خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین

کاربردهای عمده ی پکتین
کاربردهای عمده ی پکتین
23/05/1402
اسید فسفریک با آب چه واکنشی می دهد؟
اسید فسفریک با آب چه واکنشی می دهد؟
30/05/1402
خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین

طبق تحقیقات انجام شده بیشتر افراد، روز خود را با مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، نسکافه و یا چای شروع می کنند. همان طور که می دانید کافئین برای بدن خاصیت بسیار زیادی دارد. اما مصرف بیش از اندازه آن ضرر و زیان های زیادی را به بدن وارد می کند. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه کافئین در طول روز موجب اختلال در خواب فرد می شود.

اگر شما جزء کسانی می باشید که در طول روز از کافئین به میزان استفاده می کنید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین آشنا شوید.

معرفی کافئین

کافئین با نام علمی متیل تئوبرومین یک نوع ماده محرک می باشد، که باعث افزایش سطح هوشیاری در افراد می شود. این ماده طبیعی که یک نوع آلکالوئید است، در گیاهان زیادی از جمله چای، قهوه، کاکائو، دانه های کولا و… یافت می شود. کافئین علاوه بر اینکه در نوشیدنی ها و شکلات ها وجود دارد در داروهای پزشکی نیز دیده می شود.

معرفی خطرات کافئین در اثر مصرف زیاد

مصرف کافئین در کنار مزایایی که برای افراد دارد، شامل عوارضی نیز می باشد. در بخش زیر به چند مورد از خطرات کافئین اشاره شده است:

1. اختلال در خواب

یکی از خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین در افراد، اختلال در خواب آن ها می باشد. طبق تحقیقات، معمولا تغییرات بدن اشخاص در اثر مصرف کافئین بین یک تا نه ساعت است. در این بازه امکان دارد افراد در خوابیدن دچار اختلال شوند. بی خوابی در افراد عوارضی مانند خستگی زیاد یا سردرد را پی دارد.

بهترین روش برای جلوگیری از اختلال در خواب این است، که چند ساعت قبل از خوابیدن از نوشیدن مواد کافئین دار به خصوص قهوه جلوگیری کنید. همچنین از خوردن آن به میزان زیاد در طول روز نیز بهتر است پرهیز شود.

خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین

2. اختلال در معده

در نوشیدنی های حاوی کافئین، اسید زیادی وجود دارد. این موضوع موجب تولید اسید معده و تحریک بیشتر آن است. بنابراین مصرف بیش از اندازه کافئین باعث ایجاد حالت تهوع، نفخ و اسهال در افراد می شود. برای جلوگیری از اسیدی شدن معده بهتر است روزی دو تا سه فنجان قهوه بنوشید.

3. افزایش فشار خون

از دیگر خطرات مصرف بیش از اندازه قهوه در طول روز این است که باعث می شود افرادی که فشار خون بالایی دارند با مصرف کافئین، فشار خون آن ها بیشترشود. همچنین طبق تحقیقات، جوانانی که در روز دو یا کمتر از دو فنجان قهوه مصرف می کنند در مقایسه با جوانانی که بیش از 4 فنجان قهوه مصرف می کنند کمتر در معرض حمله قلبی قرار دارند.

4. افزایش اضافه وزن

مصرف کم کافئین در کاهش وزن افراد تاثیر بسیار زیادی دارد. اما اگر آن را به میزان بیشتری مصرف کنید، گاهی باعث زیاد شدن وزن نیز می شود. زیرا کافئین زیاد، سطح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را افزایش داده و باعث گرسنگی در افراد می شود. این موضوع در دراز مدت موجب چاقی است. در نتیجه بهتر است در طول روز از خوردن بیش از حد خوراکی های حاوی کافئین احتناب کنید.

5. امکان ابتلا به جوش و آکنه

از دیگر عوارض مصرف بیش از اندازه کافئین، مبتلا شدن فرد به جوش و یا آکنه می باشد. زیرا همان طور که گفته شد مصرف زیاد کافئین باعث افزایش ترشح هورمون استرس در بدن شده و تعادل بدن را به هم ریخته، که در نهایت موجب ابتلا فرد به جوش یا آکنه می شود.

6. افزایش پوکی استخوان

مصرف بیش از اندازه کافئین در طول روز به خصوص در زنان مسنی که عملکرد کلسیم در بدن آن ها با اختلال رو به رو است، منجر به افزایش پوکی استخوان می شود. کافئین موجود در قهوه با جذب کلسیم تداخل پیدا کرده و پوکی استخوان در افراد را افزایش می دهد. اشخاصی که با کمبود کلسیم مواجه هستند برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع خود بهتر است از مواد کافئین دار بیش از اندازه استفاده نکنند.

7. ایجاد توهم

افرادی که در طول روز بیش از 7 فنجان قهوه مصرف کنند، دچار گیجی و یا توهم می شوند. گاهی در شرایط خاص فرد دچار تشنج و مرگ نیز می شود. به همین خاطر از خوردن قهوه بیش از 2 الی 3 فنجان در طول روز خودداری نمایید.

در آخر

در این مطلب به خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین اشاره شد. همان طور که می دانید مصرف کافئین در حالت تعادل برای بیشتر افراد بی خطر بوده و مزایایی نیز دارد. اما مصرف بیش از اندازه آن باعث عوارض جانبی در افراد می شود. پس بهتر است از خوردن بیش از حد قهوه در طول روز خودداری کنید. اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و یا دارو مصرف می کنید، قبل از خوردن نوشیدنی های کافئین دار حتما با پزشک مشورت کنید.

 

مطالب مرتبط:

خرید کافئین پودری

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت