صادرات محصولات تنها درآمدزاست، نه قدرت‌زا

سهم ۹.۷ درصدی صنعت از صادرات غیرنفتی
18/07/1401
شرکت کیمیا شیمی پایدار
شرکت کیمیا شیمی پایدار
19/10/1401
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تولید و گسترش ماشین‌آلات در بخش کشاورزی و اهمیت آن از دو چهت، بر تدوین سند جامع راهبردی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی که بایستی بر پایه محور های اصلی صادرات ماشین‌آلات کشاورزی و تامین نیازهای بخش کشاورزی داخل باشد، تاکید کرد.
سید رضا فاطمی‌امین، صبح امروز در نشست با فعالان معدنی با موضوع هماهنگی به جهت تدوین سند جامع راهبردی ماشین‌آلات و تجهیزات بخش کشاورزی ضمن تاکید بر اینکه موضوع غذا و کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: بنابراین به چند دلیل موضوع ماشین‌آلات این حوزه را در دستور کار قرار دادیم. در وهله اول بایستی به سمتی حرکت کنیم که بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش پیدا کند، که بخشی از آن به ماشین‌آلات و ارتقا فرآوری این حوزه باز می‌گردد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطر نشان کرد: در حوزه کشاورزی وقتی می‌خواهیم بگوییم یک کشاورز بسیار موفق عمل کرده است نسبت برداشت به هر هکتار (بطور مثالدر هکتار، ۱۴ تن گندم برداشت کرده است) عنوان می‌شود که درست نیست، بلکه محاسبه بر اساس آب مصرفی باشد که به ازای مصرف هر لیتر آب، چه میزان برداشت صورت می‌گیرد؟ بنابراین بایستی یک تغییر نگاه در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد که هم بتواند غذای کشور را تامین کند و هم بتواند امنیت غذایی را فراهم کند.
وی افزود: محورهایی که ما در وزارت صمت، تجهیزات و ماشین‌آلات کشاورزی را مورد اهمیت قرار داده‌ایم، این است که کمک‌کننده بخش کشاورزی به لحاظ فرآوری، ماشین‌آلات و توسعه این بخش باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اما یک محور دوم با اهمیت بالاتر تعریف شده که صادرات ماشین‌آلات است. برنامه‌ای در وزارت صمت تعریف شده که بر اساس آن بایستی به سمت صادرات ماشین‌آلات کشاورزی به‌ جای صادرات محصولاتی همچون صیفی‌جات و... حرکت کنیم. در سطح بین‌اللملی بسیاری از کشورها هستند که می‌توانند اقلامی همچون صیفی‌جات یا فولاد خام و... صادر کنند. صادرات این موارد تنها برای ما درآمدزایی خواهد کرد، اما قدرت در پی نخواهد داشت.
محصولاتی تولید و صادر شود که کمتر کشورهایی توانایی صادرات آن را داشته باشند
فاطمی امین ادامه داد: ما زمانی صادرکننده برتر خواهیم بود و می‌توانیم در معاملات بین‌المللی نقش ایفا کنیم که محصولاتی را تولید و صادر کنیم که کمتر کشوری توانایی صادرات آن‌ها را دارد. یکی از این موارد، حوزه ماشین‌سازی است. بنابراین چنانچه ما به صنعت ماشین‌آلات کشاورزی توجه می‌کنیم، در ابتدا هدف این است که بتوانیم نقشی که در حوزه امنیت غذایی به‌عنوان تامین‌کننده ماشین‌آلات و به‌عنوان بخشی از حاکمیت داریم را به درستی ایفا کنیم.
مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: همچنین در زمینه‌هایی که احساس می‌کنیم امکان ظرفیت صادراتی وجود دارد را فعال کنیم. بطور مثال در سفر اخیر به سوریه دیدیم که از تراکتورهای ایرانی بسیار استقبال می‌کنند و مشتاق تولید در این کشور بصورت مشترک یا کامل در اختیار ایران هستند یا در سفر بلاروس دیدیم که ارتباط بسیار خوبی میان یکی از شرکت‌های تراکتورسازی بلاروس و شرکت تراکتورسازی تبریز برقرار شده بود که شرکت ایرانی قطعات مورد نیاز شرکت بلاروس را تامین می‌کند. بنابراین این دو مورد اهداف اصلی ماست.
وی خاطر نشان کرد: طی چند ماه گذشته که (ابوذر جمشیدوند) سرپرست دفتر ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت مشغول به کار شده‌اند، بررسی‌های اولیه و شناسایی مسائل صنعت صورت گرفته است. مقرر شده پیش از آنکه مباحث کامل شوند و یک سند کامل را برای اظهارنظر مطرح کنیم، یک جلسه‌ برگزار شود و موضوعات و چالش‌ها مطرح شوند و حداکثر ظرف یک ماه آینده (نیمه آبان ماه) بتوانیم در حوزه کشاورزی به یک جمع‌بندی و نقشه دست پیدا کنیم و مسیر به درستی طی شود.
اختصاص ۳۰۰۰ مورد وام برای خرید تجهیزات کشاورزی
فاطمی‌امین در رابطه با تامین مالی فروش ماشین‌آلات نیز بر اهمیت موضوع تاکید کرد و گفت: طبیعتا بخش کشاورزی شاید به لحاظ قدرت مالی توانمندی لازم را برای خرید نقد تجهیزات نداشته باشد، اما رایزنی‌ها آغاز شده و به‌عنوان مثال با معاون کمیته امداد صحبت‌هایی شده و پذیرفتند ۳۰۰۰ مورد از وام‌های اشتغال را به واحدهای تحت پوشش کمیته امداد برای خرید تجهیزاتی همچون تراکتور تخصیص پیدا کند.
وزیر صنعت ادامه داد: اما ممکن است، تامین مالی بخش کشاورزی برای خرید تجهیزات، نیازمند سازوکارهای توانمندتری باشد که مستلزم پیشنهاد است. بانک کشاورزی مسئولیت‌های بسیاری بر دوش دارد و با تنوعی از اقدامات مواجه است و در حال حاضر چندان به لحاظ مالی در تراز مالی مناسبی قرار ندارد. اینکه بخواهد منابع بیشتری برای تجهیزات در نظر گیرد، ممکن است مجبور به استقراض از بانک مرکزی و در نتیجه افزایش سود باشد اما با برنامه‌ای که تا یکماه آینده نهایی خواهد شد، علاوه بر اینکه نقشه راه صادرات (ظرفیت خالی کشورها و همچنین نیاز آن کشورها به کدام محصولات و...) مشخص خواهد شد، نحوه تامین مالی داخلی نیز تعیین خواهد شد.
این مقام عالی وزارت صمت تصریح کرد: از دی ماه سال گذشته، بصورت کامل سهیمه‌ها برداشته شده است. تا پیش از آن برای خرید ورق، شمش و... بحث سهیمه‌بندی‌ها مطرح بود و با توجه به پروانه بهره‌برداری تخصیص صورت می‌گرفت که دارای فرآیند پیچیده‌ای بود، اما این موضوع کاملا رفع شده و شرکت‌ها می‌توانند مستقیما از بورس کالا خرید خود را انجام دهند. امید است طی یکماه پیش‌رو این سند (سند جامع راهبردی ماشین‌آلات و تجهیزات بخش کشاورزی) نهایی، جلسه ویژه‌ای برگزار تا چالش‌های صنعت بررسی و افق‌های پیش‌رو ترسیم شوند و یک برنامه جامع برای افق ۱۴۰۴ در بخش تجهیزات کشاورزی ارائه دهیم که علاوه بر بُعد پررنگ صادرات ماشین‌آلات کشاورزی، تامین نیازهای بخش کشاورزی در کشور را در برگیرد.
وی در پایان این نشست، اظهار کرد: خوشبختانه امسال در بسیاری از اقلام صنعتی شاهد رشد تولید بوده‌ایم؛ از جمله در تولید تراکتور که مورد بحث امروز بود، طی پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد ۵۰ درصدی تولید داشته‌ایم، اما هنوز نیز ظرفیت‌های خالی وجود دارد. طی صحبت‌هایی که با تولیدکنندگان کشاورزی داشتیم، اعلام کردند که هنوز ظرفیت‌های خالی وجود دارد که قابل توسعه است.

منبع : www.isna.ir
 
۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

Comments are closed.

استعلام قیمت