parallax background

مونواتیلن گلایکول

دو اتیل هگزانوئیک اسید
دو اتیل هگزانوئیک اسید
23/11/1399
آنتی اکسیدان TBHQ
25/11/1399

قیمت مونواتیلن گلایکول


بازرگانی کیمیا یکی از تامین کنندگان معتبر انواع مواد شیمیایی صنعتی، خوراکی و آزمایشگاهی در زمینه عرضه مواد شیمیایی مصرفی شما به صورت عمده و با کیفیت بالا فعال است. با توجه به مصرف روزافزون مواد شیمیایی در صنعت، کیفیت مواد عرضه شده اهمیت بالایی پیدا کرده است. جهت استعلام قیمت مونو اتیلن گلیکول و آگاهی از نحوه ثبت خرید خود به صورت عمده می توانید با کارشناسان فروش بازرگانی کیمیا تماس حاصل نمایید.



ویژگی های دو اتیل هگزانوئیک اسید

فرمول مولکولیC2H6O2
جرم مولی62.07 g•mol−1
شکل ظاهریمایع شفاف و بی رنگ
حلالیت در آب قابل حل در آب
چگالی 1.1132 g/cm3
نقطه جوش197.3 °C
نقطه ذوب12.9 °C

مونواتیلن گلایکول چیست؟

مونو اتیلن گلیکول به عنوان یکی از عناصر مهم در تولید الیاف پلی استر، رزین های پلی اتیلن ترفتالات و خنک کننده های موتور است. این ماده به صورت مایعی بی رنگ و شفاف که به دلیل دارا بودن مقداری ویسکوزیته معین ظاهری مشابه قوام شربت دارد، تولید می شود. با توجه به اینکه اتیلن گلایکول قابلیت انحلال با آب، الکل و بسیاری از ترکیبات آلی را دارد، کاربردهای متنوعی را در صنعت به خود اختصاص داده است.
مونو اتیلن گلیکول ازجمله ترکیبات مهمی است که از اتیلن حاصل می شود. گفتنی است برای تولید اتیلن گلیکول ها لازم است اتیلن به اتیلن اکسید تبدیل شود. علاوه بر اتیلن گلیکول ها اتیلن یکی از مواد اولیه مهمی است که برای تولید بسیاری از ترکیبات آلی مصرفی در صنعت کاربرد دارد.
مونو اتیلن گلیکول از طریق واکنش اکسیداسیون اتیلن در دمای بالا و در حضور کاتالیزگر اکسید نقره تولید می شود. اتیلن اکسید حاصل در اثر هیدراته شدن در آب به مونو اتیلن گلایکول، دی اتیلن گلیکول و تری اتیلن گلیکول تبدیل می شود. این واکنش می تواند در محیط اسیدی، قلیایی یا حتی خنثی انجام شود. البته در محیط خنثی و اسیدی در حضور مقدار زیادی آب می توان بیشترین مونو اتیلن گلیکول را تولید نمود.


کاربردهای مونواتیلن گلایکول

این ترکیب با توجه به ویژگی هایی که دارد طیف گسترده ای از کاربردها را شامل می شود که مهم ترین مصارف آن در صنعت به قرار زیر است:
با توجه به اینکه از مونو اتیلن گلایکول در تولید الیاف پلی استر، رزین ها و همچنین پلی اتیلن ترفتالات که از آن برای تولید بطری های پلاستیکی کاربرد دارد، استفاده می شود ؛ در سطح جهانی تقاضای بالایی برای تولید و مصرف آن وجود دارد.

دومین کاربرد مهم با تقاضای بالا برای مونو اتیلن گلیکول ساخت ضدیخ و مایع خنک کننده است. این ترکیب نقطه انجماد پایینی دارد و همین ویژگی آن را برای استفاده به عنوان ضدیخ در خودروها مناسب کرده است. مونو اتیلن گلایکول که به عنوان ضدیخ در موتورها استفاده می شود علاوه بر محافظت از یخ زدگی مایعات، از خوردگی موتور محافظت کرده و گرمای موتور را نیز متعادل میکند.

افزودنی های ضد یخ به منظور جلوگیری از گرفتگی مسیر انتقال سوخت و یخ زدن مخازن سوخت خودروها و هواپیما به موتورها اضافه می شود. برای روشن شدن موضوع با یک مثال توضیح می دهیم. زمانی که هواپیما در ارتفاعات بالا قرار میگیرد با کاهش دما به میزان چشمگیر آب حل شده در سوخت جدا و به یخ یا آب فراسرد تبدیل می شود. این آب بسیار سرد در اثر برخورد با لوله ها یا فیلترها منجمد شده و گرفتگی مسیرها را به همراه دارد. افزودنی های سوخت به مقدار کمی در سوخت حل می شوند ولی قدرت حل شوندگی بالایی در آب دارند. به همین دلیل زمانیکه آب از سوخت جدا می شود این افزودنی ها سریعا در آب حل شده و نقطه انجماد آب را کاهش میدهند، درنتیجه امکان یخ زدن آب و انسداد لوله ها از بین می رود.

یکی از ویژگی هایی که برای این ترکیب تعریف شده است، جذب رطوبت است. وجود این ویژگی باعث شده است مونو اتیلن گلیکول ماده ای مناسب در تصفیه الیاف نساجی، صنعت کاغذ، مواد چسبنده و جوهر باشد.
به تبادل انرژی گرمایی بین دو یا چند جسم انتقال حرارت می گویند و آب به عنوان موثرترین سیال برای انتقال حرارت شناخته شده است. به همین دلیل در صورت عدم انجماد، آب سیالی ایده آل در انتقال حرارت برای کاربردها و مصارف خنک کنندگی است. زمانی که شرایط انجماد برای آب وجود دارد با افزودن ضدیخ هایی مانند اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول می توان از یخ زدگی و انجماد آب جلوگیری کرده و ویژگی آن را به عنوان سیال انتقال حرارت حفظ نمود.
سیالات انتقال حرارت کاربردهای وسیعی در زمینه صنعتی، تجاری و حتی خانگی دارند. در استفاده از سیالات انتقال حرارت نکاتی را به منظور کارایی بهتر باید در نظر داشت. به عنوان مثال در استفاده از سیالات انتقال حرارت بر پایه آب باید به مسئله خوردگی نیز توجه نمود یا ویسکوزیته بالای این سیالات مشکلاتی را در گردش این مایعات به همراه دارد. همچنین این گونه سیالات باید برای طیف وسیعی از دماها کارایی داشته باشند. با توجه به این شرایط اتیلن گلیکول ترکیبی مناسب برای سیالات انتقال حرارت است. البته لازم به ذکر است از آنجا که این ترکیب سمی بوده و سازگار با محیط زیست نیست به همین دلیل در مواردی که سمی بودن ترکیبات اهمیت دارد اغلب از پروپیلن گلیکول استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای مونو اتیلن گلیکول استفاده از آن برای تولید کاغذ، چرم سازی و دیگر الیاف نساجی است.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت