parallax background

واکنش های شیمیایی در زندگی روزمره

تخفیف ۱۰ درصدی برای تعهد ارزی صادرکنندگان
30/01/1400
بیشترین کالای وارداتی در سال ۹۹
06/02/1400


شیمی علمی جادویی است که ترکیب مواد شیمیایی مختلف با هم و تبدیل شدن آنها به ترکیبات جدید باعث جذابیت بسیار زیاد آن شده است. همیشه در داستان هایی که نویسنده به دنبال شخصیت پردازی یک شیمیدان کنجکاو و خلاق بوده است، آزمایشگاهی ساده و پر از لوله های پر پیچ و خم آزمایشگاهی که دودهای رنگی حاصل از ترکیب و واکنش مواد مختلف از آن بیرون میزند، خودنمایی میکند. در واقع شیمی علم ترکیب، تبدیل و خلق مواد جدید است. پایه و اساس علم شیمی واکنش های شیمیایی است که بین عناصر و ترکیبات مختلف روی می دهد.
واکنش شیمیایی را به زبان ساده می توان این گونه تعریف نمود: فرآیندی که طی آن مواد شیمیایی با هم ترکیب شده و محصول جدیدی تولید می شود. در واقع در این فرآیند واکنش دهنده ها به مواد شیمیایی با ترکیبات جدید تبدیل می شوند که چگونگی این واکنش ها توسط خواص شیمیایی عناصر یا ترکیبات اولیه تعیین می شود.
بد نیست اشاره کنیم شیمی تنها محدود به آزمایشگاه و ترکیب مواد شیمیایی مختلف با هم و درنهایت انفجار حاصل از این ترکیب نیست؛ اگر با نگاهی دقیق تر به پیرامون خود به دنبال جایگاه و تاثیر این واکنش ها بر زندگی روزمره باشیم، به راحتی می توان ردپای شیمی را در لحظه لحظه ی زندگی معمول خود بیابیم. اگر تمام فعالیت های انسانی را با دید شیمیایی بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که از ساده ترین کارهایی که هر فرد در منزل خود انجام می دهد تا تحقیقات و آزمایش های پیچیده در بزرگترین و پیشرفته ترین آزمایشگاه ها مبتنی بر شکل گیری همین واکنش های شیمیایی هستند. برهمین اساس تصمیم گرفتیم چند مثال ساده از واکنش ها و مواد شیمیایی که نقشی پررنگ در زندگی روزانه ما دارند را درکنار هم بررسی نماییم.


ترکیبات اسید و باز خانگی


اسید و بازها از پرکاربردترین ترکیبات هستند که در اکثر واکنش های شیمیایی وجود دارند. بسیاری از واکنش های شیمیایی برای انجام شدن نیاز به محیط اسیدی یا بازی دارند که به کمک این مواد می توان PH محیط را کنترل نمود.
تعریف اسید : ترکیبی که در اثر حل شدن در آب یون H+ آزاد میکند
تعریف باز : ترکیبی که در اثر حل شدن در آب یون OH- آزاد میکند
جالب است بدانید در خانه هایمان همواره نمونه هایی از ترکیبات اسید و باز وجود دارد که بدون هیچ محدودیتی از آنها استفاده می کنیم. به عنوان مثال سرکه مصرفی شما همان اسید استیک و آبلیمو همان اسید سیتریک است که در صنعت کاربردهای گسترده و متنوعی برای این نوع از مواد شیمیایی تعریف شده است.
نوشابه پرطرفدارترین نوشیدنی در وعده های غذایی، نوشیدنی اسیدی با قدرت بسیار بالایی است که حتی می تواند زنگ زدگی فلزات را برطرف کند. جالب آن است که معده انسان نیز حاوی اسید فسفریک با قدرت اسیدی بالاتر از نوشابه است.
انواع شوینده های خانگی از نوع اسید کلریدریک هستند و جوش شیرین و صابون ها نیز در دسته مواد قلیایی قرار می گیرند.
و اما شوینده های خانگی
صابون ها و دیگر شوینده ها قدرت پاک کنندگی خود را از طریق واکنش های شیمیایی به دست می آورند. با توجه به اینکه صابون نوعی امولسیفایر است، با ذرات چرک و چربی واکنش داده و آنها را از سطوح پاک میکند. شوینده ها نیز که سورفکتانت هستند از طریق کاهش کشش سطحی آب و واکنش با مولکول های چربی به تمیز شدن سطوح مختلف کمک می کنند.


نقش شیمی در آشپزی

بسیاری از افرادی که دستی در علم شیمی دارند آشپزخانه ها را یک آزمایشگاه کوچک خانگی می دانند که اگر با ذره بین شیمی به اطراف آن نگاه کنید واکنش های شیمیایی فراوانی را در آن مشاهده خواهید کرد. مهم ترین بخش آشپزخانه پخت و طبخ غذاهای مختلف است که اساس و پایه آن واکنش های شیمیایی مختلف است تا مخلوط مواد قابل خوردن شود.
همان طور که می دانید کیک از مخلوط کردن مواد مختلف و حرارت دادن حاصل می شود. یکی از این مواد پکینگ پودر است که به عنوان یک ترکیب شیمیایی دارای کربن با خاصیت اسیدی در اثر حرارت و واکنش های شیمیایی، گاز کربن دی اکسید تولید می کند که همین گاز منجر به افزایش حجم کیک و ایجاد سوراخ هایی در بافت آن می شود.
انواع سس سالاد که به عنوان چاشنی برای سالادها دوستداران مخصوص به خود را دارد، یک ترکیب شیمیایی به نام امولسیون است که از دو ماده شیمیایی سرکه و روغن حاصل می شود. با توجه به ماهیت امولسیون ها اگر ظرف سس را برای مدتی کنار بگذارید دو ماده از هم جدا شده و لایه روغن در بالای لایه سرکه قرار می گیرد.


واکنش شیمیایی زنگ زدگی فلزات

زنگ زدن که بیشتر برای فلزات ازجمله آهن مطرح می شود یک واکنش الکتروشیمیایی است که در صورت مجاورت آهن با اکسیژن یا ماده اکسنده دیگر و با گذشت زمان رخ میدهد. درنتیجه وقوع این واکنش یک لایه اکسید روی سطح فلز شکل می گیرد.
زنگ زدگی یا همان خوردگی فلزات ازجمله واکنش های شیمیایی است که مکررا با آن مواجه شده اید. کدر شدن زیورآلاتی با جنس نقره به مرور زمان یکی از رایج ترین نمونه های این نوع واکنش شیمیایی است.



واکنش های شیمیایی فتوسنتز

تعریف : تبدیل انرژی نورخورشید به انرژی شیمیایی توسط بافت های زنده که مواد اولیه مورد نیاز آن آب و کربن دی اکسید و محصول نهایی گلوگز و اکسیژن است
فکر میکنم در منزل همه ما حداقل یک گل آپارتمانی وجود داشته باشد. همان طور که روشن است نورخورشید و آب کافی ازجمله شرایط لازم برای نگهداری آن ها است. فتوسنتز واکنشی ضروری برای گیاهان است که انرژی لازم برای انجام آن توسط نورخورشید تامین می شود و از آنجا که منبع غذایی لازم برای گیاه را تامین می کند اهمیت بالایی دارد. تماس نور با برگ و تبدیل انرژی نورانی به انرژی شیمیایی، مرحله اساسی برای حیات گیاه است. علاوه براین روزنه های بسیار کوچکی در سطح برگ گیاهان وجود دارد که از یک طرف جهت جذب کربن دی اکسید لازم برای انجام واکنش فتوسنتز باید باز باشد و از طرف دیگر به منظور حفظ آب درون گیاه باید بسته باشد، درنتیجه روزنه ها نیز جزء فاکتورهای مهم در حیات گیاهان است؛ و تمامی این فاکتورها برای پژوهشگران در زمینه های کشاورزی و گیاه شناسی به عنوان عوامل تاثیرگذار بر نتیجه معرفی می شوند.
بنابراین ساده ترین شکل فتوسنتز در خانه ها و باغچه های ما انجام می شود و همین واکنش به ظاهر ساده که مهم ترین واکنش بیوشیمیایی است در آزمایشگاه ها برای رسیدن به نتایج مد نظر بسیار پیچیده و مهم می شود.


شیمی در تنفس هوازی و بی هوازی

فتوسنتز و تنفس سلولی از فرآیندهای اصلی هستند که موجودات زنده توسط آنها انرژی قابل مصرف را از طبیعت کسب می کنند. گیاهان از طریق فتوسنتز و حیوانات از طریق تنفس سلولی انرژی مورد نیاز خود را تامین می کنند.
تعریف تنفس هوازی: نوعی تنفس سلولی که از اکسیژن برای تبدیل گلوکز به ATP (ادنوزین تری فسفات) استفاده می نماید
در بدن اکسیژن مورد نیاز برای سوخت و ساز از طریق شش ها به سلول ها رفته و با گلوکز جذب شده از دستگاه گوارش واکنش داده و فرایند تنفس هوازی رخ میدهد. محصول این واکنش کربن دی اکسید، آب و انرژی برای سلول است. درواقع بدن گرمای مورد نیاز خود را از این طریق تامین میکند.
تعریف تنفس بی هوازی : تنفس سلولی که به اکسیژن نیاز ندارد و سلول ها انرژی مورد نیاز خود را از طریق شکستن مولکول های آلی تامین میکنند
محصول نهایی این واکنش کربن دی اکسید، اتانول یا اسید لاکتیک است.
بد نیست بدانید در مواقع کمبود اکسیژن، سلول های ماهیچه بدن شما انرژی مورد نیاز خود را از طریق تنفس بی هوازی تامین میکنند. به عنوان یک نمونه واقعی که برای ورزشکاران بسیار کارایی دارد دو استقامت است که به دلیل فعالیت شدید بدن، انرژی مورد نیاز از طریق تنفس بی هوازی تامین می شود.


قیمت خرید مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی

مواد شیمیایی مختلف یکی از مواد اولیه ضروری برای تولید محصولات مختلف صنعتی و خوراکی به شمار می رود. کیفیت مواد شیمیایی مصرفی در بخش تولید ازجمله فاکتورهای مهمی است که به هنگام خرید باید درنظر گرفته شود. بازرگانی کیمیا از تامین کنندگان معتبر انواع مواد شیمیایی صنعتی وخوراکی است که در طول سال های فعالیت خود اصل بودن مواد عرضه شده را در دستور کار خود قرار داده است. جهت اطلاع از قیمت انواع مواد شیمیایی مورد نیاز خود و نحوه ثبت خرید به صورت عمده می توانید با کارشناسان فروش بازرگانی کیمیای شیمی پایدار تماس حاصل نمایید.


021-77738301
021-77738302
021-77738303


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت