parallax background

آسپارتام

سود مایع در رنگبری کاغذ
سود مایع در رنگبری خمیر کاغذ
01/12/1399
فرایند کلرالکالی و تولید سود
فرآیند کلرآلکالی
03/12/1399

قیمت خرید آسپارتام


امروزه افزودنی های خوراکی با توجه به ایجاد ویژگی های مدنظر در محصولات غذایی ازجمله افزایش ماندگاری و بهبود طعم و رنگ، توانسته اند جایگاه ویژه ای در صنایع غذایی پیدا کنند. با توجه به نوع کاربرد این ترکیبات شیمیایی و اهمیت کیفیت آن در تاثیر بر سلامت مصرف کننده، تامین محصولات با کیفیت در اولویت بالایی برای خرید افزودنی های خوراکی توسط تولید کنندگان قرار گرفته است. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار ازجمله تامین کنندگان معتبر در حوزه مواد شیمیایی خوراکی و صنعتی است که تمام محصولات شیمیایی عرضه شده را با کیفیت عالی و مجوز مصرف ارائه می دهد. جهت استعلام قیمت آسپارتام و خرید عمده دیگر افزودنی های خوراکی و دریافت تمام اطلاعات لازم از این محصول با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.



ویژگی های آسپارتام

فرمول مولکولیC14H18N2O5
جرم مولی294.3 g/mol
شکل ظاهریپودر کریستال سفید رنگ و بدون بو
حلالیت در آبmaximom pH 2.2 (20 mg/mL at 25 °C)
اسیدیته4,5 - 6,0
نقطه ذوب246.5 °C

آسپارتام چیست؟

افزودنی های خوراکی که به مواد غذایی افزوده می شوند به دنبال افزایش زمان ماندگاری محصولات غذایی و یا افزایش یا بهبود ویژگی خاصی در آن ها هستند که ازجمله این افزودنی ها می توان به شیرین کننده ها اشاره نمود. شیرین کننده هایی که به مواد غذایی اضافه می شوند جزء یکی از چهار نوع طبیعی، مصنوعی، تصفیه شده و یا قندهای الکلی هستند. آسپارتام یکی از نمونه های شیرین کننده مصنوعی است که این نوع شیرین کننده ها به عنوان جایگزین صنعتی برای شکر بوده و به دلیل قدرت شیرین کنندگی بالایی که دارند به مراتب به مقدار کمتری برای ایجاد طعم شیرین مورد نظر مصرف می شود.
آسپارتام یک متیل استر دی پپتید است که به عنوان شیرین کننده غیرقندی، جایگزین قند در برخی از غذاها و نوشابه ها می شود. با توجه به قدرت شیرین کنندگی آسپارتام که حدود 200 برابر بیشتر از قند طبیعی است، مقدار کالری آزاد شده توسط این ترکیب بسیار ناچیز خواهد بود.


اغلب شیرین کننده های مصنوعی نسبت به قند طبیعی طعمی متفاوت در محصولات غذایی ایجاد می کنند، اما با توجه به اینکه طعم آسپارتام نسبت به دیگر شیرین کننده ها نزدیک به طعم قند است ماندگاری احساس شیرینی آن در دهان در مقایسه با ساکاروز طولانی تر است. با توجه به این ویژگی آسپارتام اغلب این ترکیب را با دیگر شیرین کننده ها مانند آسه سولفام پتاسیم برای ایجاد طعم و مزه شبیه به قند مخلوط می شود.
این ترکیب در شرایط شدیدا اسیدی یا قلیایی هیدرولیز شده و به متانول ، اسید آسپارتیک و فنیل آلانین تجزیه می شود. پژوهش ها نشان داده اند که دما، زمان و PH بر پایداری آسپارتام تاثیرگذار هستند. با توجه به اینکه این ترکیب در دما و PH بالا به اسیدهای آمینه سازنده خود تجزیه می شود، به عنوان یک افزودنی برای پخت با دمای بالا مناسب نخواهد بود. البته گفتنی است به منظور برطرف کردن این مشکل می توان از چربی ها یا مالتودکسترین برای پوشش آسپارتام استفاده نمود.


کاربردهای آسپارتام در صنعت

بررسی ها ثابت کرده اند که آسپارتام در بدن به طور کامل به اجزاء سازنده یعنی همان آسپارتیک اسید، آمینواسیدها، فنیل آلانین و کمی متانول تفکیک می شود. همان طور که میدانید آسپارتیک اسید و فنیل آلانین به طور طبیعی در محصولات پروتئینی و لبنی وجود دارد. آمینواسیدها اجزاء اصلی سازنده پروتئین ها به حساب می آیند و متیل استرها نیز در انواع میوه، سبزیجات و آب میوه ها وجود دارند. بنابراین با توجه به اینکه این ترکیبات در خون جذب شده و بدون تجمع در بدن در فرآیندهای طبیعی آن استفاده می شود، هیچ گونه تاثیر منفی برای بدن و انسان نخواهد داشت.


با توجه به اثبات عدم تاثیر آسپارتام بر سلامت مصرف کنندگان و تایید سازمان غذا و دارو و تشابه احساس دهانی آن به قند طبیعی کاربردهای فراوانی برای این ترکیب در صنایع غذایی تعریف شده است ازجمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:
• آدامس
• انواع نوشیدنی های سبک کربنات شده و پودر شده
• شیرینی ها
• دسرهایی مانند پودینگ و ژلاتین
• ماست
• داروهایی مانند ویتامین ها و قطره های سرماخوردگی بدون قند
گفتنی است ذکر نام آسپارتام بر روی برچسب محصولاتی که از آن استفاده میکنند، ضروری است. البته گاهی روی محصول از کلمه بدون قند استفاده می کنند که خود نشان دهنده کاربرد شیرین کننده های مصنوعی است.


مصرف آسپارتام چه تأثیری بر سلامتی دارد؟

با توجه به اینکه قدرت شیرین کنندگی آسپارتام 200 برابر قند است و برای ایجاد شیرینی مطلوب در یک محصول خوراکی به مقدار بسیار کمتری از آسپارتام نسبت به ساکاروز نیاز است، تحقیقات بسیاری به منظور بررسی تاثیر اسپارتام بر کاهش یا افزایش مصرف غذا انجام شده است. برخی تحقیقات نشان داده اند که آسپارتام باعث ایجاد حس سیری در انسان شده و درنتیجه میل به مصرف غذا را کاهش میدهد. با کاهش مصرف خوراکی ها این ترکیب می تواند تاثیر کمکی در کنترل وزن داشته باشد.
اما برخی از تحقیقات نیز به این نتیجه رسیده اند که مصرف آسپارتام به ویژه آسپارتام موجود در نوشیدنی ها به دلیل طعم شیرینی که دارند، اشتها را تحریک و میل به مصرف خوردنی را افزایش میدهند و درنتیجه این افزایش می تواند چاقی و اضافه وزن را به همراه داشته باشد.
در کنار بررسی تاثیر آسپارتام موجود در محصولات غذایی خواص دیگری نیز برای آن بررسی شده است. ازجمله تحقیقاتی به منظور بررسی تاثیر آسپارتام بر تسکین درد، اثرات خفیف ضد سرطانی برای انسان و کاهش تب در حیوانات انجام شده است. نتیجه این تحقیقات گزارش تاثیر ضد درد و ضد تب آسپارتام به عنوان عامل درمانی بوده است.
علاوه براین ها با توجه به اینکه فنیل آلانین، اسید آسپارتیک و متانول ترکیبات سازنده آسپارتام است ، نگرانی هایی درمورد اثرات جانبی این ترکیبات بر بدن انسان مطرح شده است. تحقیقات ثابت کرده اند که آسپارتام می تواند بر انتقال دهنده های عصبی و گیرنده های مغز تاثیر بگذارد. درصورت مصرف طولانی مدت محصولات دارای آسپارتام، این نوع از اثرات می تواند شدیدتر شود.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت