کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف

فواید و مضرات بنزوات سدیم
فواید و مضرات بنزوات سدیم
23/05/1402
پرکلین چیست؟
ماده شیمیایی پکتین چه خواصی دارد؟
23/05/1402
کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف

کاربرد های بنزوات سدیم: بنزوات سدیم به عنوان نگهدارنده ای شناخته می شود که در محصولات گوناگون از جمله مواد غذایی که دارای PH اسیدی هستند، مانند انواع سس ها، نوشابه ها، مرباها، آبمیوه ها، ترشیجات و .. جهت افزایش عمر مفید و جلوگیری از رشد کپک و مخمر استفاده می شود. این ماده که به راحتی در آب حل می شود، یک پودر کریستالی بدون بو است و از ترکیب بنزوئیک اسید و هیدروکسید سدیم ساخته شده است.

از بنزوات سدیم جهت جلوگیری از رشد باکتری و سایر میکروارگانیسم ها در فرآورده های دارویی و لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. این ترکیب با توجه به موارد مصرف زیاد، بازار گسترده ای دارد و قیمت خرید و فروش آن با توجه به کیفیت و اندازه بسته بندی متفاوت می باشد. در ادامه این مطلب می خواهیم به بیان کاربردهای بنزوات سدیم در صنایع مختلف بپردازیم.

بنزوات سدیم به چه روشی تولید می شود؟

این ماده از خانواده نمک های آلی است و از ترکیب هیدروکسید سدیم و اسید بنزوئیک تولید می شود. در حقیقت، واکنش خنثی سازی اسید بنزوئیک، بنزوات سدیم را نتیجه می دهد. بنابراین نمی توان در طبیعت این ماده را یافت، اما حل شدن این نمک در آب، اسید بنزوئیک را حاصل می کند. بنزوئیک اسید به صورت طبیعی در بسیاری از گیاهان نیز وجود دارد.

جهت تولید بنزوات سدیم دو روش امکان پذیر است. در روش اول از طریق اکسید کردن تولوئن به وسیله نیتریک اسید می توان به اسید بنزوئیک دست یافت. همچنین در فرآیند دیگری با هیدرولیز بنزو تری کلرید و افزودن اسید معدنی به آن می توان اسید بنزوئیک تولید نمود. در آخر با اضافه نمودن سود به اسید بنزوئیک حاصل از این دو فرآیند، بنزوات سدیم تولید خواهد شد.

کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف

کاربرد بنزوات سدیم در صنایع مختلف

این ماده در صنایع مختلف دارویی، آرایشی و بهداشتی، صنعتی و غذایی کاربرد زیادی دارد که بعضی از آن ها به شرح زیر می باشند:

1. کاربرد در غذاها و نوشیدنی ها

اولین ماده نگهدارنده FDA بنزوات سدیم است که در غذاها مجاز به استفاده می باشد و همچنان به عنوان ماده افزودنی بسیار کاربرد دارد. کارشناسان استفاده از بنزوات سدیم را بی خطر دانسته و به عنوان ماده ای بدون ضرر شناخته می شود.  بنزوات سدیم از رشد باکتری های مضر، کپک و سایر میکروب های موجود در غذا جلوگیری می نماید. در نتیجه آن ماده غذایی دیرتر فاسد می شود. این ماده معمولا در غذاهای اسیدی همچون نوشابه، آب لیمو، ترشی، ژله، سس سالاد و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود.

2. کاربردهای دارویی

بنزوات سدیم به عنوان نگهدارنده در بعضی از داروها، به خصوص در داروهای مایع همچون شربت ها کاربرد دارد. همچنین، این ماده به علت توانایی اتصال به اسیدهای آمینه در درمان اختلالات چرخه اوره استفاده می شود. این امر سبب کاهش سطح آمونیاک خواهد شد. بنزوات سدیم ممکن است در درمان بیماری اسکیزوفرنی نیز موثر باشد. علاوه بر این ها، همراه با کافئین  جهت درمان سردرد و با ارگوتامین برای درمان سردرد نبض دار استفاده می شود. جهت خرید کافئین پودری می توانید از طریق داروخانه ها و فروشگاه های معتبر اقدام نمایید.

3. کاربردهای صنعتی

بنزوات سدیم به طور گسترده در صنعت نیز کاربرد دارد و یکی از مهم ترین کاربردهای آن جلوگیری از خوردگی فلزات و خنک کننده های موتورهای اتومبیل است. علاوه بر این، به عنوان استابلایزر در پردازش عکس و تقویت استحکام بعضی از محصولات پلاستیکی استفاده می شود. بنزوات سدیم همچنین در مواد آتش بازی به کار برده می شود. پودری که هنگام فشرده شدن و احتراق صدا ایجاد می کند، همین ماده می باشد.

4. کاربرد در محصولات آرایشی و بهداشتی

یکی دیگر از کاربرد های این ترکیب استفاده در محصولات آرایشی و بهداشتی است. از بنزوات سدیم به عنوان ماده نگهدارنده در محصولات آرایشی و بهداشتی همچون انواع لوسیون ها و شامپو ها، خمیر دندان ها، دهان شویه ها و دستمال مرطوب بچه استفاده می شود.

آیا مصرف بنزوات سدیم بی خطر است؟

بنزوات سدیم توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده مورد مطالعه قرار گرفته است. طبق این مطالعه، اگر از این ماده در مقادیر مجاز در رژیم های غذایی مصرف شود، هیچگونه خطری نخواهد داشت. میزان بنزوات سدیم مورد مصرف در صنایع غذایی برای نوشابه های گازدار می بایست 150 میلی گرم در کیلوگرم باشد و در سس ها 750 میلی گرم در کیلوگرم باشد.

حتی اگر تمام غذاهایی که مصرف می کنید، حاوی بیشترین مقدار از این نگهدارنده باشد، در صورتی که کمتر از 90 برابر مقدار مجاز موجود باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. نظر به اینکه میزان بنزوات سدیم استفاده شده در محصولات به مقدار کم و ناچیز می باشد، بعید است که تاثیرات مضری بر بدن داشته باشد. اگر قصد خرید بنزوات سدیم را دارید می توانید آن را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت