parallax background

در کرم ضدآفتاب چه مواد شیمیایی وجود دارد؟

مشمولان کاهش ۵۰ درصدی مالیات واردات
20/04/1401
طرح احیای وزارت بازرگانی باید زودتر از این‌ها داده می‌شد
27/04/1401


بازار کرم‌های ضدآفتاب با شروع روزهای گرم تابستان داغ می‌شود. پیش از تابستان همه به دنبال کرم ضدآفتاب مناسب با پوست و شرایط محیطی منطقه هستند تا بتوانند در این فصل به خوبی از پوستشان در برابر پرتوهای مضر نور خورشید محافظت کنند. کرم ضدآفتاب مانند هر محصول دیگری، ترکیبات شیمیایی مختلفی را شامل می‌شود که در این مطلب قصد داریم با ترکیبات کرم ضدآفتاب و دلیل حضور آن‌ها در کرم آشنا شویم.


تاریخچه کرم ضدآفتاب


هر کالایی تاریخچه مخصوص به خود را دارد و کرم ضد آفتاب هم از این امر مستثنی نیست. جالب است بدانید کرم ضدآفتاب برای پاسخ به نیاز سربازها در جنگ جهانی اول و دوم شکل گرفت. به بیان دیگر، سربازها در سرزمین‌های گرم و خشک یا روی عرشه کشتی برای مدت طولانی در معرض آفتاب قرار می‌گرفتند و به همین دلیل سوختگی و ضایعات پوستی در سربازها، مشکلی رایج بود. بنابراین اولین موسساتی که برای تولید کرم ضدآفتاب اقدام کردند، زیر نظر ارتش امریکا و فرانسه بودند.
پیش از ترکیب مواد شیمیایی مختلف و رسیدن به ویژگی‌های کرم ضدآفتاب، در جنگ جهانی برای محافظت پوست سربازها از وازلین قرمز و روغن تانک استفاده می‌شد. تا اینکه در نتیجه تحقیقات و آزمایش‌های مختلف، امولسیونی حاوی بنزیل سالیسیلات و بنزیل سینامات در سال 1928 به عنوان ضدآفتاب به بازار عرضه شد. دو سال بعد بازار استرالیا شاهد محلولی با نام سولول بود و درنهایت در سال 1935 لوسیون ضدآفتاب در امریکا توزیع و مصرف شد.
در ادامه تحقیقات برای تولید کرم‌هایی که به طور کامل از پوست در برابر نور خورشید محافظت ‌کند، محصولی به اسم پابا در سال 1943 تولید شد که اثرهای قابل توجهی نسبت به محصولات پیشین داشت. در نهایت در سال 1950 محصولی به عنوان کرم ضدآفتاب تولید شد که در برابر اشعه UVA از سلامت پوست محافظت می‌کرد.


انواع پوست در برابر نور آفتاب چه واکنشی نشان می‌دهد؟

پوستی که روی سطح بدن را گرفته است، وظایف متعددی بر عهده دارد که از مهم‌ترین آن‌ها محافظت از بدن در برابر اشعه ماوراء بنفش، کنترل درجه حرارت و نقشی موثر در متابولیسم برخی مولکول‌هاست. حال بسته به نوع پوست، واکنشی که نسبت به نور خورشید از خود نشان می‌دهد، متفاوت است. بنابراین باید از خود بپرسیم که هر کدام از انواع پوست اگر در معرض نور آفتاب قرار بگیرد چه واکنشی از خود نشان می‌دهد؟ در زیر برای شما این واکنش‌ها را لیست کرده‌ایم:
• پوست نوع 1: در مدت کوتاهی دچار آفتاب‌سوختگی دردناک می‌شود و تقریبا تغییر رنگ نمی‌دهد
• پوست نوع 2: همانند نوع 1 دچار آفتاب‌سوختگی دردناک می‌شود ولی کمی تغییر رنگ داده و برنزه هم می‌شود.
• پوست نوع 3: در برابر آفتاب دچار سوختگی متوسط شده و در حد معمول برنزه می‌شود
• پوست نوع 4: در زیر آفتاب، سریع تغییر رنگ داده و برنزه می‌شود ولی چندان دچار آفتاب‌سوختگی نمی‌شود
• پوست نوع 5: این نوع پوست در برابر آفتاب، برنزه می‌شود و احتمال سوختگی آن بسیار پایین است
• پوست نوع 6: این نوع پوست در حالت عادی سیاه است، پس هرگز دچار سوختگی نمی‌شود و تنها در برابر آفتاب تیره‌تر می‌شود

محافظت از پوست در برابر نور خورشید

روش‌های مختلفی برای محافظت از پوست در برابر آفتاب وجود دارد که یکی از ساده‌ترین و معمول‌ترین این روش‌ها، پوشش سطح پوست با کرم یا لوسیون‌های ضدآفتاب است. جالب است بدانید یک روش دیگر برای محافظت از پوست، خوردن برخی مواد خوراکی است که به طور طبیعی از بدن در برابر تاثیرات منفی نور خورشید محافظت می‌کند.
چربی‌های اشباع شده، انواع آنتی اکسیدان مانند بتاکاروتن و ویتامین ای و همچنین اسیدهای چرب امگا3 ازجمله مواد مغذی هستند که تحمل بدن در برابر نور خورشید را افزایش می‌دهند. البته در رژیم غذایی برای محافظت بدن باید از قند، روغن گیاهی و انواع غذاهای فرآوری شده، پرهیز کرد؛ یعنی بیشتر غذاهایی که امروز در وعده‌های ما جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند.


مواد تشکیل‌دهنده و ترکیبات کرم ضدآفتاب

در ترکیبات کرم ضد آفتاب همانند هر محصول دیگری هم ترکیبات شیمیایی مفید هم ترکیبات مضر وجود دارد. در این بخش با هدف آشنایی بیشتر شما نسبت به کرم ضدآفتاب و مواد شیمیایی تشکیل‌دهنده آن، مهم‌ترین ترکیبات را بررسی می‌کنیم.
• زینک اکسید: این ترکیب در دسته مواد شیمیایی مفید قرار می‌گیرد چون در کنار محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید، خاصیت ضدباکتری داشته و انواع باکتری‌های موجود در سطح پوست را از بین می‌برد. علاوه بر این، مانع ترشح بیش از اندازه چربی در سطح پوست می‌شود.
• تیتانیوم دی اکسید: در تایید مفید بودن این ترکیب برای پوست باید بگوییم که تیتانیوم دی اکسید را بیشتر در محصولات ضدآفتاب کودکان یا مخصوص پوست‌های حساس استفاده می‌کنند. این ترکیب انعکاس بالایی دارد و می‌تواند اشعه فرابنفش را جذب کند، درنتیجه مقاومت پوست در برابر نور خورشید را افزایش می‌دهد.
• اکتوکریلن: این ترکیب به دلیل قدرت جذب بالایی که دارد در کرم ضدآفتاب استفاده می‌شود تا آسیب نور خورشید بر پوست را کاهش دهد. اما اگر بیشتر از مقدار استاندارد استفاده شود، قادر است وارد پلاسمای خون شده و در عملکرد بدن اختلال ایجاد کند.
• اکتیل سینامات: این ماده به عنوان یکی از ترکیبات شیمیایی کرم ضدآفتاب، حلالیت کمی در آب دارد؛ در نتیجه نمی‌توانید به راحتی از روی پوست پاک کنید. پس اگر کرم ضدآفتاب مقاوم به آب دارید حتما این ترکیب در تولید کرم شما استفاده شده است. اکتیل سینامات از عوامل ضد UVB است که چون تقریبا نامحلول در آب است، می‌تواند چین و چروک آب را از بین ببرد ولی برای برخی پوست‌ها هم حساسیت ایجاد می‌کند.
• اکسی بنزون: شاید خطرناک‌ترین ماده شیمیایی موجود در محصولات ضدآفتاب باشد که اگر برای مدت طولانی و به صورت مداوم روی پوست قرار بگیرد، می‌تواند برای شما مشکلات تیروئید و حتی مشکلات باروری را به همراه داشته باشد.


خرید و فروش انواع مواد شیمیایی به صورت عمده

بازرگانی کیمیا شیمی پایدار ازجمله شرکت‌های فعال در زمینه تهیه و توزیع مواد شیمیایی است که همواره کیفیت و اصل بودن محصولات را در دستور کار خود قرار داده است. شما می‌توانید برای آگاهی از قیمت انواع مواد شیمیایی و دریافت آنالیز مصرف با کارشناسان فروش این بازرگانی تماس حاصل نمایید.




021-77738301
021-77738302
021-77738303


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت