ترکیب بنزوات سدیم چیست؟

اسید فسفریک با آب چه واکنشی می دهد؟
اسید فسفریک با آب چه واکنشی می دهد؟
30/05/1402
جایگزین پکتین چیست؟
جایگزین پکتین چیست؟
06/06/1402
ترکیب بنزوات سدیم چیست؟

ترکیب بنزوات سدیم که به آن نمک اسید بنزوئیک نیز گفته می ‌شود، یک پودر بدون بو می باشد. این ماده در شکل جامد پودری سفید، دانه ای و کریستالی است که به عنوان ماده نگهدارنده جهت افزایش عمر مفید به بعضی از غذاهای بسته بندی و فرآوری شده، نوشیدنی ها و محصولات آرایشی و بهداشتی اضافه می شود. اسید بنزوئیک نگهدارنده قوی تری نسبت به بنزوات سدیم است ولی به این علت که در آب به خوبی حل نمی شود، از بنزوات سدیم در محصولات اسیدی مانند سس ها، ترشیجات و نوشابه ها استفاده می گردد.

با توجه به اینکه بنزوات سدیم ماده ای است با طیف گسترده ای از کاربردها و اینکه در صنایع غذایی به عنوان نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرد، توجه به کیفیت این محصول اهمیت زیادی دارد. شما می توانید از بازرگانی کیمیا خرید بنزوات سدیم و سایر مواد اولیه شیمیایی را با بالاترین کیفیت انجام دهید. در ادامه این مطلب به توضیح ترکیب بنزوات سدیم و خواص مهم آن می پردازیم.

ترکیب بنزوات سدیم

بنزوات سدیم از واکنش دو ماده اسید بنزوئیک و سدیم هیدروکسید تولید می شود. این ماده نمک سدیم اسید بنزوئیک است و در صورت حل شدن در آب فرم بنزوئیک اسید را به خود می گیرد. بنزوات سدیم دارای فرمول شیمیایی NaC7H5O2 است. از این ماده با نام‌ های نمک سدیم بنزوئیک اسید، آنتیمول، موبنات و … یاد می ‌شود. بنزوات سدیم به صورت طبیعی یافت نمی شود، اما اسید بنزوئیک در بسیاری از گیاهان همچون سیب، دارچین، میخک، گوجه فرنگی، انواع توت ها، آلو و زغال اخته وجود دارد. همچنین، بعضی از باکتری ها در زمان تخمیر محصولات لبنی، اسید بنزوئیک را آزاد می کنند.

ترکیب بنزوات سدیم چیست؟

خواص بنزوات‌سدیم

بنزوات سدیم دارای خواص متعددی می باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • مهم ترین خاصیت این ماده، استفاده از آن به عنوان یک ماده نگهدارنده در صنایع غذایی می باشد. در واقع، بنزوات سدیم به حفظ کیفیت و افزایش مدت زمان ماندگاری محصولات غذایی همچون نوشیدنی ‌ها، کنسرو ها و سس‌ ها کمک می‌ نماید.
  • بنزوات سدیم همچنین به عنوان ماده ای ضد میکروبی در صنایع غذایی و بهداشتی به کار برده می شود و به مبارزه با باکتری ‌ها و قارچ‌ ها می پردازد.
  • بنزوات سدیم ممکن است در کاهش سردرد و میگرن موثر واقع شود.
  • این ماده همچون یک عامل ضد قارچی و ضد باکتری در درمان بعضی از اختلالات پوستی مانند خارش و التهاب پوست مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  • بنزوات سدیم می تواند به کاهش وزن نیز کمک نماید.

آيا استفاده از بنزوات سدیم در مواد غذايی بی خطر است؟

بعضی ها ادعا می کنند که استفاده از این ماده برای انسان بدون عارضه است، درحالی که برخی دیگر آن را با بروز سرطان و تعدادی از بیماری ها مرتبط می دانند. اما در حقیقت بنزوات سدیم یکی از مواد نگهدارنده ‌ای است که به جای گزینه ‌های سمی استفاده می ‌شود. این اطلاعات که ادعا می‌کنند برای انسان نا امن و سمی است، غلط می باشد.

نگرانی اصلی در رابطه با مصرف سدیم بنزوات، توانایی آن در تبدیل شدن به بنزن است که یک ماده سرطان زا می باشد. در واقع این حالت زمانی رخ می دهد که در نوشابه و سایر نوشیدنی های حاوی بنزوات سدیم، این ماده با ویتامین C تركيب و سبب تشکیل بنزن شود. عوامل دیگری مانند قرارگیری در معرض نور، گرما و نگهداری طولانی مدت، می توانند باعث به وجود آمدن بنزن در نوشیدنی ها شوند.

فروش بنزوات‌سدیم در صنایع گوناگون

بنزوات سدیم در صنایع مختلفی کاربرد دارد و به فروش می رسد. در بخش زیر کاربردهای این ماده را در صنایع گوناگون بیان می کنیم:

  • بنزوات سدیم در تولید فلزاتی مانند آن هایی که در ساخت خنک کننده‌ های موتور ماشین استفاده می‌شوند، جهت جلوگیری از ایجاد خوردگی به کار برده می شود.
  • از این ماده جهت افزایش قدرت و استحکام انواع فراورده‌های پلاستیکی استفاده می شود.
  • به عنوان استابلایزر در پردازش و تثبیت عکس در هنر عکاسی، بنزوات سدیم مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به علت تولید صوت و سرعت بالایی که در سوختن دارد در ساخت ترقه ‌ها و مواد منفجره کاربرد دارد.
  • در تولید نوشابه، محصولات غذایی بسته بندی شده و لوازم آرایشی و بهداشتی جهت افزایش ماندگاری محصول استفاده می شود.

کلام آخر

نظر به اینکه بنزوات سدیم کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارد و به دلیل کاربرد این ترکیب شیمیایی به عنوان نگهدارنده در مواد غذایی، کیفیت و اصل بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، جهت تهیه این محصول با کیفیت مناسب، می بایست از شرکت های معتبر خرید کنید.

بازرگانی کیمیا از شرکت ‌های بزرگ و مورد اعتماد در زمینه صادرکننده مواد اولیه شیمیایی است که سال های زیادی در تولید، واردات و صادرات انواع مواد شیمیایی فعالیت کرده و از فروشندگان قدرتمند به صورت عمده و با قیمت مناسب در این حوزه می باشد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت