نقش اسید سیتریک در صنایع دارویی |گامی به سوی سلامت

میزان مجاز مصرف سوربات پتاسیم در انواع مواد غذایی
میزان مجاز مصرف سوربات پتاسیم در انواع مواد غذایی
27/04/1403
نقش اسید سیتریک در لوازم آرایشی و بهداشتی
نقش اسید سیتریک در لوازم آرایشی و بهداشتی
09/05/1403
نقش اسید سیتریک در صنایع دارویی

اسید سیتریک در صنایع دارویی، کاربردهای گسترده‌ای دارد. اسید سیتریک با تنظیم pH محیط، به بهبود جذب داروها کمک کرده و از تخریب آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین، با تشکیل کمپلکس با یون‌های فلزی، از واکنش‌های ناخواسته در فرآیند تولید دارو ممانعت کرده و پایداری دارو را افزایش می‌دهد.

اسید سیتریک یک ترکیب شیمیایی با فرمول (C_6H_8O_7) است که به طور طبیعی در مرکبات مانند لیمو و پرتقال یافت می ‌شود. این اسید، به دلیل خواص منحصر به فردش، در صنایع مختلف کاربرد دارد .از جمله این کاربرد در صنایع غذایی می باشد. اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی طعم‌ دهنده در نوشیدنی ‌ها، آبمیوه ‌ها و مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌ گیرد و از آن به عنوان تنظیم‌ کننده اسیدیته در محصولات غذایی استفاده می ‌شود.

از موارد دیگر استفاده از اسید سیتریک درصنایع دارویی می باشد. اسید سیتریک به عنوان یک ماده فعال در تولید برخی از دارو ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده ، با خواص آنتی‌اکسیدانی و اسیدیته، در بهبود طعم و ماندگاری محصولات غذایی نقش مهمی ایفا می ‌کند. این ماده ایمن و مؤثر است و به تولید محصولات سالم ‌تر کمک خواهد کرد. به همین خاطر در این مقاله درباره نقش اسید سیتریک در مصارف دارویی بیشتر توضیح خواهیم داد.

کاربرد اسید سیتریک در صنعت دارویی

اسید سیتریک در صنایع دارویی به عنوان یک ماده مفید مورد استفاده قرار می ‌گیرد. این ماده نقش بسیار مهمی در صنایع دارویی دارد. برخی از کاربردهای اسید سیتریک عبارتند از:

اسید سیتریک در صنایع دارویی

جوشان ‌ها و تنظیم‌ کننده‌ های ترومبین

اسید سیتریک مونوهیدرات به عنوان یک مهار کننده ترومبین و ضد قارچ در داروسازی استفاده می ‌شود. همچنین از ترکیب اسید سیتریک به عنوان پایه جوشان استفاده می شود. دارو های اسیدی ضعیف هنگامی که در فرم دانه های جوشان فرموله شده و باعث افزایش جذب بهتر در محیط معده می شوند و همچنین طعمی مانند مرکبات به دارو اضافه می کنند. البته در این میان  مواد شیمیایی  دیگری نظیر تری استین در صنعت دارو سازی است که می تواند به عنوان ماده ضد قارچ در داروها استفاده کرد. البته هر کدام از این مواد در مصارف خاصی استفاده می شوند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

نقش اسید سیتریک در داروها

به عنوان مثال در صنایع دارویی مواد شیمیایی دیگری به عنوان نگه دارنده و ضد میکروب وجود دارد .از جمله سوربات پتاسیم که بیشتر در داروهای موضعی استفاده می شوند و اسید فسفریک که بیشتر به عنوان یک نگهدارنده و واسطه دارویی عمل می کند.

  • تنظیم pH اسید سیتریک به عنوان تنظیم‌ کننده pH در فرمول‌ بندی داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اسید سیتریک با کاهش PH از رشد باکتری ها جلوگیری می کند و در نتیجه باعث افزایش عمر مواد غذایی و داروها خواهد شد.
  • تثبیت کننده و طعم‌ دهنده: در ترکیب با کربنات‌ ها یا بی‌کربنات ‌ها، اسید سیتریک به عنوان طعم ‌دهنده و تثبیت‌کننده در دارو ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده با وجود امولسیون به عنوان یک طعم دهنده ترش به مواد غذایی و برخی داروها مانند جوشان ها باعث طعم دلچسبی در آن ها می گردد.
  • ضد عفونی کننده : اسید سیتریک دارای خواص ضد باکتری و ویروس است و در درمان سینوس مزمن نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این ماده به دلیل اسیدی بودن به عنوان یک ضد عفونی کننده و پاک کننده مورد استفاده قرار می گیرد.
  • آنتی ‌اکسیدان :اسید سیتریک به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان هم عمل می ‌کند و ممکن است از آسیب رادیکال‌ های آزاد جلوگیری کند. اسید سیتریک با عنوان یک بافر اسید عمل می کند و به همین علت خوردن برخی نوشیدنی ها می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند.
  • درمان زخم ‌ها:اسید سیتریک در درمان زخم ‌های حاد و مزمن نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کاربرد اسید سیتریک در درمان انواع بیماری ها

اسید سیتریک به عنوان یک اسید ضعیف آلی به عنوان ماده ای بی بو و دارای طعم و مزه اسیدی کاربرد فراوانی در درمان انواع بیماری دارد. از جمله این  بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد اسید سیتریک در درمان انواع بیماری ها

نقرس و سنگ کلیه

از پتاسیم سیترات برای کاهش خاصیت اسیدی ادرار و جلوگیری از نقرس و سنگ کلیه استفاده می ‌شود. این دارو همچنین می‌ تواند برخی از بیماری‌ های متابولیک (اسیدوز) که از طریق بیماری‌ های کلیوی ایجاد می‌ شوند، را پیشگیری یا درمان کند. اثرات محافظتی این دارو بر روی سلول ‌های کلیه باعث افزایش ترشح ادرار و جلوگیری از تشکیل سنگ‌ های کلیه کلسیمی، اسید اوریکی و سیستئینی می ‌شود.

درمان سو مصرف دیالیز

اسید سیتریک در درمان سوء مصرف دیالیز نقش مهمی ایفا می‌کند. ترکیبی از اسید سیتریک و سدیم پتاسیم برای پیشگیری از هیپوکالمی (کاهش پتاسیم در خون) استفاده می‌ شود. این ترکیب، کمک به تنظیم سطح پتاسیم در بیماران دیالیزی می‌کند. همچنین، اسید سیتریک به عنوان آنتی ‌اکسیدان و ضد باکتری نیز عمل می‌ کند.

درمان سینوس مزمن

اسید سیتریک در درمان سینوس مزمن نقش مهمی ایفا می‌کند. این ترکیب، به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان و ضد باکتری قوی عمل می‌کند.

درمان زخم حاد و مزمن

اسید سیتریک در درمان زخم ‌های حاد و مزمن نقش مهمی ایفا می ‌کند. این ترکیب، به عنوان یک آنتی ‌اکسیدان و ضد باکتری عمل می‌کند.

بیماری قلبی

در اسید سیتریک، یک ترکیب شیمیایی که در مرکبات مانند لیمو و پرتقال یافت می ‌شود وجود دارد که، در بیماری ‌های قلبی نقش مهمی ایفا می ‌کند. این ماده دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است. باعث کاهش میزان کلسترول و تری‌گلیسرید در بدن می  ‌شود و می ‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ های قلبی مؤثر باشد.

ضد انعقاد

اسید سیتریک در داروسازی به عنوان یک ماده مفید مورد استفاده قرار می ‌گیرد. ترکیبی از اسید سیتریک و سدیم پتاسیم برای کنترل انعقاد خون استفاده می ‌شود. این ترکیب، با تشکیل کمپلکس یون کلسیم، از انعقاد خون جلوگیری می ‌کند و برای بیمارانی که بعد از هر گونه حادثه ‌ای دچار خون‌ریزی شدید هستند، مؤثر است.

نقش اسید سیتریک در داروها

نکات ایمنی استفاده از اسید سیتریک

استفاده از اسید سیتریک در مصارف دارویی و صنایع مرتبط با بهداشت نیاز به رعایت نکات ایمنی دارد. در ادامه، نکات مهم در استفاده از این ماده را آورده‌ایم:

  1. محافظت شخصی: هنگام کار با اسید سیتریک، از لباس محافظ، دستکش، عینک ایمنی و ماسک تنفسی استفاده کنید.
  2. رقیق‌سازی آرام :اگر اسید را رقیق می‌کنید، به آرامی آن را به آب اضافه کنید تا گرمای شدیدی تولید نشود.
  3. نگهداری ایمن : اسید سیتریک را از ضربات فیزیکی و تماس با آب دور نگه دارید.

با رعایت این نکات، می ‌توانید از مزایای اسید سیتریک بهره‌برده و از عوارض جبران‌ناپذیر جلوگیری کنید.

اثرات منفی اسید سیتریک بر تنفس

اسید سیتریک، که در مرکبات مانند لیمو و پرتقال یافت می‌شود، به طور کلی برای تنفس تأثیر منفی ندارد. این ماده دارای خواص آنتی ‌اکسیدانی، قلیایی و ضدالتهابی است. هنگام مصرف، از طریق ادرار دفع می ‌شود. اگرچه برای برخی افراد با سیستم گوارش حساس، رفلاکس شدید، آلرژی و پوست حساس، ممکن است تحریک ‌کننده باشد. به طور کلی، اسید سیتریک در مصارف غذایی و دارویی به عنوان یک ماده ایمن و مؤثر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عوارض تماس اسید سیتریک با چشم و پوست

تماس چشم با محلول غلیظ اسید سیتریک (جوهر لیموی مایع) می ‌تواند باعث قرمزی و درد در ناحیه آسیب دیده شود. اگر اسید سیتریک به چشم برود، می‌ تواند سبب کوری و آسیب به سلول‌ های عصبی چشم شود. در صورت تماس با چشم، فوراً چشم را شسته و آن را تمیز کنید تا از بین رفتن بینایی جلوگیری شود. تماس این ماده با پوست بدن یا صورت باعث ایجاد سوزش , تورم و کهیر می شود.در هنگام استفاده از این ماده حتما باید از پوشش های مطمئن مانند دستکش پلاستیکی استفاده شود.

جمع بندی

اسید سیتریک (Citric acid) یک اسید آلی ضعیف با فرمول مولکولی C6H8O7 است. این اسید در مرکبات مانند پرتقال و لیمو وجود دارد. در صنایع غذایی، از اسید سیتریک به عنوان نگهدارنده، تنظیم‌کننده اسیدیته غذا و ضد میکروبی استفاده می ‌شود. همچنین در صنایع داروسازی و آرایشی نیز به عنوان تنظیم‌کننده اسیدیته در محصولات مانند کرم‌ ها و ژل ‌ها به کار می ‌رود.

اسید سیتریک در صنایع دارویی، نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند. البته قابل ذکر است که تمامی این مواد باید با کیفیت در محصولات استفاده شوند مواد بی کیفیت می تواند اثرات سو بر بدن بگذارد. بازرگانی کیمیا یکی از بزرگترین و قدرتمند ترین شرکت های بین المللی در زمینه واردات مواد شیمایی با کیفیت می باشد که می تواند راهنمای خوبی در این زمینه به مشتریان خود ارائه دهد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت