اسید فسفریک با آب چه واکنشی می دهد؟

خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین
خطرات مصرف بیش از اندازه کافئین
23/05/1402
ترکیب بنزوات سدیم چیست؟
ترکیب بنزوات سدیم چیست؟
04/06/1402
اسید فسفریک با آب چه واکنشی می دهد؟

واکنش اسید فسفریک با آب : اسید فسفریک را می توان جزو پرکاربرد ترین گونه های خانواده‌ اسیدها قرار داد. این ماده یکی از مهم ترین اسیدهای معدنی است. این ماده بلوری غیر سمی بوده و رنگ و بویی ندارد و عموما به آن اسید ارتوفسفریک نیز گفته می‎‌شود. اسید فسفریک یک اسید ضعیف است که نمونه خام آن از سنگ های فسفات حاصل می شود. شکل خالص تر آن از فسفر سفید، به صورت صنعتی استخراج می شود و حالت جامد کریستالی و با غلظت کمتر دارد.

در واقع اسید فسفریک که دارای نام هایی نظیر فسفریک اسید و ارتو فسفریک اسید نیز می باشد، در دو نوع صنعتی و خوراکی تولید می ‎‌شود. اسید فسفریک به دلیل قابلیت های ویژه ای که دارد و همچنین به دلیل وجود فسفر در ساختار خود، بیشتر جهت تولید کودهای کشاورزی به منظور بهبود وضعیت خاک و افزایش کیفیت محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه می خواهیم در مورد واکنش اسید فسفریک با آب و روش ‌های تولید اسید فسفریک اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

واکنش اسید فسفریک با آب

در حال حاضر از اسید فسفریک هم در بخش صنعتی و هم در بخش غذایی استفاده می شود. اسید فسفریک دارای خاصیت اسیدی ضعیفی است. یکی از قابلیت های مهم فسفریک اسید این است که بر خلاف سایر اسیدها، هم در آب و هم در اتانول حل می ‌شود. فرمول شیمیایی اسید فسفریکH3PO4  بوده که براساس آن حاوی یک اتم فسفر، چهار اتم اکسیژن و سه اتم هیدروژن می باشد. به دلیل داشتن سه مولکول هیدروژن، این ماده بلوری به آسانی در آب حل می شود. گفتنی است که اسید فسفریک خاصیت اسیدی کمتری نسبت به اسید سولفوریک و خاصیت اسیدی بیشتری نسبت به اسید استیک دارد.

اسید فسفریک با آب چه واکنشی می دهد؟

روش ‌های تولید این اسید

در این بخش می خواهیم به بیان روش های تولید اسید فسفریک بپردازیم. این اسید از طریق دو روش اصلی تولید می‌شود که فرایند مرطوب و فرایند حرارتی نام دارند. این دو روش هر دو اسید فسفریک را به یک ماده مصنوعی تبدیل خواهند کرد. اسید فسفریک در روش مرطوب، از واکنش اسید سولفوریک با سنگ فسفات حاصل می شود و بیشتر در تولید کود مورد استفاده قرار می گیرد. در این فرآیند، سنگ فسفات خشک و خورد شده را داخل رآکتوری می ریزند و اسید سولفوریک را به آن اضافه می نمایند.

روش حرارتی عموما محصول خالص ‌تری تولید می‌ کند، اما انرژی‌ بر می باشد. اسید فسفریک در روش حرارتی، تولید شده از طریق اکسیداسیون یا سوزاندن فسفر عنصری مایع صورت می گیرد و در تولید داروها، مواد شوینده، محصولات غذایی، نوشیدنی ‌ها و سایر محصولات غیر کودی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید تولید شده از طریق فرآیند مرطوب بیشتر جهت مصارف تجاری و صنعتی به کار برده می شود، اما اسید فسفریک تولید شده به روش حرارتی خالص تر می باشد و بیشتر برای صنایع غذایی استفاده می‌ شود.

اسید فسفریک صنعتی

فسفریک اسید مورد استفاده در صنایع خلوصی کمتر از 85 درصد دارد و در قسمت های گوناگون صنعت استفاده می شود. اسید فسفریک صنعتی بیشتر در تولید کودهای فسفات کاربرد دارد. علاوه براین، به عنوان الکترولیت، زدودن زنگ آهن از ابزارهاي آهني يا فولادي، اصلاح کننده PH، ماده تمیز کننده خانگی و ضد عفونی کننده مورد استفاده قرار می‎گیرد. در محصولات آرایشی و بهداشتی همچون شامپوها، خمیر دندان، عطر، رنگ مو و محصولات پاک کننده از این اسید استفاده می نمایند. در تصفیه آب و فاضلاب، از بین بردن لکه های سیمانی و آب سخت نیز این اسید نقش موثری دارد.

اسید فسفریک خوراکی

فسفریک اسید به صورت خوراکی در مواد غذایی موجود است و خطرناک نیست. از این اسید به دلیل خاصیت غیر سمی و ملایم اسیدی در ترکیب مواد غذایی به عنوان تنظیم کننده میزان اسیدیته آن ها استفاده می شود. اسید فسفریک در مواد غذایی همانند مربا، غلات، گوشت فرآوری شده، پنیر و … کاربرد دارد. در تولید انواع نوشابه ها، اسید فسفریک جهت بهبود طعم آن ها نقش موثری خواهد داشت. تری فسفریک اسید حالتی مایع و pH کمتر از یک دارد که برای بدن انسان خطرناک نمی باشد. قیمت اسید فسفریک نیز مناسب است.

نتیجه گیری

اسید فسفریک نوعی اسید بی رنگ و فاقد بو است که با فرمولH3PO4  شناخته می‌ شود. اسید فسفریک خالص به راحتی در آب حل شده و محلولی شفاف با ویژگی خورندگی به وجود می آورد. بازرگانی کیمیا با بیش از دو دهه فعالیت و سابقه ای درخشان در زمینه واردات و صادرکننده مواد اولیه شیمیایی مفتخر است تا بهترین و با کیفیت ‌ترین مواد موجود را به دست خریداران عزیز برساند و توانسته رضایت بسیاری از مشتریان خود را ‌جلب نماید. جهت خرید آسپارتام، اسید فوماریک، اسید فسفریک و… با مرغوب­‌ ترین کیفیت، به سایت بازرگانی کیمیا مراجعه فرمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت