parallax background

مواد شیمیایی لوازم آرایشی و بهداشتی

خوردگی
انواع خوردگی فلزات
18/10/1399
صابون
صابون چیست؟
18/10/1399

آشنایی با مواد شیمیایی مصرفی در لوازم آرایشی که می تواند برای سلامت انسان مضر باشد


زیبایی یکی از مهم ترین مسایل برای بشر است به گونه ای که اقدامات مختلفی برای به دست آوردن آن انجام میدهد. مصرف لوازم آرایشی از ساده ترین و قدیمی ترین کارهایی است که انسان برای زیباتر شدن انجام می دهد و بنابراین نمی توان لوازم آرایشی را از ابداعات جدید بشر به حساب آورد.
این روزها زنان و مردان به دنبال دستیابی به درجه ای از زیبایی هستند و درنتیجه ی این خواسته صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی به یکی از بزرگترین صنایع تبدیل شده است. با توجه به نفوذ مواد شیمیایی صنعتی به اقلام مصرفی مردم، این صنعت نیز هر روزه برای جلب رضایت بیشتر مصرف کنندگان خود و ایجاد ویژگی های جدید در محصولات به استفاده هر چه بیشتر از مواد شیمیایی پرداخته است.
در این مقاله می خواهیم با انواع مواد شیمیایی که برای تولید محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود آشنا شویم و آن دسته موادی که می توانند برای سلامت انسان مشکل به وجود آورند را بررسی کنیم. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند با آگاهی بیشتر به انتخاب محصولات آرایشی مورد نیاز خود بپردازید.


محصولات آرایشی و بهداشتی شامل چه نوع مواد شیمیایی هستند؟

امروزه طیف وسیعی از محصولات آرایشی و بهداشتی به بازار عرضه می شود که هر یک مواد اولیه و ترکیبات خاص خود را دارد، به راحتی می توان گفت تنها در امریکا حدود 12500 ترکیب شیمیایی مختلف وجود دارد که از آنها برای تولید محصولات آرایشی استفاده می شود.
تحقیقات نشان داده اند که به طور معمول یک محصول آرایشی از 15 الی 50 نوع ماده شیمیایی مختلف تشکیل می شود. با در نظر گرفتن این مساله که محصولات آرایشی جایگاه ویژه ای در زندگی روزمره خانم ها پیدا کرده است، می توان تخمین زد که خانم ها روزانه به طور میانگین 9 تا 15 محصول مختلف آرایشی و بهداشتی را مصرف می کنند.
بنابراین با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که روزانه تعداد بسیار بالایی از مواد شیمیایی را بر روی پوست خود مصرف می کنید.


هدف از استفاده مواد شیمیایی در محصولات آرایشی چیست؟

در زیر انواع مواد شیمیایی و علت استفاده از آنها را در محصولات بررسی می کنیم.
آب: اصلی ترین ماده ای که در انواع محصولات همچون شامپوها، کرم ها، لوسیون بدن، دئودورانت وجود دارد آب است. در واقع آب را به عنوان حلال در این محصولات در نظر می گیرند. آب مصرفی می بایست حتما به صورت آب مقطر و عاری از هر گونه میکروب و آلاینده باشد.

امولسیفایر : با توجه به ماهیت محصولات آرایشی که به صورت امولسیون یعنی ذرات پراکنده روغن در آب یا برعکس است، وجود امولسیفایرها برای ایجاد محصولی کاملا یکنواخت و همگن ضروری است. به عبارت دیگر ظاهر یکدست انواع کرم ها و شامپوها به دلیل حضور این نوع از مواد شیمیایی است.

مواد نگهدارنده : از مهم ترین ترکیبات شیمیایی که باعث افزایش طول عمر محصولات آرایشی می شود، مواد شیمیایی با عنوان نگهدارنده ها هستند. هدف از افزودن این ترکیبات جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در محصولات آرایشی و مراقبت از بهداشت مصرف کننده است. هر نوع از محصول آرایشی با توجه به دیگر ترکیبات موجود در آن به درصد مشخصی از نگهدارنده نیاز دارد که این مقدار در بازه بین 0.01 تا 0.5% متغیر است. با توجه به اینکه بیشتر میکروب ها در محیط آبی فعال هستند این نوع از مواد شیمیایی برای تاثیرگذاری بیشتر باید به صورت محلول در آب باشند.
توجه به این نکته ضروری است طول عمر محصولاتی که روی آنها عبارت "بدون نگهدارنده" ذکر شده است، کوتاه تر بوده و هرگونه تغییر بو یا رنگ نشان دهنده به پایان رسیدن تاریخ مصرف آن است.

غلظت دهنده ها : این نوع از مواد شیمیایی مصرفی در لوازم آرایشی باعث ایجاد قوام در محصولات می شود که می توان آن ها را به چهار نوع تقسیم نمود.
غلظت دهنده های چرب مانند الکل ستیل، استاریک اسید و واکس کارنوبا که در دمای اتاق جامد بوده و غلظت طبیعی خود را به محصول می بخشد.
غلظت دهنده های طبیعی که اغلب به صورت پلیمرهای جاذب آب هستند مانند گوارگام، زانتان گام، ژلاتین و هیدروکسی اتیل سلولز که باعث تورم و افزایش ویسکوزیته محصولات می شوند.
غلظت دهنده های معدنی که در واقع طبیعی هستند و به منظور افزایش ویسکوزیته محصولات، آب و روغن محیط را جذب می کنند ولی نتیجه نهایی ایجاد شده روی محصولات متفاوت با غلظت دهنده های طبیعی است. منیزیم آلومینیوم سیلیکات، سیلیکا و بنتونیت نمونه ای از غلظت دهنده های معدنی هستند.
دسته ی دیگر به عنوان غلظت دهنده های مصنوعی است که در محصولات کرمی و لوسیون ها کاربرد دارد. نمونه این دسته پلیمر اسید اکریلیک و ستیل پالمیتات است.

نرم کننده ها : این دسته از مواد شیمیایی با حفظ آب روی پوست، نرمی پوست را تامین می کند. این نوع از مواد در طیف وسیعی از محصولات آرایشی مانند رژلب ها و لوسیون ها استفاده می شوند. نرم کننده ها از مواد طبیعی و مصنوعی مانند موم زنبور عسل، روغن نارگیل و روغن زیتون، روغن های معدنی، گلیسیرین ، زینک اکسید و بوتیل استارات برای محصولات آرایشی مصرف می شوند.

رنگدانه ها : هدف از استفاده ی محصولات آرایشی اغلب ایجاد رنگ بیشتر و یا تغییر رنگ در صورت است. به همین دلیل وجود رنگدانه های مختلف در محصولات آرایشی امری ضروری است. این رنگدانه ها را به دو دسته ارگانیک که مولکول های بر پایه کربن دارند و غیرارگانیک که اکسیدهای فلزی هستند، طبقه بندی می کنند.

عطرها : یکی از مهم ترین فاکتورها در محصولات آرایشی و بهداشتی که باید در نظر داشت عطر و بوی خوشایند آنها است و همین عامل می تواند ده یا حتی تعداد بیشتری ماده شیمیایی مختلف را به محصول اضافه کند تا آن بوی مد نظر ایجاد شود. البته لازم است بدانید ضرورتی بر ذکر مواد شیمیایی که به منظور ایجاد بو اضافه شده اند وجود ندارد، زیرا این عامل یکی از دلایل اصلی رقابت بین فعالان در حوزه محصولات آرایشی است. پس تنها لازم است بدانید بیشتر از آنچه که روی محصولات ذکر شده است مواد شیمیایی در محصولات انتخابی شما وجود دارد.


حال که به صورت کلی با انواع مواد شیمیایی و علت استفاده از آن ها در محصولات آرایشی آشنا شدیم، بد نیست کمی در این زمینه که آیا واقعا محصولات آرایشی و بهداشتی به دلیل وجود این حجم از مواد شیمیایی مختلف برای سلامت انسان می تواند مضر باشد یا خیر؟ صحبت کنیم.



چه نوع از مواد شیمیایی مصرفی در محصولات مراقبت شخصی برای سلامت انسان مضر شناسایی شده اند؟

تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است و مطالب مختلفی در مورد خطرات موادی همچون سرب، جیوه و پارابن که در محصولات آرایشی وجود دارد، در فضای اینترنت منتشر شده است. بیشترین تمرکز بر روی ترکیبات خاصی بوده است که در زیر به بررسی این ترکیبات پرداخته ایم.

پارابن : یکی از مواد شیمیایی که به دلیل دارا بودن خاصیت نگه دارندگی در مواد غذایی و محصولات مراقبت شخصی بسیار کاربرد دارد، پارابن است. با توجه به اینکه این ماده شیمیایی به خوبی می تواند از محصولات شما در برابر رشد میکروب ها محافظت کرده و قیمت مناسبی نیز دارد، در زمینه تولید محصولات آرایشی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
در تحقیقاتی در سال 2004 توسط دکتر دارب این قضیه مطرح شد که پارابن می تواند یکی از دلایل ایجاد سرطان در خانم ها باشد ولی با انجام تحقیقات بیشتر دلیلی مبنی بر صحت این ادعا پیدا نشد.
با وجود این تحقیقات بیشتری در مورد خطرات احتمالی پارابن انجام شده است که اغلب نشان داده اند پارابن از بین می رود و بدون هیچ گونه آسیبی از بدن دفع می شود. امروزه استفاده از پارابن در لوازم آرایشی در استرالیا و در سطح بین المللی نیز بی خطر اعلام شده است؛ اما به دلیل تقاضای مصرف کنندگان برخی از تولیدکنندگان محصولات مراقبت شخصی به تولید محصولاتی فاقد پارابن اقدام کرده اند.
لازم است اضافه کنیم برخی اعلام کرده اند که متیل و اتیل پارابن موجود در محصولات آرایشی بی خطر هستند؛ درحالیکه استفاده از ایزوپروپیل پارابن، بنزیل پارابن، فنیل پارابن، ایزوبوتیل پارابن و پنتیل پارابن در لوازم آرایشی را ممنوع کرده اند.

آلومینیوم : یکی از مواد شیمیایی که به طور عمده در دئودورانت ها و محصولات ضدعرق کاربرد دارد، آلومینیوم است. برای این ماده شیمیایی این فرضیه مطرح شد از آنجا که آلومینیوم مانع عرق کردن شده و منافذ پوست را مسدود میکند، به دلیل جلوگیری از دفع سموم بدن از طریق عرق کردن به تشکیل تومورهای سرطانی کمک می کند. البته هیچ آزمایشی نتوانست تاثیر آلومینیوم موجود در محصولات بهداشتی بر سرطان را تایید کند. با این وجود برخی از شرکت های تولیدی محصولات بهداشتی بنا به تقاضا مصرف کنندگان خود این ماده شیمیایی را از محصولات حذف کرده اند.

تریکوزان : این ترکیب شیمیایی به عنوان عامل آنتی باکتریال در بیمارستان ها کاربرد دارد که به دلیل ویژگی هایش در بسیاری از محصولات مانند صابون ها، دئودورانت، خمیر دندان ها و محصولات آرایشی مورد مصرف قرار گرفت. تحقیقاتی در زمینه خطرات احتمالی این ماده شیمیایی برای سلامتی انسان صورت گرفته است که درنتیجه آن اعلام شد بهتر است تا حد امکان از آن استفاده نشود.
البته تحقیقات انجام شده در استرالیا نشان داده است که دلایلی برای نگرانی نسبت به اثرات سوء این ماده وجود ندارد ولی بنا بر احتیاط حداکثر غلظت مجاز برای آلومینیوم در محصولات آرایشی حدود 0.3% تعیین شده است

فرمالدهید : یکی دیگر از مواد شیمیایی موجود در محصولات مراقبت شخصی که می تواند برای سلامت انسان مضر باشد فرمالدهید است. با توجه به اینکه این ترکیب کاربردهای متنوعی دارد، تحقیقات نشان داده اند که در صورت مصرف بالا می تواند تاثیرات منفی بر سلامت انسان داشته باشد. به همین دلیل برای محصولات مختلف حداکثر مقدار مجاز تعیین شده است تا کمترین خطر را برای سلامت انسان ایجاد نماید. به عنوان مثال برای خمیر دندان تنها 0.1 درصد غلظت و برای شامپوها حداکثر تا 0.2درصد مجاز اعلام شده است. البته بهتر است تا حد ممکن از این ترکیب در محصولات مراقبت شخصی استفاده نشود.

فتالات : نوع دیگری از مواد شیمیایی که اغلب در محصولات آرایشی وجود دارد و می تواند برای سلامت انسان خطر داشته باشد، فتالات نام دارد. از این ترکیب شیمیایی بیشتر برای تولید محصولات پلاستیکی نرم و منعطف استفاده می شود که در برخی محصولات آرایشی مانند لاک ناخن، اسپری مو و حتی برخی عطرها وجود دارد. با توجه به تحقیقات انجام شده و احتمال تاثیر منفی بر تعادل هورمون های بدن، اتحادیه اروپا و امریکا مصرف فتالات در محصولات مراقبت شخصی را ممنوع کرده اند.


خرید انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

امروزه انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی کاربردهای فراوانی در صنعت دارند. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار در زمینه تامین انواع مواد شیمیایی با قیمت مناسب و کیفیت عالی فعالیت دارد. شما می توانید جهت اطلاع از ویژگی های این مواد شیمیایی و خرید با قیمت مناسب به صورت عمده با کارشناسان بازرگانی کیمیا شیمی پایدار تماس حاصل نمایید.



021-77738301
021-77738302
021-77738303

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت