parallax background

سدیم بنزوات خوراکی برای سلامتی ضرر دارد؟

کدام کشورها در ایران سرمایه گذاری بیشتری کرده اند؟
22/06/1400
جهش در صادرات به کمک بخش خصوصی
08/08/1400


تا به حال به برچسب روی محصولات خوراکی توجه کرده‌اید؟ مواد تشکیل‌دهنده محصولات خوراکی بسیار متنوع هستند و هر یک از این ترکیبات به دلیل خاصی و برای ایجاد ویژگی به این محصولات اضافه می‌شوند. ازجمله ترکیباتی که به محصولات اضافه می‌شوند، مواد نگهدارنده هستند. این مواد برای بهبود عمر محصولات خوراکی و حفظ کیفیت آنها و جلوگیری رشد کپک‌ها و باکتری‌ها در محصولات خوراکی اضافه می‌شوند. یکی از مواد افزودنی محبوب در صنایع غذایی سدیم بنزوات خوراکی است که با هدف افزایش ماندگاری مواد غذایی و ایجاد طعم اسیدی در نوشیدنی‌ها مصرف می‌شود.


بنزوات سدیم چیست؟


بنزوات سدیم به عنوان یکی از نمک های اسید بنزوئیک شناخته می‌شود که از ترکیب این اسید با سدیم هیدروکسید حاصل می‌شود.
اسید بنزوئیک اسیدی طبیعی است که در برخی میوه ها مانند آلو، توت، سیب و گوجه فرنگی وجود دارد و به دلیل طبیعی بودن آن نمی توان انتظار داشت خطری برای سلامتی مصرف‌کننده به همراه داشته‌باشد. اما سدیم بنزوات مصرفی در صنایع غذایی به صورت مصنوعی و در کارخانه‌ها تولید می‌شود که این نمک افزودنی به برخی محصولات احتمال دارد برای سلامتی انسان مشکلاتی را به وجود آورد. به همین دلیل در ادامه قصد داریم با کاربردهای سدیم بنزوات و اثرات احتمالی آن بر سلامتی بیشتر آشنا شویم.


کاربرد سدیم بنزوات خوراکی در محصولات غذایی

سدیم بنزوات ازجمله مواد افزودنی خوراکی است که در مواد غذایی به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود. دلیل اصلی وجود این ماده شیمیایی در ترکیبات محصولات خوراکی به‌ویژه مواد غذایی اسیدی، افزایش طول عمر مواد غذایی در اثر جلوگیری از رشد میکروب‌ها و کپک‌ها است.
با وجود آنکه FDA بی خطر بودن این ترکیب را برای سلامت انسان تایید کرده‌است، ولی با این حال برخی آن را برای مصرف کننده غیرسالم می‌دانند. زیرا بنزوات سدیم در کنار اسید آسکوربیک یا اسید سیتریک می‌تواند به بنزن تبدیل شود اما از انجا که میزان سدیم بنزوات مصرفی در محصولات غذایی بسیار کم است، FDA مصرف آن را بی‌خطر اعلام کرده‌است.
جالب است بدانید در بین انواع مواد خوراکی، نوشابه منبع اصلی سدیم بنزوات است که پس از مصرف به سرعت جذب و از بدن دفع می‌شود. با توجه به اینکه میزان این ماده در محصولات غذایی مانند نوشابه بسیار کم و ناچیز است (حداکثر مقدار مصرفی 0.1 درصد وزن محصول) به تنهایی نمی‌تواند سرطان‌زا باشد و در صورتی که به مقدار زیادی مصرف شود برای انسان عوارض جانبی به همراه خواهد‌داشت.
با توجه به احتمال تبدیل سدیم بنزوات موجود در نوشابه‌ها به بنزن که ماده‌ای خطرناک برای سلامت انسان است؛ توصیه ‌می‌کنیم به هنگام خرید نوشابه‌، نمونه‌هایی که سدیم بنزوات در ترکیبات آن قرار گرفته‌است را انتخاب نکنید.
در کنار نگهدارنده در مواد غذایی کاربردهای دیگری نیز برای سدیم بنزوات تعریف شده‌است، مانند عامل نگهدارنده در برخی از داروها که عمر مفید آنها را افزایش می‌دهد و یا عامل روان کننده در قرص‌ها که به بلع و تجزیه سریع‌تر آنها کمک می‌کند.
مواد غذایی که می‌توان در ترکیبات آنها سدیم بنزوات را پیدا کرد:
• سس‌ها
• ترشی
• آب‌میوه‌ها
• چاشنی‌ها
• انواع نوشابه
اغلب از سدیم بنزوات در نوشابه‌ها با هدف نگهدارنده و افزایش عمر مفید محصولات و بهبود طعم اسیدی آن استفاده می‌شود. بنزوات سدیم، پتاسیم بنزوات و پتاسیم سوربات از رایج‌ترین مواد نگهدارنده در نوشابه‌ها هستند.
در کنار سدیم بنزوات خوراکی که به عنوان افزودنی به مواد غذایی اضافه می‌شود، از آن در برخی محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به عنوان نگهدارنده استفاده می‌کنند که در ادامه به کاربرد آن در این صنعت اشاره می‌کنیم.


کاربرد سدیم بنزوات در محصولات آرایشی

در صنایع مختلف، سدیم بنزوات به عنوان ماده نگهدارنده شناخته شده و کاربردهای بسیاری دارد. این ماده شیمیایی یک عامل ضد قارچ است و به دلیل خواصی که دارد می‌تواند بر باکتری‌ها نیز تاثیرگذار باشد.
بنزوات سدیم به تنهایی در محصولات آرایشی نمی‌تواند تاثیر نگهدارندگی مناسبی داشته‌باشد به همین دلیل این ماده شیمیایی اغلب در کنار دیگر مواد شیمیایی نگهدارنده مصرف می‌شود. از مهم‌ترین موادی که در کنار بنزوات سدیم در ترکیبات محصولات آرایشی قرار می‌گیرد، پتاسیم سوربات است که در محصولات با PH پایین استفاده می‌شود تا از اثر هم‌افزایی آن بر مواد مخمر و کپک به منظور حفظ کیفیت محصول بهره ببرند.
علاوه‌بر این، کافئین نیز ترکیب دیگری است که اگر در محصولات آرایشی می‌تواند نقش ضدآفتاب داشته باشد و با فعالیت آنتی اکسیدانی خود از پرتوهای فرابنفش محافظت کند.
در مواد غذایی، مجاورت سدیم بنزوات با ویتامین C به دلیل تولید بنزن نگران‌کننده است. همین نگرانی در محصولات آرایشی و بهداشتی وجود دارد که خوشبختانه می‌توان با فرمول‌های مشخصی از ترکیبات مواد اولیه از واکنش میان ویتامین C با بنزوات سدیم جلوگیری کرد. اگر غلظت ویتامین C در محصولات آرایشی بسیار بیشتر از بنزوات سدیم باشد، مقدار بیشتر ویتامین به عنوان عامل مهارکننده رادیکال‌های آزاد عمل می‌کند.
به طور کلی برای محصولاتی که PH آنها بیشتر از 3 است، از نظر تشکیل بنزن نگرانی وجود ندارد و حتی می‌توان با اطمینان گفت در محیط‌های قلیایی هیچ بنزنی تولید نمی‌شود. در کنار PH محیط، اگر محصولات آرایشی در برابر نور و گرما قرار نگیرند احتمال تشکیل بنزن کمتر خواهدشد. درنتیجه می‌توان از عدم آثار مخرب سدیم بنزوات در محصولات آرایشی مطمئن بود.
سدیم بنزوات در محصولات مراقبت شخصی به عنوان نگهدارنده و عامل ضدخوردگی در محصولات مختلفی مانند :
• دهان‌شویه
• محصولات مراقبت از مو
• کرم‌های ضدآفتاب
• انواع مرطوب‌کننده
• دستمال مرطوب مخصوص نوزادان
یافت می‌شود.
بنابراین می‌توان گفت سدیم بنزوات در مواد غذایی و محصولات آرایشی به شرط استفاده به میزان تایید شده برای سلامتی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.


قیمت خرید سدیم بنزوات

با توجه به کاربردهای سدیم بنزوات و مصرف عمده آن در انواع مواد غذایی، کیفیت و مطابقت داشتن با آنالیز مصرف از مهم‌ترین فاکتورهایی است که کارشناسان خرید کارخانه‌های تولیدی مد نظر دارند. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار ازجمله معتبرترین تامین کنندگان مواد شیمیایی خوراکی و صنعتی است که کیفیت محصولات عرضه شده را در اولویت کار خود قرار داده‌است. شما می‌توانید جهت اطلاع از قیمت خرید سدیم بنزوات به صورت عمده و شرایط تحویل با کارشناسان فروش این بازرگانی تماس حاصل نمایید.


021-77738301
021-77738302
021-77738303


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳.۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت