نقش امولسیفایر در تولید محصولات مراقبت از پوست و مو

اسید سیتریک و کاربرد های آن
اسید سیتریک و کاربرد های آن در تولید رنگ های طبیعی
20/03/1402
شرکت کیمیا شیمی پایدار
مواد شیمیایی غذایی و نقش آنها در بسته بندی مواد غذایی
10/04/1402
نقش امولسیفایر در تولید محصولات

تعداد زیادی از محصولات مواد غذایی و همچنین مواردی که به عنوان محصولات مراقبتی پوست شناخته می‌شوند بر پایه ماده‌ای به نام امولسیفایر هستند. در یک تعریف کلی به امولسیون، پراکندگی دو یا چند مایع که غیرقابل مخلوط باشند، گفته می‌شود. نقش امولسیفایر در تولید محصولات مراقبت از پوست و مو چیست و چه کاربردی دارد؟ در ادامه به مزایا و کاربرد اصلی این ماده در تولید محصولات مراقبت از پوست و مو اشاره می کنیم.

امولسیفایر چیست؟

تهیه امولوسیفایر در طی فرآیندی که در واقع ساخت مخلوط از دو یا چند ماده‌ است و از ویژگی غیر قابل مخلوط شدن برخوردار می‌باشد، انجام می گیرد.

نقش امولسیفایر در تولید محصولات

نقش امولسیفایر در تولید محصولات

امولسیفایر در شرایط نرمال به دو دسته تقسیم می‌گردد، مثال بارز فرآیند امولوسیون‌ساز را می‌توان در ماده خوراکی به نام سس مایونز مشاهده نمود، بدین ترتیب موادی که پایه آن‌ها آب است با ماده روغنی شکل ترکیب شده و به صورت امولوسیون که بافت نیمه جامدی دارد در خواهد آمد.

در صنعت لوازم آرایشی و محصولات مراقبتی پوست و مو، امولوسیون به فرمولاسیون این اجازه را می‌دهد که لوسیون یا کرم دارای فاز روغن، آبی را تولید کند و نرم‌کننده ها با بیس و پایه لیپید و اجزای تشکیل دهنده دیگر مرطوب کننده فرمولاسیون، ترکیب شود.

دو فرآیند پایه و اصلی در محصول تولید شده از امولوسیون‌ها وجود دارد، یکی آن دسته است که برای رطوبت‌بخشی، حفاظت و تغذیه پوست می‌باشد و دیگری دسته دیگر است که برای مواد ساخته شده شیمیایی با اجزا فعال است.

نقش امولسیفایر در تولید محصولات

در مواردی که از امولوسیون بیش از حد  استاندارد استفاده شود، حالتی نامتعادل ایجاد می‌شود که از خاصیت مهم این دسته از محصولات است.

اگر امولوسیون ایجاد شده در این حالت نامتعادل باقی بماند، حالت فشاری ایجاد می‌شود که به اصطلاح علمی دو فاز ایجاد می‌‌گردد، این دو فاز عبارتست از:  فاز اول یا رویه سطحی که روغنی است و به آب کشش ندارد، لذا معلق از آب می‌گردد،  در فاز دیگر آب وجود دارد که مجزا از روغن است.

در کلامی دیگر نتیجه رضایت‌بخش برای  امولوسیون پایدار که در مقیاس ایده‌آل و با اندک هزینه باشد، یک چالش بزرگ برای تولیدکنندگان این محصولات می‌باشد.

امولسیفایر در چند نوع تولید می‌شود؟

تولید امولسیفایر برای لوازم محافظت کننده پوست و مو در دو فرآیند متفاوت تهیه می‌شود و منتج به امولوسیون در دو نوع مختلف می‌گردد.

در نوع اول امولسیفایر مخلوط آب و روغن است و نوع دوم آن مخلوط روغن و آب می‌باشد.

نوع آب در روغن که با  علامت W/o  شناخته می‌شود، روغن تمام سطوح آب را در برگرفته است و در محصولات محافظتی که با این ترکیب تولید می‌شود، ابتدا روغن سطح پوست را لمس می‌نماید.

در این روش، درجه چربی وابسته به ترکیب فرمول شیمیایی آن می‌باشد، لازم به ذکر است در این نوع از امولوسیون‌ها چربی به طور کامل به پوست جذب می‌شود.

این نوع امولوسیون غالبا با دخالت موم زنبور عسل، آب و بوراکس به تولید می‌رسد، لذا اگر این روش به درستی اجرا شود چربی آن متعادل خواهد بود.

نوع دیگر، امولوسیون با ترکیب روغن در آب با علامت اختصاری o/W شناخته می‌شود که بیس ابتدایی آن روغنی است که در آب احاطه شده است.

در تولید امولسیفایر با این روش انواع کرم‌ها و لوسیون‌هایی را خواهیم داشت که با احساس چربی کم‌تر، روی سطح پوست ایجاد رطوبت می‌کنند که مصرف آن برای بیشتر افراد خوشایندتر از نوع اول که چربی بیشتری دارد، می‌باشد.

نقش امولسیفایر در تولید لوازم محافظتی پوست و مو چیست؟

بیشتربخوانید: اسید سیتریک و کاربرد های آن در تولید رنگ های طبیعی

امولسیفایر در اصل به عنوان ماده نرم‌کننده شناخته می‌شود، ماده‌ای است با ازدیاد پایداری جنبشی امولسیون‌ها، آن‌ها را تثبیت می‌نماید.

امولسیون، حاوی موادی است که هم در آب‌ها و هم در روغن‌ها محلول است، این عملیات را با جذب سری ابتدایی مولکول به آب، به دلیل این‌که این مولکول‌ها آب‌دوست هستند و همچنین جذب سری انتهایی مولکول به چربی و روغن یا لیپوفیلیک انجام می‌دهد.

پرکاربردترین نوع امولسیفایر در تهیه محصولات مراقبت از پوست و مو

نوعی از امولسیفایرها وجود دارند که برای مراقبت‌های پوست و مو رایج‌تر از دیگر انواع آن می‌باشد چرا‌که در تهیه آن از ترکیبات ضدآفتاب استفاده شده است.

این امولسیفایر‌ها فارغ از نیاز های اساسی، همبستگی زیادی به طرز فرموله شدن و ترکیبات آن دارد و نیز اثر زیادی بر پایه پوست دارند.

با تغییرات فرمولی امولسیفایر‌ها، ویژگی کلی و ظاهری آن‌ها نیز دستخوش تغییر می‌گردد لذا به برخی از ویژگی‌های قابل تغییر آن می‌توان به بافت و توزیع یکنواخت امولسیون، اشاره کرد.

نقش امولسیفایر در تولید محصولات

نقش امولسیفایر در تولید محصولات

ویژگی‌های فوق‌الذکر بر احساس اولیه و ابتدایی پوست اثر قابل توجهی دارد و می تواند انتخابی ایده‌آل برای بسیاری افراد باشد که با توجه به نوع پوست می‌توانند از امولسیون مناسب با پوست خود، استفاده کنند.

سخن پایانی

شرکت کیمیا شیمی به عنوان صادرکننده مواد اولیه شیمیایی در عرصه تجارت بین الملل، جایگاه ویژه ای دارد. برای استعلام قیمت تولیل تری آزول و یا آگاهی از قیمت سایر مواد شیمیایی همچون قیمت اسید سیتریک خشک و قیمت پکتین می توانید همین الان با کارشناسان ما در بخش فروش، تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت