مزایای استفاده از سوربات پتاسیم در مقایسه با سایر نگهدارنده‌ها

نقش اسید سیتریک در لوازم آرایشی و بهداشتی
نقش اسید سیتریک در لوازم آرایشی و بهداشتی
09/05/1403
مزایای استفاده از سوربات پتاسیم در مقایسه با سایر نگهدارنده‌ها

یکی از موادی که به عنوان نگهدارنده خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌ گیرد، سوربات پتاسیم است. در حقیقت پتاسیم سوربات جزو موادی است که باید در مورد کاربردهای آن اطلاعات داشته باشید و مزایای آن را بدانید تا متوجه شوید که چرا استفاده از آنها ضرورت دارد. ما در این مبحث کارتان را راحت‌ تر می‌ کنیم و به طور کامل راجع به مزایای استفاده از سوربات پتاسیم با شما صحبت خواهیم کرد. پس چنانچه نیازمند کسب اطلاعات در این زمینه هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در انتها متوجه می‌ شوید که چرا سوربات پتاسیم را نسبت به دیگر نگهدارنده‌ ها بیشتر استفاده می‌ کنند و چه مزایا و فوایدی در مورد آنها وجود دارد‌.

تعریف کلی از سوربات پتاسیم

سوربات پتاسیم یک نگهدارنده است که آن را داخل صنایع غذایی مختلف استفاده می‌ کنند. معمولاً به شکل گرانولی و پودری مورد استفاده قرار می‌ گیرد. کارتون‌ های ۲۵ کیلوگرمی آن را در بازار مورد استفاده قرار می‌ دهند. معمولاً مربوط به کشور چین است. برندهای مختلفی از آنها در بازار وجود دارد. پتاسیم سوربات فرمول شیمیایی C6H7KO2 دارد و یک ماده نگهدارنده بسیار عالی است. خاصیت ضد قارچی دارد و به عنوان گرانول قابلیت حل شدن داخل آب را دارد.

اگر می‌ خواهید سوربات پتاسیم خریداری کنید، حتماً از قبل در مورد قیمت آن با کارشناسان صحبت کنید. کاربردهای این ماده بسیار زیاد است و مزایای بسیار زیادی هم برای استفاده از آن وجود دارد.
سوربات پتاسیم در واقع یک نوع نمک از اسید سوربیک به حساب می‌ آید. در حالت طبیعی هم می‌ توان آن را در خیلی از مواد پیدا کرد. مثلاً داخل بعضی از میوه‌ ها مثل توت هم وجود دارد. این ماده تجاری در حالت مصنوعی هم تولید می‌ شود. زیرا کاربردهای آن بسیار گسترده است و آن را به عنوان یک ماده شیمیایی “یکسان طبیعت” می‌ شناسند. یعنی از لحاظ شیمیایی مولکول آن شبیه به مواد طبیعی است. شما می‌ توانید به صورت طبیعی هم آن را تهیه کنید اما معمولاً روش مصنوعی برای تولیدات آن روش رایج‌ تری به حساب می‌ آید. در حالت خاص اسید سوربیک با پروکسید هیدروژن را خنثی می‌ کند. یعنی نتیجه آنها باعث ایجاد یک ترکیب کاملاً یکسان شبیه به ترکیب‌ هایی می‌ شوند که به طور طبیعی وجود دارد.

مزایای سوربات پتاسیم به عنوان نگهدارنده

مزایای سوربات پتاسیم به عنوان نگهدارنده

اکنون به مهم ترین مبحث این مقاله می‌ رسیم و در مورد مزایای استفاده از ثبات پتاسیم به عنوان یک ماده نگهدارنده با شما صحبت می‌ کنیم تا متوجه شوید که چرا باید این ماده را استفاده کنید. ده‌ ها سال است که این ماده را به عنوان نگهدارنده استفاده می‌ کنند و بر این عقیده هستند که خاصیت ضد میکروبی بسیار بالایی دارد.

معمولاً داخل شیرینی‌ ها، محصولات لبنی و گوشت‌ های کم آب مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این محصول می‌ تواند از رشد هرگونه کپک، مخمر و قارچ و عوامل بیماری‌ های بالقوه و مضر در مواد غذایی تا حد زیادی پیشگیری کند و یک ماده نگهدارنده کاملاً موثر است که آن را داخل غذاهای مختلف استفاده می‌ کنند.

از فواید مهم آنها این است که خاصیت ضد قارچی و ضد میکروبی دارد. به خاطر همین نه تنها در صنایع غذایی، بلکه در محصولات آرایشی و بهداشتی هم آنها را به کار می‌ برند. یک ماده نگهدارنده است که آن را جایگزین پارابن‌ های مضر هم می‌ کنند. حتی جالب است بدانید که سوربات پتاسیم از لحاظ ظاهر مزیت‌ های خیلی بیشتری نسبت به دیگر نگهدارنده‌ ها دارد، زیرا طعم و بوی خاصی ندارد که بخواهد تغییراتی را در مواد غذایی ایجاد کند.

همچنین قابلیت انحلال پذیری دارد و خیلی راحت داخل آب حل می‌ شود و سطح قلیایی آن باعث می‌ شود که خیلی بهتر از نگهدارنده‌ های دیگر عمل کند. فقط باید در استفاده از آن خیلی دقت داشته باشید و زیاده‌ روی نکنید. برای مراقبت از پوست‌ های تمیز و آرایش طبیعی خانم‌ ها خیلی زیاد مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

بی‌ خطر بودن سوربات پتاسیم

زمانی که صحبت از مزایای استفاده از ثبات پتاسیم می‌ شود، خیلی از افراد به این فکر می‌ کنند که آیا این ماده بی‌ خطر است. متخصصان در مورد ایمنی مواد تشکیل دهنده داخل سوربات پتاسیم اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده‌ اند. آژانس‌ های نظارتی مثلاً سازمان غذا و دارو جهانی اعلام کرده که این ماده کاملاً بی‌ خطر است. زمانی که آن را به عنوان یک افزودنی داخل غذا استفاده می‌ کنید، شکل آب و دی اکسید کربن بدون خطر از طریق بدن شما خیلی راحت عبور می‌ کند و داخل بدن شما تجمع پیدا نمی‌ کند.

جالب است بدانید یکی دیگر از مزایایش این است که خاصیت کپک زدایی دارد. یعنی یک ماده نگهدارنده ضد کپک است که در طولانی مدت بدون هیچگونه تغییراتی ماده را نگه می‌ دارد. در نتیجه وجود آن عاملی برای افزایش طول عمر مواد غذایی است. نکته‌ ای که باید به آن توجه کرد، این است که شاید بدون اینکه خودتان بدانید نسبت به این ماده آلرژی داشته باشید. البته آلرژی نسبت به ثبات پتاسیم به خاطر اینکه در خیلی از مواد غذایی استفاده می‌ شود و زود خودش را نشان می‌ دهد و احتمالاً متوجه آن شده‌ اید.

البته ذکر این نکته ضروری است که در خیلی از موارد این حساسیت شما در محصولات آرایشی و بهداشتی هم خودشان را نشان می‌ دهد. به این صورت که پوست صورتتان تحریک می‌ شود یا احساس می‌ کنید بدنتان بی‌ حس شده است. البته که این ماده برای پوست ضرری ندارد اما همین آلرژی ممکن است شما را کمی آزار دهد.

وجود ثبات پتاسیم در مواد غذایی مختلف

وجود ثبات پتاسیم در مواد غذایی مختلف

این ماده را در خیلی از مواد تشکیل دهنده غذاهای رایج استفاده می‌ کند و یک نگهدارنده بسیار محبوب است که نه تنها کیفیت محصول را کم نمی‌ کند، بلکه می‌ تواند شکل ظاهری، طعم و بوی آن را در حالت کاملاً ثابت نگه دارد و هیچ تغییری را در آنها ایجاد نکند. یعنی شما اصلاً متوجه نمی‌ شوید که ماده اضافی داخل آن وجود دارد‌. این ماده محلول در آب است. در دمای اتاق هم می‌ توانید از آن استفاده کنید و در خیلی از محصولات غذایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر هستند:

  • گوشت خشک
  • میوه خشک
  • بستنی
  • ترشی
  • پنیر
  • سبزیجات و میوه کنسرو شده
  • کالای پخته شده
  • آب سیب
  • آبمیوه
  • نوشابه
  • ماست

عملکرد سوربات پتاسیم به عنوان نگهدارنده

بالاتر راجع به مزایای استفاده از سوربات پتاسیم صحبت شد، حال باید دید که چگونه آن را به عنوان یک ماده نگهدارنده استفاده می‌ کنند. پتاسیم سوربات یک ماده بازدارنده برای کپک و مخمر به حساب می‌ آید و باعث می‌ شود که در برابر چندین نوع باکتری فعال کاملاً مقاومت کند. معمولا این ماده شکل فعال اسید شناخته می‌ شود که فعالیت آن مهار کننده است. زمانی که یونیزاسیون در آن اتفاق می‌ افتد که معمولاً داخل آب هم ایجاد می‌ شود و فعالیت مهار کنندگی آن آغاز می‌ گردد.

اگر کمی در موفولوژی این ماده تغییرات ایجاد شود، یکپارچگی و عملکرد غشای سلولی را در آن شاهد خواهید بود. در نتیجه باعث اختلال در عملکرد انتقال و فعالیت متابولیکی می‌ شود. همین باعث می‌ شود که از رشد خیلی از میکروب‌ ها پیشگیری و جلوگیری کند‌. در واقع مکانیسم نگهدارندگی در این ماده شبیه به بنزوات سدیم است اما مکانیسم آن با نایسین و ناتامایسین کاملاً فرق دارد.

برای اینکه بتوانید از این ماده به درستی استفاده کنید و نتیجه خوبی بگیرید، باید آن را از جایی تامین کنید که مطمئن هستید محصولات اصل و اورجینال دارد. مجموعه ما یعنی بازرگانی کیمیا این امکان را در اختیارتان قرار می‌ دهد که محصولات را با بالاترین کیفیت ممکن و قیمت استاندارد تهیه کرده و به نتایج خوبی دست پیدا کنید.

جمع بندی

مزایای استفاده از سوربات پتاسیم بسیار زیاد است. به خاطر همین ما در این مبحث به طور کامل راجع به این موضوع صحبت کردیم و گفتیم می‌ توان از آن به عنوان نگهدارنده استفاده کرد و مطمئن باشید که خواص آن از دیگر نگهدارنده‌ ها خیلی بیشتر است. مهم ترین برتری که نسبت به دیگر نگهدارنده‌ ها دارد، این است که باعث تغییر طعم، بو و رنگ مواد غذایی نمی‌ شود که این یک مزیت بسیار بزرگ است، از طرفی خطری را در بدن ایجاد نمی‌ کند؛ مگر اینکه فرد به آن آلرژی داشته باشد که در موارد خیلی نادری هم چنین موضوعی اتفاق می‌ افتد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت