بوراکس دکا چیست؟

هیدروکسید پتاس
هیدروکسید پتاس چیست؟
29/11/1402
کلر ایرانی
کلر ایرانی چیست؟
12/12/1402
ایمنی در هنگام استفاده از بوراکس دکا

بوراکس دکا چیست؟ آیا می‌ دانید این ماده شیمیایی چه خصوصیاتی دارد و برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟ بوراکس دکا هیدرات نوعی نمک اسید بوریک می‌ باشد که با نام بوراکس یا سدیم تترا بورات دکا هیدرات نیز شناخته می‌شود. در ساختار این ماده ۱۰ مولکول آب به کار رفته است، به همین دلیل انحلال پذیری خوبی در داخل آب دارد. بوراکس دکا با ویژگی‌ها و مشخصات خاص خود شناخته شده و البته با بوراکس پنتا تفاوت‌های زیادی دارد و نباید این دو ماده شیمیایی را با یکدیگر اشتباه گرفت. در این مقاله بوراکس دکا، کاربردها و ویژگی‌های این ماده شیمیایی بررسی می‌ شود.

آشنایی با بوراکس دکا

آشنایی با بوراکس دکا

گفتیم که بوراکس دکا نوعی نمک معدنی محسوب می‌شود که در ساختار آن ۱۰ مولکول آب وجود دارد، ‏ph این ماده شیمیایی تقریباً ثابت است و می‌توان آن را به عنوان نوعی بافر عالی شناخت. این ماده از اعضای خانواده بور می‌باشد، بیشتر کاربرد آن در تولید شوینده‌ها، ساخت اسلایم، صنایع متالوژی، لوازم بهداشتی و غیره است.

این ماده دارای خاصیت بافری می‌باشد، اگر در داخل آب حل شود، یک محلول خوب با خاصیت اندکی بازی به دست می‌دهد، به همین ترتیب می‌ تواند در خنثی کردن اسیدها نقش داشته باشد. هم چنین این ماده قابلیت ترکیب شدن با قلیاهای قوی را دارد و که می‌تواند محلول‌هایی تولید کند که ph کمتری دارند.

همچنین بخوانید | خرید اسید سیتریک

کاربردهای بوراکس دکا

کاربردهای رایج بوراکس دکا به عنوان یک ماده شیمیایی موثر و قوی عبارتند از:

  • تولید مواد شوینده و صابون‌ ها

محصولات تولیدی که شامل بوراکس دکا هستند عبارتند از:

واکس و پولیش

برخی از شوینده‌ های صنعتی

فرمولاسیون‌هایی که جهت تمیز کردن برخی از سطوح سخت کاربرد دارند، مانند سرامیک، شیشه و فلزات

علاوه بر این این ماده شیمیایی در داخل شوینده‌ها جهت تثبیت کردن آنزیم‌ها استفاده می‌شود، چون استفاده از یک ترکیب قوی در داخل این شوینده‌ها می‌تواند کلیه لکه‌های روغنی، آلودگی‌ها، خاک‌ها و غیره را از بین ببرد.

  • تولید محصولات آرایشی و بهداشتی

در تولید بسیاری از محصولات آرایشی از جمله کانسیلرها، رژ لب‌ها، لاک و غیره از بوراکس دکا جهت افزایش دادن دوام، چسبندگی و همچنین نرمی محصول استفاده می‌کنند.

  • ضد یخ

بوراکس دکا این ویژگی را دارد که باقیمانده ماده اسیدی که در نتیجه تجزیه شدن اتیلن گلیکول به وجود می‌آید را خنثی نماید که تشکیل دهنده ضد یخ می‌باشد. بوراکس دکا می‌تواند میزان اکسیداسیون بر روی سطوح فلزات را به خوبی خنثی کند. محلول‌هایی که دارای بوراکس دکا هستند جایگزینی برخی دیگر از ترکیبات ضد یخ شده‌اند که در ضد یخ‌ها و خنک کننده‌های موتور دیزل استفاده می‌شدند.

  • عایق سازی منازل و تولید الیاف سلولزی

پیشگیری از ورود گرما و سرمای بیرون از منزل و همچنین سر و صدای خارج از منازل یکی از نکات مهم در ساخت و ساز است و سازنده همواره به دنبال موادی می‌گردد که بتواند یک عایق سازی خوب برای منازل را انجام دهد. در بیشتر مواقع نیز با شنیدن نام عایق سازی به یاد الیاف سلولزی یا پشم شیشه می‌افتیم که عایق‌های بسیار خوب صوتی و حرارتی محسوب می‌شوند و می‌توانند نقش مهمی در پیشگیری از انتشار دی اکسید کربن و کاهش مصرف سوخت داشته باشد. از طرفی بورات‌ها می‌توانند تابش مادون قرمز را به خوبی در خود جذب کنند و استفاده از آنها در برخی محصولات مانند پلاستیک‌ها، روکش‌ها، پلیمرها، پشم شیشه و غیره نقش موثری در پیشگیری از اتلاف انرژی دارد.

کاربردهای بوراکس دکا

  • شیشه

در مواد اولیه محصولات شیشه‌ای در حالت مذاب بوراکس دکا اضافه می‌کنند، به این ترتیب خواصی مانند سختی سطوح، چسبندگی و ویسکوزیته به محصولات شیشه‌ای اضافه می‌شود و این محصولات در برابر عواملی مانند گرما عایق می‌شوند. بروکس دکا جهت تولید کردن الیاف شیشه‌ای ایزوله کاربرد دارد.

از دیگر کاربردهای این ماده شیمیایی موارد زیر هستند:

افزودنی غذایی

چسب

ضد یخ

تصفیه آب

مهار خوردگی

ایمنی در هنگام استفاده از بوراکس دکا

اگر ۵ الی ۱۰ گرم از این ماده شیمیایی بلعیده شود، اسهال، استفراغ شدید و حتی خطر مرگ را به همراه دارد، به همین دلیل در هنگام استفاده از آن باید احتیاط لازم را داشته باشید، به ویژه در مواقعی که مثلاً کودکان با خمیرهای اسلایم بازی می‌کنند، چون احتمال دارد هرگونه مسمومیتی به وجود بیاید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله بوراکس دکا، مشخصات شیمیایی و ویژگی‌ها، کاربردهای رایج آن را بررسی کردیم. بوراکس دکا یک ماده شیمیایی پرکاربرد است که در تولید مواد مختلفی مانند شوینده‌ها و صابون‌ها کاربرد به کار می‌رود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت