کلر هندی

کلر ایرانی
کلر ایرانی چیست؟
12/12/1402
اسید بوریک چیست؟
22/12/1402

کلر هندی چیست؟ آیا با مشخصات و ویژگی‌ های کلر هندی آشنا هستید؟ کلر یک ماده شیمیایی بسیار قوی جهت ضدعفونی کردن می‌ باشد که علاوه بر این کار در صنایع مختلفی مانند رنگ سازی، کاغذسازی و غیره نیز کاربرد دارد. در بازار نیز این ماده شیمیایی را در انواع مختلفی مانند کلر هندی می‌ بینید که نوع خاصی از کلر با ویژگی‌ ها و مشخصات خاص خودش می‌ باشد.

کلر هندی نوعی محصول تجاری می‌ باشد که جهت ضدعفونی استفاده می‌ شود. این نوع کلر دارای هیپوکلرید کلسیم است و در صنایع مختلف قابلیت استفاده دارد. در این مقاره کلر هندی را بررسی می‌ کنیم.

مزیت کلر هندی

آشنایی با کلر هندی

گفتیم مه کلر هندی یک محصول تجاری می‌ باشد که عمده مصرف آن برای ضدعفونی کردن است. این نوع کلر دارای هیپوکلریت کلسیم است و مصارف بسیار متنوعی دارد. فرمول شیمیایی آن نیز ca(clo)۲ می‌ باشد و به آسانی می‌ توان آن را در داخل آب حل کرده و غلظت‌ های مختلفی را به وجود آورد. از خواص بی‌ نظیر این نوع کلر ضدعفونی کردن و گند زدایی قوی آن است، حتی می‌ تواند باکتری‌ ها و ویروس‌ ها را نیز نابود کند. به همین دلیل علاوه بر سفید کردن پارچه در تصفیه آب نیز استفاده می‌ شود و حتی در تصفیه ph آب استخرها نیز مفید است و می‌ توان گفت که یک ماده شیمیایی پرکاربرد و پرمصرف می‌ باشد. البته هنگام خرید بهتر است که با مشخصات و ویژگی‌ های این نوع کلر آشنایی داشته باشید تا بتوانید نوع اصل آن را تهیه کرده و از طرفی نیز هنگام استفاده از آن دچار مشکل نشوید.

همچنین بخوانید | خرید بنزوتری آزول

مزیت کلر هندی

کلر هندی که جزو مرغوب‌ ترین و با کیفیت‌ ترین کلرهای بازار است کارایی بسیار مطلوبی نیز دارد و از مزیت‌ های این کلر موارد زیر هستند:

  1. ضدعفونی کننده بسیار قوی
  2. اکسید کننده بسیار قوی
  3. دارای شکل پودری یا گرانول
  4. قابلیت حل شدن آسان و راحت در داخل آب
  5. عدم ایجاد آلودگی پس از مصرف
  6. توانایی تخریب کردن کلرامین
  7. رشد بسیار سریع در فرایند کلر زنی
  8. مناسب برای تثبیت ph در داخل آب استخر به علت خواص قلیایی
  9. حفاظت کردن از برخی تجهیزات مهم در برابر زنگ زدگی به علت داشتن کلسیم

موارد استفاده کلر هندی

موارد استفاده کلر هندی

کولر هندی به علت مواد شیمیایی با کیفیتی که در ساختار خود دارد، به آسانی گند زدایی آب و ضدعفونی کردن آن را انجام می‌ دهد. با این محصول می‌ توانید در کارهای مختلفی مانند سیستم‌ های آب و فاضلاب استفاده کنید. البته یک موضوع مهم در خصوص نحوه استفاده از آن وجود دارد و آن هم این است که حتماً باید هنگام مصرف به دوز آن دقت کنید، هر چند این نوع از کلر ایمنی بسیار خوب و بالایی دارد. کلر هندی به آسانی در داخل آب حل می‌ شود و از درجه خلوص ۷۰ درصد دارد. پی اچ محصول برابر با ۱۰.۸ است و اگر از آن در داخل آب استفاده کنید، موجب می‌ شود ph آب تا محدوده ۷.۲ الی ۷.۶ کاهش پیدا کند. دقت کنید که پی اچ اسیدی در داخل آب نامطلوب است و اگر آب دارای چنین پی‌ اچی باشد خوردگی در سطح تاسیسات و سامانه‌ ها را در پی خواهد داشت. به همین دلیل است که استفاده از ماده‌ ای مانند کلر در داخل آب شهری ضروری به نظر می‌ رسد.

این کلر امروزه به علت کارایی‌ های خوب و مطلوب موارد مصرف گسترده‌ ای پیدا کرده است که برخی از این مصارف عبارتند از:

از بین بردن کلیه باکتری‌ ها، ویروس‌ ها و قارچ‌ ها

حذف کردن جلبک و جرم موجود در داخل آب

ضدعفونی کردن آب استخر

کاربرد در صنایعی مانند آب و فاضلاب

استفاده کردن در قالیشویی

کاربرد در شیلات

کاربرد در صنایع مختلف غذایی

استفاده در صنایع نساجی جهت سفید کردن پارچه

استفاده جهت ضدعفونی و شستشوی سبزیجات و میوه‌ ها

ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی

نتیجه‌ گیری

در این مقاله کلر هندی، مزایا و حتی نحوه استفاده و کاربردهای آن را بررسی کردیم. کلر هندی امروزه جز محبوب‌ ترین و پراستفاده‌ ترین انواع کلر در بازار محسوب می‌ شود که کاربردهای گسترده پیدا کرده است. البته دقت داشته باشید که جهت استفاده از این ماده شیمیایی مانند هر نوع دیگر از مواد شیمیایی به دوز مصرفی آن توجه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت