نگهداری میوه با اسید سیتریک چگونه است؟

خواص شیمیایی اسید سیتریک
خواص شیمیایی اسید سیتریک چیست؟
14/01/1402
بسته بندی مواد غذایی با مواد شیمیایی
مواد شیمیایی غذایی و نقش آنها در بسته بندی مواد غذایی
20/01/1402
نگهداری میوه با اسید سیتریک

نگهداری میوه با اسید سیتریک :رایج ترین استفاده از اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده است برای افزودن طعم های مختلف به غذاها و نوشیدنی ها استفاده می شود اسید سیتریک را می توان در بسیاری از محصولات غذایی و نوشیدنی یافت این اسید یک نگهدارنده ارگانیک موثر موجود در غذاها و نوشیدنی های “E330” است.

اسید سیتریک عطر دلپذیری به نوشیدنی ها می دهد از این اسید ها اصولا به عنوان نگهدارنده غذا اضافه می شود اینها عبارتند از: نوشیدنی ها محصولات پخته شده، ماهی منجمد (به ویژه شاه ماهی، میگو و خرچنگ دریایی)، بسیاری از دسرهای فرآوری شده، و میوه ها و سبزیجات بسته بندی شده.

نحوه استفاده از اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده

همانطور که قبلا ذکر شد یکی از کاربردهای اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده است با انجام مراحل زیر می توانیم یک ماده نگهدارنده حاوی اسید سیتریک بسازیم:

1 دو لیوان آب مقطر درهمان ابتدا بجوشانید، سپس 005٪ تا 01٪ اسید را به آن در حال جوش اضافه کنید هم بزنید تا حل شود کنار بگذارید تا خنک شود پس از سرد شدن، آن را به عنوان نگهدارنده به محصولات خانگی (مانند محصولات مراقبت از پوست یا کرم های صورت) اضافه کنید.

2 آب مرکبات (مانند لیمو یا لیموترش) را روی محصولات تازه بریزید تا از قهوه ای شدن آن جلوگیری کنید اسید سیتریک همچنین برای جلوگیری از قهوه ای شدن میوه های بریده شده (به ویژه سیب یا موز) پس از قرار گرفتن در معرض محیط مفید است.

نگهداری میوه با اسید سیتریک

نگهداری میوه با اسید سیتریک

اسید سیتریک همراه ثابت در غذا

اسید سیتریک به طور طبیعی در تمامی انواع صیفی جات وجود دارد زیرا از آن برای یک ماده نگهدارنده و طعم دهنده طبیعی در غذاها و نوشیدنی ها استفاده می کنند این ماده همچنین نقش مهمی در چرخه متابولیک بدن انسان دارد که شامل اکسیداسیون چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها می باشد غذاهای حاوی اسید سیتریک را می توان در رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی محلی یافت همچنین در محصولات پاک کننده، خوشبو کننده هوا، شمع، ضدعفونی کننده دست و محصولات مراقبت شخصی استفاده می شود.

غذاهای حاوی اسید سیتریک شامل مرکبات هستند لیمو و پرتقال سرشار از این ماده هستند و بیش از 8 درصد وزنی اسید سیتریک دارند توت ها، به استثنای زغال اخته، حاوی اسید سیتریک به ویژه توت فرنگی، تمشک و انگور فرنگی هستند آناناس، گیلاس، گوجه فرنگی، برخی از انواع فلفل و برخی از انواع کاهو نیز حاوی اسید سیتریک هستند.

برای خرید و مشاهده قیمت اسید فوماریک کلیک کرده و با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کاربرد افزودنی اسید سیتریک

اسید سیتریک بخشی از یک افزودنی است که می تواند غذاهای فرآوری شده را حفظ کرده و ماندگاری طولانی تری به آنها می دهد این ماده در پنیرسازی باعث می شود شیر سریعتر به پنیر تبدیل شود و یک ماده ضروری در تولید پنیر صنعتی است به طور سنتی، پنیر کوتیج با افزودن مقدار کمی باکتری به شیر به آرامی به پنیر تبدیل می شود نوشیدنی ها، به ویژه انواع با طعم میوه، حاوی این ماده به عنوان یک ماده نگهدارنده و طعم دهنده هستند.

این اسیدها به عنوان امولسیفایر چربی برای جلوگیری از جدا شدن چربی های گیاهی اضافه شده به بستنی، شربت و سوربت استفاده می شود وقتی به بی کربنات سدیم در نوشیدنی ها و دسرها و همچنین پودرها و قرص ها اضافه شود، سوء هاضمه را کاهش می دهد بنابراین غذاهای آسیایی اغلب حاوی لیمو و آبلیمو که حاوی این ماده هستند غذاهای هندی اغلب شامل تمر هندی است، میوه ای حاوی اسید سیتریک در دستور العمل های چینی معمولا از مرکبات و افزودنی های اسید سیتریک استفاده نمی شود، به استثنای مرغ لیمو و دستور العمل های مختلف شیرین و ترش که حاوی آناناس، پرتقال و لیمو هستند.

بیشتر بخوانید: خواص شیمیایی اسید سیتریک چیست؟

نگهداری میوه با اسید سیتریک

چرا از مواد نگهدارنده استفاده می کنیم؟

نگهدارنده ها یا افزودنی های غذایی از رشد باکتری ها در غذا جلوگیری می کنند همچنین غذا را برای مدت طولانی تازه و سالم نگه می دارد این ماده به طعم و بافت غذا کمک می کند در برخی موارد، نگهدارنده ها ارزش غذایی را افزایش می دهند و FDA گزارش می دهد که این مواد افزودنی نرخ سوء تغذیه را در ایالات متحده کاهش داده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه نگهداری میوه با اسید سیتریک می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس حاصل نماید لذا کارشناسان مجموعه ما آماده خدمت و مشاوره رایگان به شما کاربران گرامی می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت