سهم ۹.۷ درصدی صنعت از صادرات غیرنفتی

طرح احیای وزارت بازرگانی باید زودتر از این‌ها داده می‌شد
27/04/1401
صادرات محصولات تنها درآمدزاست، نه قدرت‌زا
19/07/1401
 
بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، در چهار ماهه نخست امسال مجموع صادرات غیرنفتی شامل پتروشیمی و میعانات گازی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، فرش و صنایع دستی و صنعت (کلیه صنایع تولیدی به جز صنایع فوق)، ۳۵ میلیون و ۶۴۹ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۱۳۸ میلیون دلار بوده است.
بیشترین سهم این صادرات مربوط به پتروشیمی و میعانات گازی است که به لحاظ ارزشی و وزنی به ترتیب نزدیک به ۵۸ و ۴۸.۹ درصد کل صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده است. معدن و صنایع معدنی نیز با سهم ۲۳.۸ و ۳۹.۶ درصد از کل ارزش و وزن صادرات غیرنفتی، در رتبه دوم قرار دارد.
میزان صادرات پتروشیمی و میعانات گازی و معدن و صنایع معدنی در چهار ماهه اول امسال به ترتیب ۱۷ میلیون و ۴۱۹ هزار تن معادل حدود ۹.۹ میلیارد دلار و ۱۴ میلیون ۱۱۸ هزار تن معادل بیش از ۴ میلیارد دلار بوده است. وزن و ارزش صادرات بخش پتروشیمی به ترتیب ۱۰.۹ درصد کاهش و ۳۸.۸ درصد افزایش یافته و وزن و ارزش صادرات مواد معدنی هم ۳.۵ و ۱.۵ درصد کاهش داشته است.
سهم کشاورزی و صنایع غذایی و صنعت نیز از کل وزن صادرات غیر نفتی به ترتیب ۸.۲ و ۹.۷ درصد بوده، به طوری که در چهار ماهه نخست امسال به ترتیب دو میلیون و ۵۹۰ هزار تن محصولات کشاورزی و صنایع غذایی به ارزش بیش از ۱.۳ میلیارد دلار و یک میلیون و ۵۱۸ هزار تن محصولات صنعتی به ارزش به ارزش بیش از ۱.۲۶ میلیارد دلار صادر شده است. وزن و ارزش صادرات بخش غذایی به ترتیب ۹.۲ و ۱۱.۲ درصد کاهش داشته و وزن و ارزش صادرات محصولات صنعتی نیز هم ۲۱.۱ و ۳۲.۷ درصد رشد داشته است.
در این میان صادرات فرش و صنایع دستی کمترین سهم از صادرات غیرنفتی، معادل ۰.۰۱ درصد از وزن و ۰.۲۶ درصد از ارزش کل صادرات غیرنفتی را در این مدت به خود اختصاص داده است. در چهار ماهه نخست امسال ۴۰۰۰ تن فرش و صنایع دستی به ارزش ۴۵ میلیون دلار صادر شده که وزن و ارزش آن نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۳۳.۳ درصد کاهش و ۴.۷ درصد افزایش داشته است.

منبع : www.isna.ir
 
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Comments are closed.

استعلام قیمت