نقش اسید سیتریک در نگهداری مواد غذایی چگونه است؟

میزان مصرف کافئین
میزان مصرف کافئین چقدر در روز باید باشد؟
20/12/1401
پرکاربردترین مواد شیمیایی غذایی
مهم ترین و پرکاربردترین مواد شیمیایی غذایی
14/01/1402
نقش اسید سیتریک در موادغذایی

نقش اسید سیتریک در موادغذایی :اسید سیتریک با فرمول مولکولی C6H8O7 یک اسید ساختار آلی نسبتا ضعیفی است که کاربرد و مزایای مهمی در صنایع پوشش دارد حتما تا به حال با اصطلاحاتی مانند افزودنی های غذایی یا نگهدارنده در نوشیدنی ها و آب میوه ها برخورد کرده اید! این خواص دقیقا با افزودن مقادیر معینی اسید سیتریک به غذا در طی فرآیند تولید ایجاد می شود.

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک یک ترکیب آلی و یک اسید ضعیف است اسید سیتریک را می توان در غلظت های بالا در بسیاری از میوه ها مانند مرکبات یافت استفاده از اسید استیک در میوه ها برای مصارف صنعتی مقرون به صرفه نیست بنابراین با توجه به تقاضای این ماده، تولید صنعتی آن انجام می شود.

بیشتربخوانید: مهم ترین و پرکاربردترین مواد شیمیایی غذایی کدامند؟

نقش اسید سیتریک در موادغذایی

نقش اسید سیتریک در موادغذایی

توانایی آسپرژیلوس نایجر برای تولید اسید سیتریک به عنوان یک محصول متابولیک در سال 1917 کشف شد این روش تولید اسید سیتریک کارآمد و در عین حال ارزان است امروزه نیز از این روش برای تولید اسید سیتریک استفاده می شود این ماده خواص متفاوتی دارد و به همین دلیل در صنایع زیادی از آن استفاده می شود اسید سیتریک به چهار دلیل در غذاهای رستورانی استفاده می شود در ادامه این مقاله دلایل استفاده از اسید سیتریک در غذاهای رستورانی توضیح داده شده است.

کاربردهای اسید سیتریک در مواد غذایی

جالب است که بدانید تقریبا 50% از این اسیدهای تولید شده در جهان برای تمامی انواع نوشیدنی ها استفاده می شود بنابراین اسید سیتریک طعمی تازه و با طراوت در محصولات و نوشیدنی ها ایجاد می کند شیرینی نوشابه، چای، آب میوه و سایر نوشیدنی ها با افزودن اسید سیتریک متعادل می شود.

اسید سیتریک دارای PH اسیدی است و این خاصیت آن را برای استفاده مواد غذایی مناسب می کند و جالب است که بدانید باکتری ها نمی توانند در محیط اسیدی رشد کنند، اسید سیتریک اغلب به عنوان نگهدارنده به انواع مرباها، ژله ها، پودینگ ها، کنسروها و حتی محصولات گوشتی فرآوری شده اضافه می شود.

برای اطلاع از قیمت و خرید آسپارتام  کلیک کنید و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کاربردهای اسید سیتریک در صنایع غذایی

همانطور که می دانید استفاده از این اسیدها معمولا به صورت پودر جامد سفید تهیه می شود، می توان از آن در غذاهای خشک استفاده کرد تا در صورت نیاز طعم ترش به آن اضافه شود اسید سیتریک یک جایگزین خشک برای آب لیمو یا سرکه در غذاهای خشک مانند چاشنی های نمک، پودرهای طعم دهنده و تنقلات مختلف است.

 

اسید سیتریک در غذاها، نوشیدنی ها، لوازم آرایشی و محصولات بهداشتی استفاده می شود نقش اسید سیتریک در صنایع غذایی و آشامیدنی بخشی ضروری از فرآوری و تولید مدرن است کربوکسیلات اسید سیتریک یک اسید ضعیف و یک اسید میوه طبیعی است همچنین اسید سیتریک می تواند به دو شکل بی آب و بی آب وجود داشته باشد و به صورت دانه های کریستالی سفید یا بی رنگ است.

لازم است که بدانید یکی از مهم ترین کاربردهای این اسیدها به عنوان یک افزودنی در بیشتر غذاها و نوشیدنی ها است اسید سیتریک با شماره E یا E330 مشخص شده است اسید سیتریک عمدتا در مرکبات و عمدتا در لیمو یافت می شود در هر 100 گرم میوه 4 گرم اسید سیتریک وجود دارد میوه ها و سبزیجات مختلف از جمله توت ها و گوجه فرنگی حاوی مقادیر متفاوتی اسید سیتریک هستند.

در این رابطه بخوانید: میزان مصرف کافئین چقدر در روز باید باشد؟

بازار جهانی اسید سیتریک

بازار جهانی اسید سیتریک برترین مصرف کننده است که در آن برخی از کشورها مانند آلمان، فرانسه و بریتانیا بازارهای اصلی آن هستند با این حال، تقاضا برای اسید سیتریک در منطقه به خصوص در بخش نوشابه نسبتا اشباع شده است بعد از اروپای غربی، ایالات متحده آمریکا، چین، خاورمیانه، آفریقا، اروپای مرکزی و شرقی، برزیل و هند واقع شده است.

نقش اسید سیتریک در موادغذایی

نقش اسید سیتریک در موادغذایی

جالب است که بدانید صنایع های غذایی بخاطر درخواست های مکرر بر اسید سیتریک تسلط دارند و به همین دلیل استفاده از آن در بستنی و مکمل های غذایی است توانایی اسید در مهار رشد میکروبی و افزایش ماندگاری محصول، آن را به یک نگهدارنده ترجیحی تبدیل می کند صنعت جهانی اسید سیتریک در طبیعت متمرکز است و در ادامه می توان گفت هزینه های اولیه برای سرمایه گذاری راه اندازی کارخانه تولید اسید سیتریک بسیار زیاد است، ورود به این تجارت برای مشاغل کوچک دشوار است مصرف اسید سیتریک در مقادیر نامتناسب یکی از مهم ترین چالش های بازار جهانی اسید سیتریک است که می تواند عوارض جانبی مانند درد شکم، حالت تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت