parallax background

گلیسیرین

صابون
صابون چیست؟
18/10/1399
استون
20/10/1399

قیمت گلیسیرین


گلیسرول مایعی شیرین و غیرسمی است، اما گاهی به دلیل این مزه شیرین و شباهت نام آن با اتیلن گلیکول با هم اشتباه گرفته می شوند؛ با توجه به سمی بودن اتیلن گلیکول و قیمت مناسب تر آن امکان سوء استفاده برای برخی فروشندگان وجود دارد. به همین دلیل توصیه می شود هنگام خرید و تعیین قیمت گلیسرول مورد نیاز به اعتبار تامین کننده حتما توجه نمایید. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار ازجمله تامین کنندگان فعال در زمینه فروش مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی، کیفیت و قیمت مناسب را در دستور کار خود قرار داده است. جهت آگاهی از قیمت گلیسیرین و ویژگی های محصول و ثبت خرید خود با کارشناسان ما در تماس باشید.



ویژگی های گلیسیرین

فرمول مولکولیC3H8O3
جرم مولی92.09g/mol
شکل ظاهریمایعی بدون رنگ و شفاف
حلالیت در آببسیار حلال در آب
چگالی1.2613g/cu cm at 20°C
دمای جوش290°C
دمای ذوب20°C

گلیسرول چیست؟

گلیسیرین که با نام گلیسرول نیز شناخته می شود مایعی شفاف با طعمی شیرین است که در دمای اتاق چسبنده بوده و در غلظت پایین غیرسمی است که به خانواده الکل ها با ترکیبات آلی تعلق دارد.
گلیسیرین خام محصول جانبی سوخت های زیستی حاصل از روغن دانه های سویا و دیگر روغن های گیاهی است که حدود 60درصد ناخالصی هایی مانند متانول، صابون و نمک را به همراه دارد؛ درنتیجه استخراج گلیسیرین خالص با مشکلاتی همراه خواهد بود. گلیسرول خالص از ترکیبات مهم در تولید صنعتی محصولاتی مانند ضدیخ، تولید رزین ها، انواع رنگ ها و واکس های صنعتی، تولید مواد شوینده و تولید بسیاری از محصولات نساجی و آرایشی استفاده می شود.
وجود سه گروه هیدروکسیل در ساختار گلیسیرین که هر یک به یک اتم کربن متصل شده اند باعث شده است این ترکیب نسبت به آب و الکل ها ویسکوزیته بالاتری داشته باشد. این سه گروه هیدروکسیل به راحتی با دیگر گروه های هیدروکسیل و به ویژه آب پیوند برقرار میکند، نتیجه این پیوندها حلالیت بالای گلیسرول در آب و نیز افزایش ویسکوزیته گلیسیرین به دلیل تجمع مولکول های گلیسیرین است.

این ترکیب به دلیل وجود گروه های پلیول و توانایی بالای آن ها در تشکیل پیوند با مولکول های آب، به راحتی در آب حل می شود. اگر مشخصات آب و گلیسرول را بررسی کنید متوجه می شوید که چگالی گلیسیرین از آب بیشتر است، درنتیجه بعد از افزودن گلیسیرین به آب ابتدا در آب ته نشین می شود ولی در اثر هم زدن محلول آبی یکنواختی حاصل می شود.
گلیسرول به طور طبیعی در بدن وجود دارد و به عنوان یک ماده واسطه در سوخت و ساز کربوهیدرات و لیپیدها بوده که به دلیل دارا بودن سه گروه هیدروکسیل قابلیت تبدیل به اسیدهای چرب با زنجیره های بلند و نیز استری شدن را دارد. به خاطر وجود همین سه گروه هیدروکسیل تمایل بالایی به جذب رطوبت داشته و درنتیجه رطوبت موجود در هوا را به خود جذب میکند. این خاصیت گلیسیرین باعث می شود به عنوان ماده جاذب الرطوبه به مواد غذایی و آرایشی اضافه شود تا به حفظ آب و جلوگیری از خشک شدن مواد کمک نماید.
این ترکیب شیمیایی به صورت محلول در بازار وجود دارد. این حالت را می توان به دمای ذوب گلیسیرین که 18 درجه سلیسیوس است، مرتبط کرد. همچنین به دلیل قدرت بالای نیروهای بین مولکولی آن، دمای جوش بسیار بالا در حدود 290 درجه سلیسیوس را دارا است.
نکته مهمی که در نگهداری گلیسیرین باید مد نظر قرار داد، ظرفیت بالای آن در جذب رطوبت است به گونه ای که اگر مقداری گلیسیرین را در محیط قرار دهید تا زمانی که به درصد خلوص 80 برسد، رطوبت محیط را جذب خواهد کرد. از آنجا که گلیسیرین به راحتی رطوبت محیط را جذب می کند، باید در بسته بندی هایی نگهداری شود که امکان نفوذ رطوبت به آنها وجود ندارد. لازم است بدانید نمی توان گلیسیرین را در ظرف هایی از جنس آهن و مس و دیگر فلزات نگهداری کرد، زیرا امکان آزاد شدن اکسید از واکنش بین این دو ماده وجود دارد.
در بالا گفتیم این ماده شیمیایی یکی از حلال های پرکاربرد در صنعت است که در مواد قطبی مانند آب و الکل هایی مانند اتانول، متانول، گلیکول ها، آمین ها و فنل به راحتی حل می شود. در مقابل گلیسیرین در هیدروکربن ها، روغن های چرب و کلروفرم ها نامحلول بوده و به صورت جزئی می توان آن را در ترکیباتی مانند استون، دی اکسان و در اتیل اتر حل نمود.


گلیسیرین چگونه تولید می‌شود؟

همان طور که می دانید گلیسیرین هم در طبیعت وجود دارد و هم به صورت مصنوعی می توان آن را سنتز نمود.
گلیسیرین طبیعی
این نوع از گلیسیرین در گیاهان و حیوانات وجود دارد. گلیسیرین گیاهی را می توان از چربی های موجود در گیاهان همان تری گلیسیریدها به دست آورد. روغن گیاهانی مانند نارگیل، زیتون و هسته خرما نمونه هایی از گلیسیرین گیاهی هستند. در حالی که گلیسیرین حیوانی را می توان از واکنش چربی حیوانی با سدیم هیدروکسید در واکنش صابونی شدن و به عنوان محصول جانبی تولید کرد.
گلیسیرین مصنوعی
گلیسیرین را می توان به روش های مختلف از پروپیلن سنتز کرد. از مهم ترین روش های تولید آن واکنش کلراسیون پروپیلن است.

گریدهای متفاوت گلیسیرین
گلیسیرین ماده ای پرکاربرد در صنعت است که از صنایع غذایی گرفته تا دارویی و بهداشتی می توان از آن به عنوان حلال بهره برد. به همین دلیل با توجه به نوع کاربرد مد نظر برای گلیسیرین گرید و درجه خلوص مشخصی تعریف شده است.
گلیسیرین خام :این گرید برای دامداری مناسب است و بیشتر از 80% گلیسیرین را شامل می شود که رنگ قهوه ای نشانه آن است.
گرید صنعتی با درجه خلوص 95 : این نوع که بیشتر به عنوان ماده حد واسط در واکنش های شیمیایی مصرف می شود، دارای رنگ خاکستری و مقدار کمی آب است.
گرید USP/PhEur : این گرید در محصولات آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد که درجه خلوص 99 درصد آن باعث شده است کمترن مقدار آب را دارا باشد و مشخصه آن بی رنگ بودن است.
گرید خوراکی یا E422 : این نوع را در صنایع غذایی مصرف می کنند.


کاربردهای گلیسیرین

با توجه به اینکه گلیسیرین در صنایع مختلفی کاربرد دارد، برای بهبود عملکرد آن و نیز اولویت دادن به جنبه اقتصادی آن لازم است در گریدهای مختلف تولید شود. در واقع گلیسیرین با گرید خوراکی، صنعتی و دارویی تولید و مصرف می شود که درجه خلوص و قیمت آن از تفاوت های عمده گریدهای مختلف است. حال در ادامه با کاربردهای متنوع گلیسیرین آشنا می شویم.
• گلیسیرین در صنایع غذایی
گلیسیرین با توجه به دارا بودن سه گروه هیدروکسیل و توانایی بالا در ایجاد پیوندهای هیدروژنی بین مولکولی به ویژه مولکول های آب، به برخی محصولات غذایی به عنوان امولسیفایر اضافه می شود. وجود این ترکیب در محصولات غذایی علاوه بر رطوبت، کیفیت را نیز در زمان ماندگاری حفظ کرده و غلظت محصولات را افزایش میدهد. بد نیست بدانید گلیسرول به دلیل اینکه غیرسمی بوده و فاقد هرگونه طعم و عطری است افزودن آن به مواد غذایی، تاثیری بر ظاهر و طعم غذا ندارد.
گلیسیرین طعمی شیرین دارد و می توان گفت حدود 60درصد بیشتر از قندهای تصفیه شده شیرینی دارد، درنتیجه می توان به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی در صنایع غذایی در نظر گرفت.
امولیسفایر در صنایع غذایی عاملی برای پیشگیری از جداشدن مخلوط آب و روغن و نیز ایجاد محلولی پایدار و همگن است. به عنوان مثال در تهیه نان برای بهینه کردن بافت، رطوبت و ماندگاری آن ماده ای موثر است.
بد نیست اشاره کنیم تری استین یک تری استر از ترکیب گلیسیرین است که از واکنش استری شدن با استیک اسید حاصل می شود. این ترکیب به عنوان پلاستی سایزر در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد، همچنین به عنوان تثبیت کننده در مواد غذایی جهت افزایش زمان ماندگاری غذا اضافه می شود.


• گلیسیرین در محصولات آرایشی و بهداشتی
گلیسیرین یک محصول فرعی در فرایند تولید صابون است و به دلیل قابلیت بالای آن در جذب رطوبت محیط می تواند رطوبت مورد نیاز پوست شما را تامین کند، به همین دلیل اغلب این محصول فرعی را در فرایند تولید صابون حذف نمی کنند.
با توجه به ساختار گلیسرول و توانایی آن در ایجاد پیوند با گروه های هیدروکسیل، در بسیاری از کرم ها و لوسیون ها به عنوان عامل کنترل رطوبت و بهینه سازی بافت این محصولات استفاده می شود. توانایی گلیسیرین در جذب رطوبت آن را به ماده ای نرم کننده و آب رسان برای پوست تبدیل کرده است، به همین دلیل در ترکیب بسیاری از محصولات مرطوب کننده به عنوان جزء ثابت در نظر گرفته میشود. خشکی پوست از خشک شدن رطوبت لایه های بالایی پوست حاصل می شود که وجود گلیسیرین در ترکیبات این کرم ها باعث جذب رطوبت به لایه های بالایی پوست و نرم شدن آن می شود.
بد نیست اشاره کنیم که گلیسیرین در کنار افزایش رطوبت سطح پوست، به از بین رفتن سلول های مرده سطح پوست و پاک سازی آن نیز کمک می کند. این خاصیت مرطوب کنندگی باعث شده است از این ترکیب به عنوان ترمیم کننده و بازسازی سلول های پوستی نیز شناخته شود. به همین دلیل برخی برای بهبود ترک های پاشنه پا و یا اگزما از گلیسیرین استفاده می کنند.
یکی دیگر از تاثیرات گلیسیرین بر پوست کمک به تنظیم PH پوست است. همان طور که می دانید اگر صابون مناسبی برای شستن دست و صورت خود انتخاب نکنید، خشکی پوست را به همراه دارد که به معنای قلیایی بودن سطح پوست است. برخلاف این شرایط، پوست در شرایط اسیدی ملتهب شده و دانه های جوش روی سطح آن ظاهر می شود. بنابراین در بسیاری از محصولات مراقبت پوستی گلیسیرین را به منظور متعادل کردن PH پوست، مصرف می کنند.


• گلیسیرین در داروسازی
جالب است بدانید گلیسیرین دومین رتبه را در پرکاربردترین ترکیبات در محصولات دارویی دارد. در واقع آب اولین ترکیب پرمصرف در داروها است و بعد از آن گلیسیرین بیشترین ماده در ترکیبات داروها است که علت اصلی استفاده از آن، بهبود طعم دارو است. نمونه بارز داروهای حاوی گلیسیرین، شربت سرفه است که به دلیل وجود آن طعمی شیرین و حالتی چسبنده دارد. همچنین کپسول های پزشکی نیز شامل گلیسیرین پلاستیکی هستند که از آن به عنوان حامل آنتی بیوتیک و ضدعفونی کننده و پلاستی سایزر استفاده می شود.
داروهای قلبی، شیاف ها، خمیردندان و دهان شویه، داروهای درمان عفونت گوش و نیز مکمل های خوراکی گلیسرول حاوی درصدی گلیسیرین هستند.
در کنار موارد گفته شده می توان به تاثیر آن در بهبود ورم مغزی اشاره کرد. از آنجا که تجمع بیش از حد مایعات در داخل سلول مغز، ورم مغزی را منجر می شود؛ گلیسیرین به دلیل خاصیت جذب رطوبتی که دارد می تواند به کاهش فشار داخل جمجمه کمک کند.
• گلیسیرین در تولید ضدیخ
گلیسیرین مانند اتیلن گلیکول و پروپیلن گلیکول می تواند پیوندهای قوی با مولکول های آب تشکیل دهد و در نتیجه نقطه انجماد آب را تا سطح قابل توجهی کاهش دهد. البته همان طور که می دانید اتیلن گلیکول از قدیم به عنوان ضدیخ کاربرد داشته است ولی از آنجا که گلیسیرین ماده ای غیرسمی است، گزینه ای بهتر برای مصرف است.
امروزه مواد شیمیایی مختلفی مانند بنزو تری آزول و تولیل تریازول نیز در ترکیبات ضدیخ وجود دارند.
در آخر نیز لازم است بگوییم گلیسیرین به دلیل خاصیت جذب رطوبت خود در صنعت نساجی برای نرم کردن پارچه ها و نخ و در صنعت کاغذسازی به عنوان پلاستی سایزر کاربرد دارد.


• کاربرد نظامی گلیسیرین
می توان گفت گلیسیرین ابتدا به عنوان یک ماده شیمیایی در تولید دینامیت و مواد منفجره به منظور کشف و استخراج مواد زیرزمینی و زیرساخت ها مورد استفاده قرار گرفت.
گلیسیرین در مواد شوینده
ویژگی های گلیسیرین مانند غیرسمی بودن، قابلیت حل شوندگی بالا به دلیل ایجاد پیوند هیدروزنی و ... آن را به ماده ای مناسب برای شوینده ها تبدیل کرده است. همان طور که گفته شد گلیسرول یک حلال مناسب برای مواد آلی و معدنی است و به همین دلیل توانایی پودرهای شوینده را برای حل کردن ذرات مختلف کثیفی افزایش میدهد. همچنین می توان آن را به عنوان نرم کننده در شوینده های لباس در نظر گرفت که با توجه به جذب رطوبت محیط اصطکاک پارچه و الکتریسیته ساکن را کاهش میدهد.


نکات ایمنی مرتبط با گلیسیرین

از آنجا که گلیسیرین به عنوان ماده با جذب بالای آب شناخته شده است، به هنگام کار با آن می بایست نکات ایمنی را رعایت نمود. زیرا این ماده می تواند باعث تحریک چشم ها، بینی و حتی ریه ها به مقدار بسیار جزئی شود. درصورتی که گلیسرول در تماس با این بافت ها قرار بگیرد می تواند رطوبت آن ها را جذب و خشکی آن ها را ایجاد کند.
همچنین به دلیل توانایی بالای آن در جذب رطوبت شرایط خاصی برای انبارداری باید رعایت شود. توصیه شده است این ترکیب را در ظرف های مخصوص و به دور از رطوبت، در محلی خشک و تاریک نگهداری نمایید.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت