parallax background

سودسوزآور در خوراک دام

اسید فسفریک و نوشابه
تا به حال اسید فسفریک خورده اید؟
24/12/1399
FATF سد راه سند همکاری ایران و چین خواهد شد؟
17/01/1400

سود مایع در تهیه خوراک دام چه نقشی دارد؟


با پیشرفت علم تغذیه انسانی و احتیاج وی به غذاهایی با منشأ حیوانی مانند گوشت، تخم مرغ و کره، تهیه گیاهان پرارزش و پروتئین دار برای دام و طیور اهمیت زیادی پیدا کرده است. در کنار پرورش گیاهان برای تغذیه دام و طیور می بایست با استفاده از غذاهای مکمل و دانه ای سرشار از پروتئین، احتیاج دام ها به پروتئین را تأمین نمود.
می توان برای استفاده از محصولات فرعی و خوراک های فرآوری شده برای تغذیه دام دو مزیت کلی در نظر گرفت:
الف.تغذیه دام ها با این محصولات از وابستگی دام ها به غلات می کاهد
ب.نیاز به هزینه های اضافی جهت برنامه های مدیریتی را حذف می کند
امروزه به دلایل مختلف قیمت تمام شده مکمل های دام و طیور به صورت صعودی در حال تغییر است و همین باعث شده است در صنعت کشاورزی شناسایی عوامل مختلف مؤثر بر رشد عملکرد گیاهان و تأثیر آنها بر کیفیت و کمیت محصول بسیار مورد توجه قرار گیرد.
ضایعات محصولات کشاورزی که به عنوان یکی از معضلات این صنعت معرفی می شود، یکی از گزینه های مناسب جهت تأمین غذای دام و طیور به روش های علمی است. می توان گفت به کار بردن فرآورده های فرعی و ضایعات دور ریختنی محصولات کشاورزی به دلیل داشتن مقدار زیادی مواد مغذی و باارزش پروتئینی در تهیه خوراک دام میسر است. این امر در کنار تأمین نیز غذایی دام ها، در صرفه جویی اقتصادی و کاهش قیمت تمام شده فرآورده های فرعی دام بسیار مؤثر عمل می کند.


سود سوزآور چیست؟


سدیم هیدروکسید یا کاستیک سودا ماده ای جامد و سفید رنگ است که دمای ذوبی برابر 1390 درجه سانتی گراد دارد. سدیم هیدروکسید یا سودسوزآور می تواند به آسانی رطوبت هوا را جذب کرده و به همین دلیل به هنگام حمل و نقل آن باید از پوشش های حفاظتی مناسبی استفاده نمود.


روش های تهیه سود سوزآور

الف. الکترولیز محلول سدیم هیدروکسید : بیشترین مقدار سود سوزآور یا سود پرک تولیدی به کمک این روش در یکی از ظروف الکترولیتی حاصل می شود. به عنوان نمونه در فرآیندی به نام پیل دیافراگم، الکترولیت از آند به سمت کاتد حرکت کرده و دیافراگم باعث جداشدن فرآورده های آند و کاتد از یکدیگر می شود. در این فرآیند علاوه بر سود سوزآور، گاز کلر و گاز هیدروژن نیز تولید می شود.
ب. فرآیند سودا-آهک : این فرآیند به عنوان فرآیند قدیمی برای تولید سدیم هیدروکسید شناخته شده است. در این فرآیند، از واکنش بین کلسیم هیدروکسید و سدیم کربنات، کاستیک سودا حاصل می شود. این واکنش را می توان به صورت زیر نمایش داد:
Ca(OH)2+Na2Co3→CaCO3+2NaOH


کاربردهای سدیم هیدروکسید

سود سوزآور به عنوان باز قوی یک ماده شیمیایی صنعتی بسیار مهمی شمرده می شود. این ماده شیمیایی صنعتی در زمینه های مختلفی ازجمله تولید ابریشم مصنوعی، تولید رنگ، آلومینیوم، خمیرکاغذ و کاغذ، صابون و مواد شوینده، مواد پتروشیمی و پارچه کاربرد دارد.
البته یکی از کاربردهای مهم آن در آزمایشگاه ها برای تعیین غلظت اسیدهای مجهول در یتراسیون اسید و باز است. در صنایع غذایی نیز گاهی از سدیم هیدروکسید استفاده می شود که به عنوان مثال در تلخی زدایی زیتون کاربرد دارد که این امر می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت مصرف کنندگان داشته باشد.
لازم به ذکر است سود سوزآور در صنعت در دو حالت مایع و جامد تولید می شود که سود مایع در دو غلظت 50 درصد و 33 درصد به بازار عرضه می شود. سود مایع به دلیل دارا بودن کیفیت بالا اغلب برای صادرات انتخاب می شود.


اهمیت سود سوزآور در خوراک دام

با توجه به اینکه بخش عمده ای از هزینه های دامپروری مربوط به هزینه های تغذیه دام ها است و از طرف دیگر تغذیه بر عملکرد دام تاثیر زیادی دارد، می توان گفت تهیه خوراک دامی که از نظر کیفیت بسیار بالا بوده و درمقابل قیمت تمام شده مناسبی را نیز به همراه داشته باشد، بسیار بااهمیت است.
استفاده از سود که یکی از روش های فرآوری شیمیایی است، در کنار بهبود قابلیت هضم مواد خوراکی با مقادیر بالای سلولز نتایج متغیری را به همراه دارد.
کاهش الیاف نامحلول در اثر شوینده خنثی با هیدروکسید سدیم، افزایش در گوارش پذیری و تولید گاز را به همراه دارد. درواقع آزاد شدن همی سلولز با این ترکیب شیمیایی نفوذپذیری آنزیم ها و افزایش انرژی را باعث می شود. به عنوان مثال عمل آوری تفاله نیشکر با بخار و سدیم هیدروکسید افزایش در تجزیه پذیری دیواره سلولی، گوارش پذیری ماده آلی و انرژی متابولیسم را باعث می شود.
علاوه براین، در تحقیق دیگری نشان داده شد که عمل آوری کاه گندم با سدیم هیدروکسید، گوارش پذیری آن را در کل دستگاه گوارش بهبود می دهد.
در کنار استفاده از سدیم هیدروکسید یا همان سود پرک در فرآوری خوراک دام، از آن برای پاک سازی آب آشامیدنی گله و ضدعفونی کردن و شستشوی محل نگهداری دام ها استفاده می شود.


قیمت و خرید سودسوزآور

بازرگانی کیمیا شیمی پایدار فعال در حوزه تأمین و عرضه انواع مواد شیمیایی خوراکی و صنعتی به دلیل اهمیت کیفیت مواد شیمیایی در صنایع مختلف، همواره کیفیت مواد عرضه شده را در دستور کار خود قرار داده است. شما می توانید جهت اطلاع از قیمت و خرید شود سوزآور به صورت عمده با کیفیت مناسب با کارشناسان فروش بازرگانی تماس حاصل نمایید.


021-77738301
021-77738302
021-77738303


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت