سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب در صنایع غذایی

اسید بوریک چیست؟
22/12/1402
سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب در صنایع غذایی

سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب می باشد که به حفظ طراوت و کیفیت غذا برای مدت طولانی تری کمک می کند. سوربات پتاسیم یک ماده شیمیایی پرکاربرد به حساب می‌ آید که از آن برای خیلی از صنایع غذایی و آرایش بهداشتی استفاده می‌ کنند. با استفاده از آن ترکیبات مختلفی را به وجود می‌ آورند که می‌ تواند از مواد غذایی حفاظت کند.

سطح نگهداری از آن را بالا ببرد و میکروب‌ ها و باکتری‌ های آن را هم تا حد زیادی کنترل کند. ما قصد داریم در مورد خاصیت ضد میکروب آن صحبت کنیم و می‌ خواهیم ببینیم که سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب چه تاثیراتی دارد و موارد استفاده از آن چیست؟ با ما همراه باشید تا در این باره اطلاعات کافی را در اختیارتان قرار دهیم.

مبارزه سوربات پتاسیم با باکتری‌ ها و میکروب‌ ها

سوال اولی که وجود دارد، این است که آیا اصلاً سوربات پتاسیم برای از بین بردن باکتری و میکروب مناسب است؟ سوربات پتاسیم ماده‌ ای است که یک فضای فوق العاده را در مواد آرایشی و غذایی ایجاد می‌ کند که فعالیت میکروب‌ ها را مهار کند. این میکروب‌ ها می‌ تواند شامل باکتری، مخمر و قارچ باشد. در واقع رشد میکروب‌ ها را تحت کنترل می‌ گیرد و باعث می‌ شود که فساد و خرابی در آنها اتفاق نیفتد. به خاطر همین است که به عنوان یک ماده نگهدارنده از آن استفاده می‌ کنند تا بتواند باعث افزایش سطح ماندگاری محصولات شود‌.

موارد استفاده از سوربات پتاسیم

موارد استفاده از سوربات پتاسیم

زمانی که می‌ خواهند این ماده را استفاده کنند تا نگهداری مواد راحت‌ تر شود، گاهی اوقات مواد دیگری هم به آن اضافه می‌ کنند. مثلاً سدیم بنزوات یکی از همین موارد است که همراه با سوربات پتاسیم مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید قبلاً کاربردهای سدیم بنزوات در صنایع خوراکی و آرایشی را مطالعه کرده باشید اما به هر حال این ماده، چه به تنهایی چه در ترکیب با موارد دیگر، می‌ تواند موارد استفاده و کاربردهای زیادی داشته باشد که در این قسمت به آنها اشاره می‌ کنیم.

  • از سوربات پتاسیم برای جلوگیری از رشد قارچ و میکروب در خیلی از نان‌ ها و محصولات نانوایی استفاده می‌ کنند و اثرگذاری بسیار عالی دارد.
  • سوربات پتاسیم در خیلی از نوشابه‌ ها، نوشیدنی‌ هایی مانند شربت و عصاره‌ ها استفاده می‌ شود و رشد میکروب‌ ها را تحت کنترل گرفته و ماندگاری آنها را افزایش می‌ دهد‌.
  • سوربات پتاسیم ماده‌ ای است که در خیلی از مواد پرورشی و محصولات ماهی و گوشت مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مثلاً آن را در سوسیس، کالباس، ماهی و مرغ استفاده می‌ کنند و یک ماده نگهدارنده بسیار عالی است. به خاطر همین قیمت سوربات پتاسیم به خاطر موارد استفاده و کاربردهایی که در این زمینه دارد، شاید بیشتر از ترکیبات نگهدارنده دیگر باشد.
  • برای خیلی از غذاهای آماده و خوراکی‌ ها مانند کلوچه، پنکیک و کیک از سوربات پتاسیم استفاده می‌ کنند تا مدت زمان ماندگاری آنها را افزایش دهد و رشد میکروب‌ ها را تحت کنترل بگیرد.
  • برای خیلی از کنسروها مورد استفاده قرار می‌ گیرد و کیفیت و ماندگاری آنها را تا حد زیادی بالا می‌ برد.

اثرات سوربات پتاسیم در صنایع غذایی

اینکه سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب شناخته می‌ شود، به خاطر تاثیراتی است که روی مواد غذایی به جا می‌ گذارد و ما در این قسمت این اثرات را به طور کامل برایتان توضیح می‌ دهیم.

سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب

کنترل رشد میکروب‌ ها

اولین تاثیری که بالاتر به صورت خلاصه‌ وار در مورد آن توضیح دادیم، کنترل رشد میکروب‌ ها است.
سوربات پتاسیم داخل مواد خوراکی یک سری واکنش‌ ها ایجاد می‌ کند که فعالیت میکروب‌ ها را تخریب کرده و آنها را مهار می‌ کند. در نتیجه از خرابی و فساد مواد غذایی هم جلوگیری می‌ کند. همین باعث افزایش سطح ماندگاری محصولات می‌ شود.

کنترل اکسیداسیون

سوربات پتاسیم، فرایندهای اکسیداسیون و آنزیم‌ ها را تا حد زیادی کم می‌ کند. مانع از وارد شدن محصولات غذایی داخل تخته‌ های زیستی می‌ شود و از رنگ دهی آنها جلوگیری می‌ کند.

حفظ کیفیت بصری

از دیگر اثراتی که در مورد سوربات پتاسیم وجود دارد، این است که سطح اکسیداسیون را مهار می‌ کند. از رشد میکروب‌ ها جلوگیری می‌ کند. در نتیجه مانع از ایجاد تغییرات زیستی در محصولات غذایی می‌ شود. همین باعث می‌ شود کیفیت ظاهری و بصری محصول هم حفظ شود.

نگهداری از عطر و طعم غذا

زمانی که سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب مورد استفاده قرار بگیرد، مواد غذایی از لحاظ عطر و طعم تغییری نمی‌ کند. یعنی تغییر ناخواسته در آنها اتفاق نمی‌ افتد و تازه‌ تر و سالم‌ تر باقی می‌ ماند.

مبارزه سوربات پتاسیم با باکتری‌ ها و میکروب‌ ها

کاهش نیاز به مواد افزودنی دیگر

از دیگر اثراتی که برای سوربات پتاسیم وجود دارد، این است که به خاطر اینکه بیشتر از آن استفاده می‌ کنند و عوارض جانبی کمی دارد، در نتیجه نیاز به مواد نگهدارنده دیگر کاهش پیدا می‌ کند که این خودش مزیت و تاثیر بسیار مهمی است.

مدت زمان تاثیرگذاری سوربات پتاسیم

سوربات پتاسیم جزو موادی است که شاید به تنهایی استفاده نشود. مثلاً موادی مانند تری استین هم ممکن است در کنارش برای یک سری از خوراکی‌ های پودری مورد استفاده قرار بگیرد تا سطح خاصیتش افزایش پیدا کند اما نکته‌ای که مهم است، این است که این ماده چقدر می‌ تواند با میکروب‌ ها مبارزه کند و تا چه مدت زمانی نگهداری مواد غذایی را انجام می‌ دهد.

سوروبات پتاسیم در محصولات غذایی فساد میکروبی را کم می‌ کند، مدت زمان نگهداری از مواد را افزایش می‌ دهد و از افت کیفیت محصولات جلوگیری می‌ کند. اگر شما بتوانید از این ماده به اندازه متعادل و متناسب استفاده کنید، تاثیرگذاری آن خیلی بیشتر است اما اگر زیاده‌ روی کنید، ممکن است کیفیت و طعم غذا را تحت تاثیر قرار دهد یا اینکه برای بعضی از افراد عوارض حساسیتی به وجود بیاید.

در هر صورت اگر استفاده از آنها طبق استانداردها و دستورالعمل‌ های مربوطه باشد، هیچ اتفاقی نمی‌ افتد و شما می‌ توانید در مدت زمان طولانی‌ تری از خواص آنها بهره‌ مند باشید. اینکه مدت زمان نگهداری و مبارزه در آنها چقدر است، بستگی به نوع محصول دارد. در بعضی از محصولات نمی‌ توانیم مقدار زیادی از نگهدارنده استفاده کنیم. در نتیجه طول عمر آنها کمتر از مواد دیگر خواهد بود.

مواد غذایی حاوی سوربات پتاسیم

غذاهایی که داخل آنها سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب استفاده می‌ شود، مدت زمان بیشتری دوام می‌ اورد و بیشتر سالم باقی می‌ ماند که این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:

  • گوشت‌های پخته شده یا دودی یا گوشت‌ های فرآوری شده
  • فرآورده‌ های لبنی مانند انواع ماست، خامه ترش و پنیرها
  • انواع شیرینی‌ ها
  • نوشیدنی‌ ها مانند نوشابه، شربت، آبمیوه و عصاره
  • کالاهای پخته شده مانند خمیر، کیک، مواد روکش، مایه کیک، مواد مخلوط پخت نان و فاژ
  • انواع ماهی نمکی و ماهی دودی
  • انواع غذاهای میان وعده و غلات
  • انواع چاشنی‌ ها از جمله سس مایونز، روغن‌ ها و مارگارین

ذکر این نکته ضروری است که از سوربات پتاسیم در نوشیدنی‌ ها و نوشابه‌ ها استفاده می‌ کنند اما ماده‌ ای که در نوشیدنی‌ های گازدار و انرژی زا بیشتر استفاده می‌ شود، اسید فسفریک است که طعم آن را از دیگر نوشابه‌ های معمولی جدا می‌ کند.

فایده استفاده از سوربات پتاسیم

سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب نسبت به دیگر نگهدارنده‌ ها ضرر و عوارض جانبی کمتری را ایجاد می‌ کند. به خاطر همین به جای خیلی از پارابن‌ های مضر از سوربات پتاسیم استفاده می‌ کنند و در محصولات آرایشی بهداشتی آنها را به کار می‌ گیرند تا شما بتوانید یک پوست تمیز با لوازم آرایشی با کیفیت داشته باشید. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی آن بسیار بالاست؛ تا حدی که علاوه بر محصولات خوراکی این اثرگذاری در محصولات آرایشی هم کاملاً مشهود است.

وجود آنها می‌ تواند عاملی برای جلوگیری از رشد مخمر، کپک و قارچ باشد. در نتیجه از عوامل بیماری‌ زای بالقوه در مواد غذایی جلوگیری می‌ کند. یک ماده نگهدارنده عالی برای خیلی از محصولات لبنی، شیرینی‌ ها و گوشت‌ های کم آب به حساب می‌ آید و طول عمر آنها را خیلی بیشتر از قبل می‌ کند.

اثرات سوربات پتاسیم در صنایع غذایی

وگان بودن سوربات پتاسیم

جالب است بدانید که سوربات پتاسیم نمک اسید سوربیک است. اسید سوربیک هم در خیلی از غذاها به صورت طبیعی وجود دارد. به درستی یک ماده بی‌ رنگ است که کمی خاصیت محلول در آب هم دارد و آن را به عنوان ماده عالی تولید می‌ کنند. اکثر موارد آن را به صورت مصنوعی تولید می‌ کنند. بنابراین یک ماده نگهدارنده طبیعی به حساب می‌ آید که آن را در دسته‌ بندی محصولات وگان جای می‌ دهند.

جمع‌ بندی

سوربات پتاسیم ماده ضد میکروب دارای خواص بسیار قوی است که در خیلی از محصولات و مواد غذایی از آن استفاده می‌ کنند. وجود آن می‌ تواند تا حد زیادی از رشد میکروب‌ ها، قارچ‌ ها و کپک‌ ها جلوگیری کند و طول عمر مواد غذایی را افزایش دهد. ما در این مبحث راجع به خواص این ماده اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دادیم، راجع به اثرات و کاربردهای آن به طور مفصل توضیح دادیم. در نتیجه اکنون می‌ دانید که چرا استفاده از این ماده خیلی رایج است. برای خرید این ماده ضد میکروب می‌ توانید به بازرگانی کیمیا مراجعه کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت