parallax background

سیستم بویایی انسان

حل شدن شکر در آب
30/10/1399
بررسی ضدعفونی کننده های شیمیایی
03/11/1399

بررسی سیستم بویایی انسان و انواع اختلالات آن


بو یا عطر نوعی ترکیب شیمیایی فرار است که انسان ها و حیوانات از طریق حس بویایی خود قادر به درک آن هستند. برای تشخیص بو یک حد آستانه تعریف شده است؛ به بیان دیگر جهت تحریک کردن سیگنال های بویایی به تعداد مشخصی از مولکول ها برای اتصال به گیرنده های بویایی نیاز است.
در علم شیمی اغلب ترکیبات حلقوی، ترکیباتی که ساختاری شبیخ بنزن دارند، به عنوان ترکیبات معطر شناسایی شده اند. این ترکیبات شامل ترکیبات معدنی ناپایدار با وزن مولکولی کم هستند که می توانند به سیگنال های بویایی متصل شوند. اگر بخواهیم بویی که ترکیبات شیمیایی مختلف می توانند ایجاد کنند را مثال بزنیم، می بایست به هیدروژن سولفید که بوی تخم مرغ فاسد را می دهد یا گاز کلر که بویی بسیار تند و زننده دارد، اشاره کرد.
حس بویایی یکی از پنج حس اصلی ما انسان ها است که شامل شناسایی و تشخیص مولکول های موجود در هوا می شود.
بعد از شناسایی ارگان های حسی، سیگنال های عصبی برای پردازش به مغز فرستاده می شوند.
بررسی ها نشان داده اند که حس بویایی و حس چشایی به دلیل ماهیت درک مولکول ها رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. در واقع به کمک حس بویایی است که می توانیم طعم غذاهایی را که می خوریم، تشخیص دهیم. هلاوه براین، حس بویایی می تواند خاطراتی را در ذهن ما ثبت و یادآوری کرده و نیز بر روحیه و رفتار ما تاثیر بگذارد.
حس بویایی یک فرآیند پیچیده است که به اندام های حسی، اعصاب و مغز وابسته است.


ساختار سیستم بویایی انسان


بینی: وظیفه این بخش ایجاد جریان هوای بیرون به داخل حفره بینی و همچنین به عنوان بخشی از سیستم تنفسی وظیفه مرطوب کردن، فیلتر و گرم کردن هوای داخل بینی را برعهده دارد.
حفره بینی : که توسط سپتوم به دو بخش چپ و راست تقسیم شده و شامل روکش مخاطی است.
اپی تلیوم بویایی : نوع تخصصی بافت اپیتلیال در حفره بینی است که شامل سلول های عصبی بویایی و گیرنده است.
صفحه مشبک بینی: سقف داخل بینی به صورت یک صفحه افقی مشبک هست که به دلیل روزنه هایی که در آن وجود دارد، تارهای حسی عصب بویایی از آن عبور می کنند. در واقع این صفحه جدا کننده حفره بینی از سقف است.
عصب بویایی : این عصب باعث ایجاد بویایی می شود. رشته های عصب بویایی از اپی تلیوم بویایی که در قسمت بالایی حفره بینی است شروع شده و تا پیاز بویایی ادامه دارد.
پیاز بویایی : این پیاز به صورت توده عصبی بیضی شکل تعریف شده است که بر روی صفحه مشبک قرار می گیرد.
راه بویایی : وظیفه انتقال اطلاعات بویایی از پیاز بویایی به نیمکره مغز را برعهده دارد.

حس بویایی به منظور تشخیص دادن بوهای موجود در اطراف ما تعریف شده است. اپی تلیوم بویایی که در بینی قرار دارد، دارای میلیون ها گیرنده شیمیایی است تا بتواند بوها را تشخیص دهد. از طریق تنفس از راه بینی، مواد شیمیایی پراکنده در هوا، وارد بینی شده و در مخاط آن حل می شوند. نورون های گیرنده بو موجود در اپی تلیوم، با تشخیص دادن بوهای دریافت شده، سیگنال هایی را به پیاز بویایی ارسال می کنند. درنهایت این سیگنال ها، از طریق انتقال دهنده های حسی به مغز منتقل می شوند.


حس بویایی و احساسات ما

با توجه به اینکه سیستم بویایی ما به ساختار مغزی سیستم لیمبیک متصل است، می توان گفت ارتباط بین حس بویایی با احساسات و هیجانات ما مشابه با ارتباط دیگر حواس ما است. زیرا بوها می توانند احساسات مثبت و منفی را در ما شکل داده و حتی همان طور که تجربه کرده اید، عطرها یادآور برخی خاطرات هستند.
تحقیقات نشان داده اند که حتی صحبت کردن با دیگران در رابطه با عواطف و احساسات آنها، می تواند بر حس بویایی ما تاثیر بگذارد. علت این امر فعالیت ناحیه ای از مغز به نام قشر پریفرم است. قشر پریفرم اطلاعات تصویری را پردازش می کند و این حس را در ما به وجود می آورد که یک رایحه خاص برای ما دلپذیر و خوشایند باشد یا برعکس.
به عبارت دیگر، وقتی با یک صحنه ناخوشایند رو¬ به رو می شوید، پیش از آنکه بویی احساس کنید در شما این انتظار و تصور شکل می گیرد که بوی حاضر در چنین محیطی ناخوشایند خواهد بود. درواقع این انتظار و تصور شما به نحوه درک بو تاثیر می گذارد.

ما به دو روش قادر به تشخیص بو و عطرهای موجود در محیط هستیم. روش اول دریافت سیگنال های عصبی حسی از طریق هوایی که وارد بینی شده است و فرآیند آن را در بالا توضیح دادیم. روش دوم نیز از طریق شناسایی عطر و طعم غذایی که می خوریم. در اثر جویدن غذا، بوهایی منتشر می شوند که از طریق گلو به حفره بینی جریان پیدا کرده و توسط سلولهای گیرنده بو شناسایی می شوند؛ و به همین علت است که ما می توانیم با خوردن انواع خوراکی ها، عطر و طعم آنها را متوجه شویم.
اگر دقت کرده باشید به هنگام سرماخوردگی یا درگیر شدن با دیگر ویروس ها، به دلیل مسدود بودن مسیر گلو تا حفره بینی قادر به شناسایی عطرها نیستید.
همان طور که گفتیم همه ما چندین بار اختلال در بویایی خود را تجربه کرده ایم. ولی این اختلال گذرا و موقتی بوده است. گاهی پیش می آید به دلایل مختلف فرد برای همیشه حس بویایی خود را از دست می دهد. از دلایلی که می توان منجر به اختلال بویایی شود می توان به ضربه مغزی، مصرف سیگار، تماس با مواد شیمیایی سمی و خطرناک اشاره نمود.


انواع اختلالات در عملکرد بویایی

طبق بررسی های انجام شده روی اختلالات بویایی (که علت آنها در اختلالات شیمیایی-عصبی است)، چهار نوع اختلال شناسایی شده اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم.
آنوسمی : از دست دادن حس کامل بویایی یا ناتوانی در شناسایی حس بویایی
پاروسمی : آسیب یا سوء تعبیر در حس بویایی، به عبارت دیگر احساس بوی ناخوسایند در صورتی که در محیط بوی خاصی وجود ندارد و یا بوی طبیعی در محیط پراکنده است
هیپوسمی : کاهش در حس بویایی
هیپروسمی : افزایش حساسیت نسبت به تمامی بوها


قیمت و خرید انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

در صنعت امروز مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی کاربردهای بسیاری دارند. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار یکی از معتبرترین تأمین کنندگان مواد شیمیایی است که با توجه به اهمیت آنها در صنعت همواره کیفیت محصولات عرضه شده را در اولویت کار خود قرار داده است. شما می توانید جهت خرید انواع مواد شیمیایی به صورت عمده و اطلاع از قیمت آنها و یا دریافت آنالیز مصرف محصولات با کارشناسان فروش تماس حاصل نمایید.


021-77738301
021-77738302
021-77738303

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت