کاربردهای عمده ی پکتین

پرکلین چیست؟
ماده شیمیایی پکتین چه خواصی دارد؟
23/05/1402
خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین
خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین
23/05/1402
کاربردهای عمده ی پکتین

 

کاربردهای عمده ی پکتین: این ماده که نوعی فیبر قدرتمند با قابلیت ژلاتینی، غلیظ کنندگی و نگهدارنده ‌می باشد، سالیان زیادی است که به عنوان ایجاد خاصیت ژل سازی در مرباها و سایر مواد غذایی مورد استفاده قرار گرفته است. پوست مرکبات و بخش میانی سیب از منابع اصلی تولید پکتین می باشند. بیشترین میزان پکتین در میوه ‌های کال و نارس یافت می ‌شود و هرچه میوه بیشتر برسد، پکتین موجود در آن کاهش می ‌یابد. در واقع، میوه های کاملا رسیده قدرت ژل سازی خوبی ندارند.

این ماده با منشا طبیعی در بعضی از میوه‌ ها و سبزیجات از جمله سیب، انگور، پرتقال، هلو، هویج، گلابی، سیب زمینی و… یافت می‌شود. در ادامه این مطلب به بیان کاربردهای عمده ی پکتین در صنایع مختلف می پردازیم.

تفاوت بین ژلاتین و پکتین چیست؟

اگرچه هر دوی این مواد جهت تهیه یک بافت ژلاتینی به کار برده می شوند، اما یک تفاوت بزرگ بین این دو وجود دارد. ژلاتین ماده رایج تری است و از محصولات حیوانی حاصل می شود. در صورتی که پکتین از میوه ها و سبزیجات به دست می آید و بیشتر برای گیاه خوارها قابل استفاده است.

کاربردهای عمده ی پکتین

انواع کاربردهای عمده ی پکتین

پکتین در صنايع مختلف غذایی، دارویی، آرايشی و بهداشتی به عنوان ماده اولیه در تهیه محصول یا به عنوان یک ماده افزودنی جهت نگهداری بهتر و افزایش کیفیت محصولات استفاده می شود كه در ادامه به مـوارد مهم آن اشاره شده است:

صنایع غذایی

یکی از انواع کاربردهای عمده ی پکتین ، استفاده جهت تولید مربا و ژله ‌ها است. پکتین باعث ایجاد بافت مطلوب، توزیع مساوی میوه در محصول و همچنین محدود کردن ایجاد آب بر روی سطح می‌شود. استفاده از این پودر در مربا کاملا بی ‌ضرر است و قیمت پکتین مناسب می باشد. می توانید آن را تهیه و هنگام درست کردن مربا از آن بهره ببرید.

استفاده از پکتین در تهیه دسرها، پودینگ ها، ژله ها و…. نیاز به فریز کردن را از بین برده و طعمی دلپذیر ایجاد می کند. در حقیقت، این ماده در دسرها بافتی یکدست و خامه ای ایجاد خواهد کرد. در تهیه نوشیدنی ها نیز باعث افزایش غلظت، قوام و شفافیت شده و در آزادسازی هرچه بهتر طعم نقش دارد.

امولسیون‌ها

تعداد زیادی از محصولات غذایی همچون شیر، خامه، خمیرها، چاشنی ها، سس ها و… امولسیون ‌های روغن در آب می باشند. یکی از پرکاربرد ترین راه ‌ها جهت بهبود پایداری امولسیون ‌های روغن در آب، استفاده از پکتین به عنوان یک امولسیفایر می باشد.

برای مثال در محصولی همچون سس مایونز، پکتین نقش تثبیت و پایدار کردن  ذرات آب در ذرات روغن را دارد. چراکه موادی مانند آب و روغن در حالت معمولی با هم ترکیب نخواهند شد و پایدار سازی و مخلوط بودن این دو ماده در محصولاتی همچون مایونز بسیار مهم است.

صنایع لبنی

پکتین‌ ها دارای دو کاربرد در صنایع لبنی هستند که مهم ترین آن استفاده از پکتین نوعHM  برای پایداری پروتئین‌ ها در نوشیدنی ‌های تخمیری همچون دوغ و نوشیدنی ‌های اسیدی می­ باشد. از پکتین‌ هایLM  هم جهت ایجاد ژل در ماست و دسرهای لبنی استفاده می ‌شود. بطور کلی، استفاده از پکتین سبب افزایش سختی، جلوگیری از آب ‌اندازی، ایجاد ظاهری براق و شفاف در محصول و افزایش ویسکوزیته در محصولات لبنی می شود.

شیرینی‌ها و محصولات قنادی

ژله­ های قنادی که از پکتین تهیه می­شوند در دو دسته قرار می گیرند: ژله های لطیف و ژله‌ های میوه‌ای. از این ماده به عنوان قوام دهنده و پایدارکننده در انواع پرکننده و مغز شیرینی نیز استفاده می شود که از نفوذ آن ها به داخل شیرینی جلوگیری می کند و هیچگونه رطوبتی از شیرینی را به خود جذب نمی نماید. افزون بر این ها، طعم بیشتری را آزاد می کند که سبب می شود مصرف کننده، مزه دلپذیر میوه را بطور کامل احساس کند.

صنایع دارویی

به دلیل داشتن خاصیت ژل مانند، این ماده در مصارف دارویی کاربردهای زیادی دارد. پودر پکتین به عنوان قوام دهنده داروها و فیبر طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. پکتین در شربت های ضد سرفه که خاصیت تسکین دهنده و کاهش تورم گلو را دارند، بسیار پرکاربرد است. چراکه ویژگی ژله ای آن مانع از تحریک شدن گلو و کاهش سرفه می شود. علاوه براین، این فیبر در جلوگیری از بیماری های التهابی دستگاه گوارش و پیشگیری از سرطان روده بزرگ نقش بسزایی دارد.

نتیجه گیری

در این مطلب به معرفی کاربردهای پکتین در صنایع مختلف پرداختیم. اکنون، اگر مواد تشکیل دهنده روی شیشه‌ های مربا را بخوانید، می‌دانید که پکتین چیست و چه کاربردی دارد. انواع پکتین، بر اساس کاربرد و نقش آن در محصولات غذایی انتخاب می شود و هم اکنون در صنایع مختلف در حال استفاده است.

شرکت بازرگانی کیمیا، بزرگ ترین و پیشروترین شركت تامين کننده و صادرکننده مواد اولیه شیمیایی است که با تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع در قالب استانداردهاي بين المللي درصدد گسترش روابط خود با ‏صنعت های مرتبط مي باشد.‏

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت