جایگزین پکتین چیست؟

ترکیب بنزوات سدیم چیست؟
ترکیب بنزوات سدیم چیست؟
04/06/1402
کاربرد اسید فسفریک در صنایع کشاورزی
کاربرد اسید فسفریک در صنایع کشاورزی
08/06/1402
جایگزین پکتین چیست؟

جایگزین پکتین : پکتین که به صورت طبیعی در بسیاری از گیاهان و سبزیجات وجود دارد، عامل پیوند سلول های گیاهی می باشد. از این پلیمر، چه در صنعت و چه در مصارف خانگی به دلیل داشتن خاصیت ژلاتینی، تغلیظ كننده و نگهدارنده استفاده های بسیاری می شود. امروزه پکتین در صنایع مختلفی همچون تهیه ماست، شیرینی و نوشیدنی های اسیدی شیری مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ماده در نظر عموم محصولی طبیعی بوده و از ویژگی های مثبت خوراكی برخوردار است.

پکتین در میوه ‌هایی مانند سیب، لیمو، پرتقال، خرمالو، آلو، آلبالو، ریواس، تمشک، توت فرنگی، زردآلو، گیلاس و … وجود دارد. در این مطلب می خواهیم به بیان انواع پکتین و معرفی جایگزین هایی برای آن بپردازیم.

انواع پکتین

انواع مختلفی از پکتین وجود دارد که می توان از آن ها برای موارد گوناگون استفاده کرد. چهار نوع اصلی پکتین عبارتند از:

  1. اولین نوع پکتین HM یا پکتین با متوکسیل بالا می باشد که از رایج ترین پکتین ها است. این نوع پکتین عملکردی مشابه آلژینات سدیم دارد و در مربا، ژله و میوه استفاده می شود.
  2. مورد دوم پکتین LM یا پکتین با متوکسیل پایین است که از پوست مرکبات حاصل می آید و برای تهیه مربا، ژله های رژیمی و کم کالری و لبنیات بدون قند به کار برده می شود.
  3. سومین نوع پکتین، به دست آمده از سیب می باشد که به شکل پودری بوده و دارای کربوهیدرات های سالم، فیبر رژیمی، سدیم، منگنز، مس و روی است.
  4. مورد آخر پکتین NH است که از انواع پکتین سیب می باشد و برای لعاب میوه ها استفاده می شود.

جایگزین پکتین چیست؟

چگونه از پکتین استفاده کنیم؟

هنگامی که پکتین در آب حل شود، مایع ویسکوزی را ایجاد می نماید. در صورتی که پکتین به شکل پودری مورد استفاده قرار گیرد، جهت انحلال در آب می بایست مایع را با سرعت هم زد تا کلوخه شدن رخ ندهد. مخلوط کردن پکتین با دیگر ترکیبات پودری حلال در آب همچون شکر و نمک پیش از مخلوط کردن آن در ترکیبات مایع و یا اضافه کردن پکتین به آب هنگام همزدن با دور بسیار سریع همزن، بهترین روش ها برای استفاده صحیح از پکتین می باشند.

این ماده در محلول هایی که مقدار زیادی شکر دارند، به آرامی حل خواهد شد و از این طریق می توان سیروپ پکتین را تهیه نمود و هنگام استفاده آن را با اضافه کردن آب رقیق کرد. پکتین معمولا در مرباها، ژله ها و مارمالادها قابل استفاده می باشد. به این دلیل که هنگام پخته شدن در دمای بالا با اسید و شکر، حالت ژلاتینی بسیار جذابی ایجاد می کند. علاوه براین، برای تهیه تارت هایی که بافت ژله ای دارند، به کار برده می شود.

بازرگانی کیمیا، صادرکننده مواد اولیه شیمیایی، بهترین فروشنده پکتین به صنایع مختلف می باشد.

مواد جایگزین پکتین

در صورت نداشت پکتین و ناتوانی در تهیه آن، گزینه های متنوعی به عنوان جایگزین این ماده وجود دارد که عبارتند از:

  1. پوست مرکبات و به ویژه بخش سفید آن که حاوی مقدار زیادی از این فیبر می باشد.
  2. کنسانتره آناناس دارای موادی همچون بروملین و اسید است و جایگزینی برای پکتین در بعضی از صنایع محسوب می شود.
  3. نشاسته ذرت یک تغلیظ کننده و ضخیم کننده طبیعی است که می تواند به جای پکتین استفاده شود.
  4. ژلاتین نزدیک ترین و مشابه ترین ماده به پکتین می باشد. تفاوت آشکار این دو ماده در منبع تولید آن ها است. ژلاتین منبع حیوانی داشته و پکتین دارای منبع گیاهی می باشد و برای گیاهخواران گزینه بسیار مناسبی است.
  5. صمغ قند که یک ماده طبیعی است، ویژگی تغلیظ کننده و ژل سازی دارد و به عنوان جایگزینی برای پکتین در بعضی از شیرینی ها و بیسکوییت ها قابل استفاده می باشد.

سخن آخر

همانطور که بیان کردیم، پکتین و ژلاتین موادی می باشند که در صنایع غذایی کارایی ویژه ‌ای دارند. این دو ماده برای ایجاد بافت ژلاتینی در محصولات غذایی همچون انواع ژله، مربا و مارمالاد بسیار مورد استفاده قرار می می گیرند. مطالعات انجام شده بیانگر این است که پکتین می تواند جهت درمان اسهال، کلسترول بالا و دیابت مفید واقع شود و حتی این احتمال وجو دارد که برای سرطان نیز موثر باشد.

نظر به اینکه پکتین دارای PH مناسب و همچنین منبع گیاهی است، انتخاب خوبی برای افراد گیاهخوار می باشد. بازرگانی کیمیا از بزرگ ترین فروشندگان و صادرکنندگان مواد اولیه شیمیایی است. شما خریدار محترم می توانید جهت اطلاع از  قیمت پکتین و ثبت سفارش پکتین و دیگر مواد شیمیایی با بالاترین کیفیت به سایت بازرگانی کیمیا مراجعه نمایید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت