کاربرد اسید فسفریک در صنایع کشاورزی

جایگزین پکتین چیست؟
جایگزین پکتین چیست؟
06/06/1402
تهیه اسید سیتریک
طرز تهیه اسید سیتریک
08/07/1402
کاربرد اسید فسفریک در صنایع کشاورزی

اسید فسفریک اسید ضعیفی است که بی بو و بی رنگ می باشد و در صنایع گوناگون کاربرد دارد. این ماده در کشاورزی به عنوان کود مورد استفاده قرار می گیرد. اسید فسفریک در آب محلول می شود و افزون بر صنعت کشاورزی، در کارخانجات تولید مواد شوینده و تولید نوشیدنی و مواد غذایی به کار برده می شود. ممکن است این تصور را داشته باشید که به دلیل اسیدی بودن این ماده برای بدن ضرر دارد. اما بخاطر داشته باشید که اسید فسفریک در شرایط عادی و مدت زمان کوتاه کم‌خطر است. از جمله ویژگی های این ماده می توان به ضعیف بودن مقدار اسید آن و رسانای مناسب برای الکتریسته اشاره کرد.

این اسید شامل سه اتم هیدروژن، یک اتم فسفر و چهار اتم اکسیژن می باشد. یکی از قابلیت های مهم اسید فسفریک این است که مولکول های آن در دماهای بالا می توانند با هم واکنش دهند و ترکیب شوند و زنجیره های پلیمری کوتاه و بلند ایجاد کنند. در ادامه این مطلب قصد داریم تا کاربردهای اسید فسفریک در صنعت کشاورزی را توضیح دهیم.

استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی

شاید در زمان شنیدن نام اسید فسفریک، کاربرد آن در کشاورزی به ذهن شما خطور نکند. اما جالب است بدانید که عمده ترین و اساسی ترین کاربرد اسید فسفریک در کشاورزی می باشد. در ادامه به کاربرد این ماده در صنعت کشاورزی اشاره شده است:

رشد و سلامت گیاهان

از زمان های گذشته، فسفر به عنوان ماده محرک در رشد گیاهان استفاده می شد. به علت نبود نوع شیمیایی فسفر در آن زمان، فسفر ماهی و استخوان ‌های حیوانات به کار برده می شد. گیاهان برای رشد و نمو به مواد مغذی نیاز دارند. مقداری از این مواد در خاک های کشاورزی وجود دارد و گیاه از آن تغذیه می کند. اما بعضی از نیازهای گیاه هم توسط خاک تامین نمی شود و می بایست از کودهای شیمیایی استفاده شود. فسفر یکی از همین مواد است که گیاه جهت رشد خود به آن نیازمند است.

با استفاده از کودهای اسید فسفریک، مقاومت گیاه در برابر انواع بیماری افزایش می یابد و سبب رشد بیشتر گیاه و کیفیت بهتر محصول خواهد شد. پس نتیجه می گیریم خاکی که با فسفات غنی شده باشد، رشد گیاهان را افزایش می دهد. قابل ذکر است که بیش از 80 درصد اسید فسفریک تولید شده در جهان صرف تولید کود و مصارف کشاورزی می شود.

کاربرد اسید فسفریک در صنایع کشاورزی

علائم کمبود فسفر در گیاهان

همانطور که بیان کردیم، فسفر ماده مغذی ضروری برای گیاه است و در صورت کمبود آن گیاه دچار مشکلات و بیماری هایی خواهد شد. معمولاً بسیاری از خاک ‌ها در اثر بارندگی فسفر خود را از دست می ‌دهند. علائمی که نشان می دهد گیاه با کمبود فسفر مواجه است عبارتند از:

  • قرمز و بنفش شدن برگ گیاه
  • کاهش رشد ریشه و ساقه گیاهان
  • کاهش گلدهی
  • کاهش کیفیت و اندازه میوه ها
  • کاهش مقاومت گیاه در برابر تنش‌ های محیطی

جهت دریافت اطلاعات لازم و قیمت اسید فسفریک می توانید به سایت بازرگانی کیمیا مراجعه فرمایید.

طریقه استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی

مصرف اسید فسفریک در مراحل اولیه رشد گیاه جهت تقویت ریشه و افزایش گلدهی بسیار موثر می باشد. جهت استفاده از اسید فسفریک در کشاورزی آن را به آب اضافه کرده و به خاک می افزایند. این محصول هیچ گونه خطری همچون سوزانندگی مثل سولفوریک اسید را ندارد.

مقدار استفاده از فسفریک اسید در زمین های کشاورزی 7 الی 10 لیتر به ازای هر هکتار می باشد. در صورت استفاده نمودن از سیستم آبیاری کرته ای، می توان در ابتدای مسیر اسید فسفریک را به آب اضافه نمود. رایج ‌ترین کودهای فسفاته دی آمونیوم فسفات، مونو آمونیوم فسفات، NPK و کودهای SSP می باشند.

سخن پایانی

کشاورزان جهت تامین فسفر مورد نیاز گیاهان، از کود حاوی این عنصر بهره می برند. استفاده از اسید فسفریک در صنعت کشاورزی، یک گزینه و یک انتخاب ایده آل برای تقویت و حفظ سلامت گیاهان می باشد و باعث گلدهی بیشتر و میوه دهی باکیفیت می‌شود.

بازرگانی کیمیا شیمی پایدار بزرگ ترین و قدرتمندترین صادرکننده مواد اولیه شیمیایی در تجارت بین الملل است که خرید و فروش مواد شیمیایی را در بستر مناسبی برای صنایع مختلف فراهم کرده است. این مجموعه با بهره وری از تجارب بسیار در حوزه صادرات و واردات مواد اولیه شیمیایی در طی دو دهه فعالیت توانسته است رضایت صنایع و شرکت های زیادی را جلب نماید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت