ماده شیمیایی پکتین چه خواصی دارد؟

کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف
کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف
23/05/1402
کاربردهای عمده ی پکتین
کاربردهای عمده ی پکتین
23/05/1402
پرکلین چیست؟

ماده شیمیایی پکتین ، پلی‌ساکاریدی پیچیده و غیر قابل هضم است که در ساختار دیواره سلولی گیاهان یافت می شود. این فیبر قدرتمند تقریبا در دیواره سلولی تمام گیاهان وجود دارد. ساختار اصلی پکتین از زیر واحدهای اسیدی تشکیل شده است که پس از برهم کنش با یون کلسیم، ژل تشکیل می ‌دهند. این فیبر عموما از پوست مرکبات و سیب استخراج شده و به علت ویژگی ژله ای و قوام دهنده این پلیمر طبیعی، در صنایع غذایی و دارویی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب منابع اصلی ماده شیمیایی پکتین را معرفی و خواص آن برای سلامتی را بیان خواهیم کرد.

منابع اصلی پکتین

همانگونه که بیان کردیم، ماده شیمیایی پکتین دارای منشأ طبیعی می باشد و در واقع یکی از اصلی ترین ترکیبات موجود در دیواره سلولی گیاهان است. پکتین پلی ساکاریدی محلول با زنجیره طولانی از قند های هضم نشدنی می باشد که حاوی ترکیباتی همچون نمک های سدیم، پتاسیم، آمونیوم و گالاکتورونیک اسید است. اصلی ترین منابع غنی از پکتین همه میوه ها و گیاهان هستند اما درصد وجود این ماده در آن ها متفاوت می باشد. بعضی از آن ها دارای مقدار بیشتری از این فیبر هستند.

درصد زیادتری از پکتین موجود در میوه ها در قسمت پوستشان وجود دارد و به همین علت است که این میوه ها با پوست خورده می شوند. منابع اصلی پکتین میوه جات و سبزیجاتی از جمله انگور، زردآلو، سیب، مرکبات، گلابی، زیره، هویج، هلو، گیلاس و توت فرنگی می باشند.

ماده شیمیایی پکتین چه خواصی دارد؟

خواص پکتین برای سلامتی

ماده شیمیایی پکتین دارای قابلیت سم زدایی بدن است و در تنظیم میزان استفاده بدن از قندها و کلسترول نقش دارد. همچنین این پلی ساکارید، سلامت روده و دستگاه گوارش را بهبود می بخشد. در ادامه می خواهیم به بیان خواص پکتین بپردازیم:

کاهش کلسترول

به دلیل اینکه ماده شیمیایی پکتین قادر به کاهش چربی های بدن و چربی های محلول در خون می باشد، سبب پایین آمدن کلسترول و تنظیم و کنترل فشار خون می شود. در نتیجه، منجر به کنترل چربی خون و پیشگیری از بیماری های قلبی خواهد شد. همچنین، استفاده از این ماده می تواند از بیماری های گوارشی و سرطان روده بزرگ پیشگیری کند.

بهبود دیایت نوع 2

تحقیقات و مطالعات انجام شده نشانگر این هستند که استفاده از پکتین سبب کاهش میزان قند خون خواهد شد و فعالیت هورمون های مرتبط با کنترل قند خون را تنظیم و متعادل می سازد. از این رو، پکتین جهت درمان دیابت نوع 2 و همچنین پیش دیابت نیز مؤثر می باشد.

کاهش اثر اشعه رادیواکتیو

طبق تحقیقات و آزمایشات انجام شده بر روی بدن تعدادی از کودکان که با اشعه رادیو اکتیو رو به رو شده بودند، مصرف ماده شیمیایی پکتین در مدت دو هفته سبب کاهش سطح مواد رادیو اکتیو در بدن آن ها و همچنین پیشگیری از بروز بیماری شد.

کمک به کاهش وزن

مصرف ماده شیمیایی پکتین به عنوان یک غذای چربی سوز عمل می کند. به دلیل داشتن حالت ژله مانند این ماده، هنگام استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه حاوی پکتین، سلول ها آن را جایگزین چربی جذب خواهند کرد. این ماده به علت دارا بودن حالت فیبری باعث می شود فرد مدت زمان طولانی تری احساس سیری کند. این احساس سیری موجب می شود که شما در طول روز پرخوری نکنید و مقدار کمتری کالری مصرف نمایید.

درمان کم خونی

این فیبر قدرتمند جذب آهن را بهبود می بخشد و با افزایش تولید گلبول های قرمز خون در درمان کم خونی و علائم آن همچون ضعف و خستگی کمک بسزایی می کند.

سلامت روده ها

این ماده به عنوان یک پروبیوتیک عمل می کند و می تواند از رشد باکتری های مضر در دستگاه گوارش همانند کلستریدیوم جلوگیری نماید. علاوه براین، باکتری های سالم در روده را افزایش می دهد، ارگانیسم های مضر و خطرناک را نابود می کند و سبب افزایش جذب ویتامین ها از روده خواهد شد.

درمان سرفه و گلو درد

ماده شیمیایی پکتین جهت ساخت شربت های ضد سرفه استفاده می شود. زیرا خاصیت ژل مانند آن از تحریکاتی که موجب تورم گلو یا منجر به سرفه می شوند جلوگیری می نماید و در نتیجه سرفه و گلودرد کاهش یافته و درمان خواهد شد.

خرید پکتین

این فیبر نامحلول به مواد غذایی طعم نمی دهد و به عنوان یک عامل غلیظ کننده به کار برده می شود. از ماده شیمیایی پکتین در انواع غذاهای آماده نیز استفاده می شود تا به صورت موثرتری به هم متصل شوند. این ماده در محصولاتی همچون ماست، شیر، شکلات و در تعدادی از محصولات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از اساسی ترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، قیمت پکتین و خرید آن از یک فروشنده معتبر و قابل اطمینان می باشد. به همین منظور، می بایست حتما به فروشگاه های معتبر مراجعه فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت