سوربات پتاسیم راز ماندگاری مواد غذایی و افزایش طول عمر محصولات

سوربات پتاسیم ماده نگهدارنده‌ ایمن برای طیف وسیعی از محصولات خوراکی
سوربات پتاسیم ماده نگهدارنده‌ ایمن برای طیف وسیعی از محصولات خوراکی
22/03/1403
نقش اسید سیتریک در صنایع غذایی
نقش اسید سیتریک در صنایع غذایی
17/04/1403
سوربات پتاسیم راز ماندگاری مواد غذایی و افزایش طول عمر محصولات

سوربات پتاسیم راز ماندگاری مواد غذایی یک ترکیب شیمیایی است که به عنوان یک ماده نگهدارنده و ضد میکروب در مواد غذایی استفاده می‌شود. این ترکیب با جلوگیری از رشد انواع کپک.‌ها، مخمرها و قارچ ‌ها، ماندگاری مواد غذایی را افزایش می ‌دهد. اسید سوربیک و سوربات پتاسیم میکروارگانیسم ‌ها را از بین می‌ برند و از رشد و تولید مثل آنها جلوگیری می‌ کنند.

استفاده از سوربات پتاسیم در محصولات غذایی به دقت تنظیم می شود تا به طعم و کیفیت محصول ضربه نزند.در ادامه به طور مفصل در مورد سوربات پتاسم توضیح خواهیم داد.

کاربرد سوربات پتاسیم در صنایع غذایی

سوربات پتاسیم به دلیل  ترکیب شیمیایی که دارد می تواند به عنوان یک این ماده نگه دارنده و ضد میکروب در مواد غذایی مورد استفاده قرار ‌گیرد. از جمله کاربرد های سوربات پتاسیم شامل:

سوربات پتاسیم راز ماندگاری مواد غذایی

نان و محصولات نانوایی

سوربات پتاسیم راز نگهداری مواد غذایی در محصولاتی مانند نانوایی، مربا، زیتون، ماست، پنیر، سس ‌ها، مارگارین، ترشی و شوریجات ، برگه زرد آلو، فیلینگ ‌ها و تاپینگ ‌ها، شیره ‌های تخمیر یافته، پیتزا های نیم‌پز و فریز شده، سالاد میوه، کپسول ژلاتین، کره نباتی، سوسیس خشک و غیره،مورد استفاده قرار می گیرد.

سوربات پتاسیم خاصیت نگهدارندگی دارد. این ماده با توقف رشد کپک و مخمرها، ماندگاری مواد غذایی را افزایش می ‌دهد و به کاهش رشد میکروارگانیسم ‌ها کمک می‌ کند.

 

برای مشاهده اطلاعات درباره اسید سیتریک بر روی لینک کلیک کنید.

نوشیدنی‌ها

در نوشابه ‌ها، آبمیوه‌ ها، شربت ‌ها و سایر نوشیدنی ‌ها نیز سوربات پتاسیم به عنوان نگه دارنده استفاده می‌ شود.سوربات پتاسیم با توقف رشد کپک ها و میکروب ها ماندگاری نوشیدنی ها را زیاد می کند.

خوراکی ‌ها و غذا های آماده

این ماده با توقف رشد کپک، مخمر و قارچ، ماندگاری مواد غذایی را طولانی ‌تر می ‌کند. در محصولاتی مانند کیک، کلوچه، بستنی، شیرینی، پنکیک و غیره، سوربات پتاسیم به عنوان یک ماده نگهدارنده جلوگیری از رشد میکروب ‌ها و افزایش مدت زمان نگهداری محصولات مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

این ماده به طعم و کیفیت محصول تأثیری نمی ‌گذارد و به عنوان یک راه حل ایمن و موثر در نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

محصولات گوشتی و ماهی

در محصولات گوشتی و ماهی، سوربات پتاسیم به عنوان یک ماده ضد باکتری و قارچی مورد استفاده قرار می‌ گیرد تا به دلیل تاخیر در رشد باکتری‌ ها، زمان بیشتری برای نگهداری و فروش این محصولات فراهم شود. از سوربات پتاسیم به عنوان نگهدارنده جایگزین در تولید انواع سوسیس، کالباس، گوشت خشک، ماهی دودی و گوشت تازه آبزیان نیز استفاده می ‌شود.

کنسرو ها

در صنایع غذایی، به خصوص در تولید کنسرو ها، سوربات پتاسیم به عنوان یک ماده نگهدارنده استفاده می ‌شود. این ماده با توقف رشد کپک، مخمر و باکتری ‌ها، ماندگاری محصولات را افزایش می‌دهد.

به عبارت دیگر، سوربات پتاسیم جلوی فساد و تغییر طعم و بوی محصولات کنسروی را می‌ گیرد. از آنجا که این ماده ایمن و موثر است، تولید کنندگان از آن به عنوان یک راه حل موثر در نگهداری مواد غذایی استفاده می‌ کنند.

مقدار مجاز استفاده از سوربات پتاسیم در صنعت غذایی

برای سفارش عمده بنزو تری آزول اینجا کلیک کنید.

مقدار مجاز استفاده از سوربات پتاسیم در صنعت غذا

دلیل سوربات پتاسیم راز ماندگاری مواد غذایی به این صورت است که این ماده صنعتی با خنثی‌ سازی اسید سوربیک توسط هیدروکسید پتاسیم تولید می ‌شود. پیش‌ساز اسید سوربیک در یک فرآیند دو مرحله‌ ای از طریق تراکم کروتونالدئید و کتن به دست می ‌آید. این ماده غیر سمی است و کم ترین پتانسیل حساسیت ‌زایی را بین تمامی نگهدارنده ‌های مواد غذایی دارد.

برای مصرف انسانی، سازمان بهداشت جهانی حداکثر 25 میلی ‌گرم پتاسیم سوربات به ازای هر کیلوگرم را تعیین کرده است. از آن جایی که حساسیت به پتاسیم سوربات معمولاً با تحریک پوست نشان داده  می ‌دهد، مصرف آن باید با دقت انجام شود.

مقدار مجاز استفاده از سوربات پتاسیم راز ماندگاری مواد غذایی این است که این ماده بسیار کم و بر روی بدن انسان بی‌تأثیر است. بر اساس تحقیقات، حداکثر مقدار مصرف روزانه برای افراد به اندازه ۲۵ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است .از آنجا که حساسیت به پتاسیم سوربات معمولاً با تحریک پوست نشان می ‌دهد، مصرف آن باید با دقت انجام شود.

 اگر چه این ماده برای اکثر افراد ایمن است، اما قبل از استفاده، بهتر است با پزشک و افراد متخصص مشورت کنید.در این زمینه شرکت کیمیا کامرشال (کیمیا شیمی) یکی از بزرگ ترین شرکت های بازرگانی می تواند در این زمینه اطلاعات کامل را در اختیار مشتریان خود قرار دهد.

قیمت سوربات پتاسیم می ‌تواند بر اساس عوامل مختلفی مانند کیفیت، منبع تولید، نوسانات بازار جهانی، و هزینه ‌های حمل و نقل متغیر باشد. این ماده به عنوان یک نگهدارنده غذایی محبوب، در صنایع غذایی برای جلوگیری از رشد کپک و مخمر و افزایش طول عمر محصولات استفاده می‌ شود. تقاضا برای سوربات پتاسیم در بازار های جهانی به دلیل خصوصیات نگهدارندگی آن بالا است و این تقاضا به طور مستقیم بر قیمت آن تأثیر می ‌گذارد. همچنین، تغییرات در قوانین و مقررات مربوط به استفاده از افزودنی‌ های غذایی در کشور های مختلف نیز ممکن است بر قیمت سوربات پتاسیم تأثیر بگذارد.

روش استفاده از سوربات پتاسیم

سوربات پتاسم یک افزودنی شیمیای است که با دستور العمل ها و روش های خاصی به مواد غذایی اضافه می شود.این ماده در طول فرایند تولید به صورت مستقیم  به مواد اضافه می گردد .معمولا در آزمایشگاه مقدار غلظت سوربات پتاسیم محاسبه گشته تا با اثر دهی بیشتر کمترین تاثیر را بر روی مزه و بافت مواد داشته باشد.

در بعضی محصولات مانند نوشیدنی ها و مایعات این ماده به صورت حل شده در آب یا هیدراته شده به مواد اضافه می گردد.این مسئله باعث پخش شدن و توزیع  صحیح درون مواد می شود و اثر بخشی یکسانی را بوجود می آورد.

این امر باعث اثر بخشی و نگهداری محصول و مهار میکروارگانیسم ها می شود. از طرفی اندازه استفاده از سوربات پتاسیم بر اساس محصول غذایی خاص و استاندارد نظارتی تجویز می شود.از نظر قانونی باید روی تمام محصولات برچسب مواد نگهدارنده وجود داشته باشد تا مصرف کننده از آن آگاه شود.

جمع بندی

سوربات پتاسیم راز ماندگاری مواد غذایی یک افزودنی شیمیایی است که به طور گسترده در غذا ها، نوشیدنی ‌ها و محصولات مراقبت فردی استفاده می‌شود. این ماده، به صورت کریستال  ‌های سفید رنگ یا پودری بی ‌بو و بی ‌مزه تولید می ‌شود. با انحلال در آب، محلولی با pH 8.5-10.5 ایجاد می ‌کند.

سوربات پتاسیم با جلوگیری از رشد کپک ‌ها، مخمرها و قارچ  ‌ها، ماندگاری مواد غذایی را افزایش می‌دهد.از آن به عنوان نگهدارنده در محصولات گوشتی، آردی، لبنی، سبزی جات، میوه ‌های خشک و نان استفاده می‌ شود.همچنین در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز به عنوان ضد باکتریایی مورد استفاده قرار می ‌گیرد. مدت ماندگاری محصولات با استفاده از سوربات پتاسیم حدود 12 ماه است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت