاوتی هستند و کاربرد آنها نیز با یکدیگر متفاوت است.

در این مقاله به معرفی مواد شیمیایی آزمایشگاهی و غذایی می پردازیم و با تفاوت های این دو آشنا می شویم.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

ویژگی های کافئین پودری در چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر و خرید کلیک کنید

ماده شیمیایی چیست؟

مواد شیمیایی موادی هستند که ساختار ثابتی دارند و خواص آنها تغییر نمی کند، مگر اینکه پیوند بین اتم های تشکیل دهنده آنها شکسته شود بنابراین به مولکول های دیگر تجزیه شده و ترکیبات جدیدی تشکیل می دهند و این امر از طریق تغییرات فیزیکی اتفاق نمی افتد.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

در برخی موارد، مواد شیمیایی فقط برای استفاده در آزمایش ها و تحقیقات مختلف در اختیار خریداران قرار می گیرد به طور کلی مواد شیمیایی آزمایشگاهی و غذایی از نظر ترکیب یکسان هستند و تفاوت اصلی آنها در درجه خلوص آنهاست که با توجه به نیاز هر دو مورد مشخص می شود.

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

با توجه به اینکه در فعالیت های آزمایشگاهی برای به دست آوردن نتایج بهتر ضروری است که مواد شیمیایی مورد استفاده دارای خلوص بالا باشند، اکثر مواد شیمیایی آزمایشگاهی با خلوص بالای 97 درصد و در بسیاری از موارد نزدیک به 100 درصد در دسترس هستند خالص در صورت وجود ناخالصی حتی چند صد درصدی، لازم است مقدار دقیق آن بر روی بسته بندی محصول درج شود تا پرسنل آزمایشگاه از صحت و دقت آزمایشات خود آگاهی کامل داشته باشند.

این دسته از مواد شیمیایی با توجه به نوع خود و آزمونی که در آن شرکت خواهند کرد دارای گریدهای متفاوتی هستند بنابراین در مقایسه با مواد شیمیایی غذایی قیمت آن بسیار بالاست.

در اینجا بخوانید: مواد شیمیایی لوازم آرایشی و بهداشتی

انواع مواد شیمیایی در صنایع غذایی

تعداد مواد شیمیایی در صنایع غذایی بسیار زیاد است اما هدف ما ذکر مواد اصلی غذایی برای شما عزیزان است.

تری سدیم فسفات: فسفات یک محصول شیمیایی است که در صنایع غذایی برای بهبود کیفیت غذا استفاده می شود فسفات دارای شاخه های متعددی است که اجزای اصلی آن تری سدیم فسفات و تری پلی فسفات است اما کاربرد دیگر آن، درست کردن خمیر کیک و بیسکویت است.

اسید فسفریک: اسید فسفریک نوعی اسید شیمیایی است اما در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد سطح pH غذا را بیشتر از اسیدهای شیمیایی افزایش دهید یکی از بهترین کاربردهای این اسید شیمیایی در نوشابه ها این است که برای بهبود طعم و مقاومت در برابر رشد قارچ استفاده می شود.

نیتریت ها: بهترین ماده ای که برای بالا نگه داشتن محصولات استفاده می شود نیترات ها هستند متأسفانه یکی از معایب نیتریت ها این است که برای فرآورده های حیوانی مانند گوشت و مرغ استفاده می شود تا ماندگاری آنها افزایش یابد، اما از طرف دیگر استفاده زیاد از این ماده باعث ایجاد سرطان در بدن انسان می شود.

تورین: تورین یکی دیگر از اسیدهای شیمیایی است که بیشتر در منابع انرژی استفاده می شود، اما کاربردهای مفید زیادی برای بدن انسان دارد به همین دلیل از تورین در نوشیدنی های انرژی زا استفاده می شود که عملکرد بافت چربی را تنظیم می کند، کلسترول بدن را کاهش می دهد.

تولیل تری آزول چیست؟

مواد شیمیایی آزمایشگاهی

استفاده از مواد شیمیایی در صنایع غذایی

کسب نتیجه مطلوب از غذا مستلزم یک سری اقدامات خاص است مهمترین کاری که افراد برای رسیدن به این نتیجه مطلوب باید انجام دهند، استفاده از برخی مواد شیمیایی در صنایع غذایی است بنابراین مواد شیمیایی در صنایع غذایی و همچنین سایر صنایع کاربردهای فراوانی دارند از جمله موارد استفاده از مواد شیمیایی در صنایع غذایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از مواد شیمیایی برای نگهداری طولانی مدت غذا
  2. استفاده از برخی اسیدها و مواد شیمیایی برای بهبود کیفیت غذا
  3. یکی دیگر از کاربردهای مواد شیمیایی این است که از آنها برای جذب رطوبت در محصولات غذایی و افزایش کیفیت محصولات غذایی استفاده می شود.
  4. نقش دیگر مواد شیمیایی تنظیم pH غذا است
  5. بهبود طعم غذاها با مواد شیمیایی

پنج مورد فوق مهمترین موارد استفاده از مواد شیمیایی در صنایع غذایی است اما این را بدانید، برای استفاده از مواد شیمیایی در صنایع غذایی این مواد باید دارای تاییدیه وزارت بهداشت باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت