parallax background

حل شدن نمک در آب

گولر گام
گوارگام
16/10/1399
خوردگی
انواع خوردگی فلزات
18/10/1399

حل شدن نمک در آب


اضافه کردن نمک به مواد غذایی و خوراکی یکی از معمول ترین کارهایی است که روزانه انجام می دهیم. حتی برخی بنا به عادت برای خوردن میوه ها هم از نمک نمی گذرند و با افزودن کمی و تنها کمی نمک به میوه ها، مزه آن را دلچسب تر می کنند.
به عنوان کسی که این روزها با شیمی سر و کار دارد و مدام به دنبال تحقیق و بررسی خواص مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی است، تصمیم گرفتم کمی هم در رابطه با این ماده شیمیایی که بی سر و صدا خودش را به زندگی روزانه ما وارد کرده به گونه ای که به اعتقاد خیلی از افراد بدون نمک نمی توان زندگی کرد، صحبت کنیم.
اولین چیزی که از دید شیمی در رابطه با نمک می توان به آن توجه کرد این است که با حل کردن نمک در آب واکنش شیمیایی رخ می دهد یا فیزیکی؟ همان طور که می دانید در واکنش شیمیایی از ترکیب دو یا چند ماده با هم یک تغییر شیمیایی رخ داده و مواد جدیدی حاصل می شود. در حالیکه در واکنش فیزیکی تنها ظاهر مواد تغییر می کند و هیچ ماده جدیدی حاصل نمی شود.
در واکنش شیمیایی مواد اولیه و مواد حاصل از واکنش با هم کاملا متفاوت هستند و امکان تبدیل مواد حاصل از واکنش به مواد اولیه وجود ندارد. به عبارت دیگر واکنش های شیمیایی واکنش های برگشت پذیر نیستند؛ درحالیکه واکنش های فیزیکی برگشت پذیر بوده و فرآورده های واکنش به راحتی به مواد اولیه آن تبدیل می شود.


آیا حل شدن نمک در آب واکنش شیمیایی است؟

نمک یا سدیم کلرید در اثر حل شدن در آب به عناصر سازنده یعنی یون های سدیم و کلرید تجزیه می شود.
NaCl(s) → Na+(aq) + Cl-(aq)
با توجه به اینکه ویژگی های یون های حاصل از حل شدن در آب با سدیم کلرید متفاوت است می توان گفت حل شدن نمک در آب یک واکنش شیمیایی است.
به طور کلی انحلال هر ترکیب یونی در آب یک واکنش شیمیایی است. برخلاف ترکیبات با پیوندهای کووالانسی که در اثر حل شدن در آب نیز ماده جدیدی حاصل نمی شود و در نتیجه حل شدن این گونه از مواد مانند شکر در آب تنها یک واکنش فیزیکی رخ می دهد.



افزایش نقطه جوش آب در اثر افزودن نمک

همه می دانیم افزودن نمک به آب دمای جوش آن را افزایش می دهد. بد نیست بدانید با افزودن 58 گرم نمک به یک کیلوگرم آب تنها 0.5 درجه سانتی گراد افزایش دمای جوش را شاهد هستیم. این افزایش دما تنها منحصر به نمک نیست، در واقع با اضافه کردن هر محلول غیرفرار به یک حلال مانند آب افزایش دمای جوش رخ می دهد.




به نظر شما چرا نمک باعث افزایش نقطه جوش می شود؟
همان طور که در بالا گفتیم نمک در اثر حل شدن در آب به یون های سدیم و کلرید تجزیه می شود. این یون های دارای بار مثبت و منفی میزان نیروی بین مولکولی مولکول های آب را تغییر می دهند. بدین صورت که مولکول آب که از دو عنصر هیدروژن و اکسیژن ساخته شده است، خود یک مولکول قطبی است که سر اکسیژن آن به صورت جزئی بار منفی و سر هیدروژن آن به صورت جزئی بار مثبت دارد.
در محلول آب و نمک، کاتیون های سدیم به سمت سر اکسیژن و آنیون های کلرید به سمت سر هیدروژن دار مولکول آب می رود. با توجه به اینکه برهمکنش یونی-دوقطبی نسبت به پیوند هیدروژنی موجود بین مولکول های آب قوی تر است، به انرژی بیشتری برای جدا کردن یون های حاصل از حل شدن نمک در آب و رسیدن به دمای بخار نیاز است.
درصورتی که تمام آب موجود را با حرارت دادن تبخیر کنید، یون های سدیم و کلرید برای تبدیل به نمک با هم ترکیب می شوند. همین امر دلیلی است بر اشتباه رایج عموم مردم که حل شدن نمک در آب را واکنش فیزیکی می دانند.


کاربردهای کلرید سدیم

همان طور که میدانید نمک از دیرباز نقش بسیار مهمی در زندگی بشر داشته است. در گذشته از آن به عنوان طعم دهنده به انواع غذاها و خوراکی ها و همچنین نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شده است.
از نمک برای بهبود طعم نان و محصولاتی مانند پنیر استفاده می کردند. به دلیل کاهش رشد میکروارگانیسم ها یک نگهدارنده مناسب برای گوشت و لبنیات به شمار می رود. امروزه نیز می توان کاربردهایی برای سدیم کلرید در نظر گرفت که ازجمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود.



طعم دهنده و بهبود دهنده رنگ محصولات غذایی : سدیم کلرید در بهبود رنگ ژامبون ها، هات داگ ها و سوسیس ها موثر است. علاوه براین در صنایع غذایی امروزه نیز به عنوان ماده نگهدارنده مواد غذایی و تقویت کننده طعم کاربرد ویژه ای دارد.
سدیم کلرید یکی از مواد اولیه اصلی در تولید مواد شیمیایی مصرفی در صنعت مانند سدیم کربنات، جوش شیرین، سود مایع و کلر است.
علاوه بر موارد بالا از سدیم کلرید می توان برای تولید صابون ، شیشه ، کاغذ و نرم کننده های آب استفاده نمود.


خرید مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

بازرگانی کیمیا شیمی پایدار به عنوان یکی از معتبرترین تامین کنندگان مواد شیمیایی است که در طول سال های فعالیت خود همواره کیفیت و اصل بودن مواد شیمیایی عرضه شده را در دستور کار خود قرار داده است. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی و آگاهی از ویژگی های محصول مد نظر خود با کارشناسان فروش بازرگانی کیمیا شیمی پایدار تماس حاصل نمایید.



021-77738301
021-77738302
021-77738303


اسید فسفریک

اسید فسفریک چیست؟

اسید ستریک

اسید سیتریک چیست؟

پرمنگنات پتاسیم

پتاسیم پرمنگنات چیست؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۳ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت