کلر ایرانی چیست؟

ایمنی در هنگام استفاده از بوراکس دکا
بوراکس دکا چیست؟
07/12/1402
کلر هندی
19/12/1402
کلر ایرانی

کلر ایرانی چیست؟ ایا می‌ دانید این کلر چه تفاوتی با دیگر کلرها دارد؟ کلر یک ماده شیمیایی است که معمولاً برای ضدعفونی و تصفیه آب‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. یکی از انواع آن نیز کلر ایرانی می‌ باشد. کلر ایرانی با فرمول c۱۲ و در طبیعت نیز با فرمول خاص نمک طعام کلر شناخته می‌ شود. از کاربردهای مهم این نوع کلر ضدعفونی کردن آب در برخی بسیاری از سیستم‌ های تصفیه آب روستایی و شهری می‌ باشد. این کلر گاهی ممکن است تفاوتی با دیگر کلرها مانند کلر هندی داشته باشد. اما با این وجود یکی از بهترین ارقام کلر است که می توانید آن را با قیمتی مناسب تهیه کنید. در این مقاله کلر ایرانی کاربردها و مشخصات آن را بررسی می‌ کنیم.

کلر ایرانی چیست؟

آشنایی با کلر ایرانی

کلر ایرانی در طبیعت با فرمول خاص نمک طعام کلر شناخته می‌ شود که دارای فرمول سی ۱۲ می‌ باشد. در حال حاضر نیز از پودر آن جهت تصفیه کردن آب‌های شهری و روستایی در سیستم‌های تصفیه آب استفاده می‌ کنند. از طرفی نیز جهت ساخت شوینده‌ها، سفید کننده‌ها، ضدعفونی کننده و برخی مواد شیمیایی کاربرد دارد و می‌ توان گفت که یک ماده بسیار قوی برای ضدعفونی کردن محسوب می‌ شود. نحوه عملکرد آن نیز در جهت ضدعفونی کردن به این شکل است که این ماده شیمیایی با اکسیداسیون کردن دیواره سلول موجب تخریب آن شده و با نفوذ کردن به داخل سلول‌ ها فعالیت‌ های آنها را مختل می‌ کند. امروزه جهت ضدعفونی کردن استخرهای شنا از این ماده شیمیایی استفاده می‌ شود.

همچنین بخوانید | خرید بنزوتری آزول

کاربردهای مهم کلر ایرانی

از مهم‌ ترین کاربردهای کلر ایرانی می توان به گزینه‌ های زیر اشاره کرد:

  1. شستشوی میوه و سبزیجات

از کلر ایرانی می‌ توان جهت ضدعفونی و شستشوی میوه‌ها و سبزیجات و حتی بسیاری از ظرف و ظروف در آشپزخانه‌ های صنعتی استفاده کرد، چون یک ماده ضدعفونی کننده فوق العاده خوب و قوی محسوب می‌ شود و می‌ تواند آلودگی‌ ها را به راحتی حذف کند.

  1. ضدعفونی کردن فاضلاب‌ ها

کلر ۶۵ درصد جهت ضدعفونی کردن کلیه فاضلاب‌ های بیمارستانی و خانگی یک گزینه خوب است که با درصد خیلی بالا و قابل توجهی انواع میکروب‌ ها، باکتری‌ها، ذرات ریز معلق در داخل آب و غیره را از بین می‌ برد.

کاربردهای مهم کلر ایرانی

  1. استفاده در برخی صنایع

مورد دیگر جهت استفاده کلر ایرانی استفاده در خشکشویی‌ها، صنعت رنگ سازی و کاغذسازی می‌باشد که به جرات می‌توان گفت جز مواد اصلی جهت تولید چنین موادی محسوب می‌شود. در خشکشویی‌ها نیز جهت از بین بردن لک بر روی لباس‌ها تمیز و براق شدن آنها و همچنین از بین بردن میکروب‌ها کلر یک ماده مفید است.

  1. تهیه کبریت بی‌خطر

ترکیب کلر با پتاسیم و اکسیژن جهت تهیه کردن آتش بازی و کبریت بی‌خطر استفاده می‌کنند.

  1. استفاده در کشاورزی

هیپوکلریت سدیم در بخش کشاورزی و باغداری نیز کاربرد زیادی دارد و جزو یکی از مواد شیمیایی مهم در این حوزه محسوب می‌شود. هیپوکلوریت سدیم در ابتدا زرد رنگ است که پی اچ برابر با ۱۳ دارد. با وجود این ph بالا وقتی با آب وارد واکنش شود، اسید هیپوکلرو و هیپوکلرید را تشکیل می‌دهد که هر دو نوع این ماده جز ضدعفونی کننده‌های قوی جهت آب‌های کشاورزی هستند. حال ممکن است بپرسید آیا وجود این ماده در آب باعث ایجاد خسارات به گیاهان و درختان نمی‌شود؟ دقت کنید که استفاده کردن از کلر نباید به غلظت بیشتر از ۱۰ پی پی ام برسد که این درصد هیچگونه مشکل و اختلالی در روند کشاورزی ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند کلیه باکتری‌ها ویروس‌ها و قارچ‌های در این بخش را از بین ببرد.

همچنین این ماده شیمیایی قیمت مناسب، قدرت اثرگذاری بسیار بالا و قابلیت انبار کردن به صورت طولانی مدت را دارد و در واقع یکی از دلایل خرید و استفاده از کلر ایرانی همین موضوعات است. فراموش نکنید که حتماً هنگام خرید به کیفیت آن توجه داشته باشید و این ماده را به ویژه برای کارهای مهمی مانند ضدعفونی کردن آب شهری حتماً از یک مکان معتبر خریداری کنید.

آشنایی با کلر ایرانی

نتیجه‌ گیری

در این مقاله کلر ایرانی، کاربردها و ویژگی‌های این ماده شیمیایی را بررسی کردیم. گفتیم که این نوع کلر چه کاربردهای رایج و مهمی دارد و چگونه می‌ توانید از آن استفاده کنید. ما در سایت خود خرید انواع کلرها از جمله خرید کلر ایرانی، قیمت آن ها و دیگر مشخصات و ویژگی‌ های کلر را درج کرده‌ ایم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت