فواید و مضرات بنزوات سدیم

پلی الکترولیت چیست؟
قیمت آنتی اکسیدان
18/04/1402
کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف
کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف
23/05/1402
فواید و مضرات بنزوات سدیم

از ابتدا انسان ها جهت نگهداری از غذاهایشان به مواد نگهدارنده نیاز داشتند. برای این منظور، در گذشته نمک را روی گوشت می زدند تا از فاسد شدن آن جلوگیری نمایند. امروزه موادی برای نگهداری بیشتر مواد غذایی تولید می شوند که البته همه آن ها برای بدن بی ضرر نیستند. یکی از این مواد افزودنی سدیم بنزوات می باشد که با هدف افزایش ماندگاری مواد غذایی و ایجاد طعم اسیدی در نوشیدنی‌ ها به کار برده می شود. این ماده در واقع نوعی نمک است که از اسید بنزوئیک حاصل شده و به شکل پودر سفید و بی بو موجود می باشد.

بنزوات سدیم فواید بسیاری دارد که جلوگیری از فساد، کپک، تخمیر، بوتولیسم و دیگر مسمومیت های غذایی از نمونه های بارز آن می باشند. استفاده از این ماده همچنین سبب کاهش هزینه غذا و افزایش ماندگاری خواهد شد. در ادامه این مطلب قصد داریم که فواید و مضرات آنرا را برای شما عزیزان شرح دهیم.

فواید استفاده از بنزوات سدیم

بنزوات سدیم می تواند هم مفید و هم مضر باشد. تولید این ماده انقلاب بزرگی در زندگی انسان ها ایجاد کرد. چراکه با خرید بنزوات سدیم و استفاده از آن دسترسی به غذا برای همه امکان پذیر می باشد. این ماده مزیت های دیگری نیز دارد که در این بخش به بررسی آن ها می پردازیم:

درمان بیماری ها

مطالعات انجام شده نشانگر این هستند که بنزوات سدیم در درمان برخی بیماری ها از جمله اسکیزوفرنی، مولتیپل اسکلروزیس، افسردگی، بیماری های مربوط به ادرار، اختلال وحشت و چندین مورد دیگر تاثیر بالقوه ای داشته است. همچنین، این ماده با ایجاد خاصیت روان کنندگی و ایجاد شفافیت در سطح قرص ها عمل بلع را برای بیماران آسان تر می کند.

نگهدارنده مواد غذایی

بنزوات سدیم که در بسته بندی محصولات غذایی با علامت اختصاری E211 نمایش داده می شود، یک نگهدارنده غذایی مطمئن می باشد. این ماده دارای خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی است و از فساد محصولات غذایی جلوگیری می نماید.

فواید و مضرات بنزوات سدیم

ماده سوختنی در ترقه ها

شاید تاکنون صدای سوت کشیدن ترقه ‌ها توجه شما را جلب کرده باشد. ماده سوختنی این ترقه ‌ها همان بنزوات سدیم است. این ماده در آتش بازی ها به عنوان سوخت، با سرعت زیاد و با صدای سوت می‌سوزد. در حقیقت، این پودر زمانی که در لوله فشرده و مشتعل می شود، صدایی شبیه سوت از خود ساطع می کند.

نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی

از این ماده به عنوان ماده نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود و از رشد میکروب ها و قارچ‌ها در این محصولات جلوگیری می نماید. این ماده می تواند جایگزین پارابن در محصولات تمیز کننده همچون شوینده های ظرفشویی و دیگر پاک کننده ها مورد استفاده قرار گیرد.

زیان های استفاده از بنزوات سدیم

این ماده به تنهایی ایمن بوده و مضر نمی باشد. اما می بایست توجه داشت که از بنزوات سدیم در کنار چه مواد دیگری استفاده می شود. برای مثال، بنزوات سدیم با ویتامین C واکنش خطرناکی نشان داده و ماده‌ ای به نام بنزن تولید می‌کند. بنزن عامل بسیاری از بیماری ‌ها همچون سرطان می ‌باشد.

علاوه براین، اگر مواد غذایی دارای این ماده در معرض نور خورشید و گرما قرار بگیرند، ماده‌ سمی بنزن درون این مواد تشکیل می شود. مقدار مجاز مصرف بنزوات سدیم 0.05% تا 0.1% است و نباید بیشتر از این مقدار مصرف شود. استفاده‌ ‌بیش از حد مجاز از این ماده سبب آسیب جدی و بروز بیماری های مختلف خواهد شد. در ادامه سایر مضرات استفاده از بنزوات سدیم را بیان می کنیم:

حساسیت و التهاب

مطالعات انجام شده نشانگر این است که بنزوات سدیم می تواند موجب بروز التهاب شود. این مشکل با مقدار مصرف شده از این ماده رابطه مستقیمی دارد. همچنین، درصد کمی از افراد ممکن است واکنش های آلرژیک همچون خارش و تورم پس از مصرف غذا یا استفاده از محصولات آرایشی که حاوی این ماده هستند را تجربه کنند.

پیش فعالی

تحقیقات نشان می دهند که مصرف همزمان بنزوات سدیم با رنگ غذا می تواند باعث افزایش پیش فعالی در کودکان شود. معمولا این ماده افزودنی در نوشیدنی های گازدار، مربا، آب میوه ها، ترشی، سس سالاد و… یافت می شود.

سخن پایانی

به طور کلی این ماده، ماده ای بی خطر تلقی می شود و این ترکیب در صنایع مختلفی از جمله دارویی، غذایی، بهداشتی و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. اما ممکن است گاهی این ماده خطر ابتلا به مشکلاتی همچون التهاب، چاقی و واکنش‌های آلرژیک را افزایش ‌دهد. اما این مسئله هم نیاز به تحقیقات و مطالعات بیشتری برای اثبات دارد.

 

مرتبط:

خرید بنزوات سدیم

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت