parallax background

اسید بوریک

سود پرک
سود پرک
15/10/1399
تری استین
تری استین
15/10/1399

قیمت اسید بوریک


اسید بوریک یکی از کاربردی ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت است. بازرگانی کیمیا شیمی پایدار ازجمله تامین کننده های فعال در حوزه محصولات و مواد شیمیایی انواع مواد شیمیایی مورد نیاز شما را با بهترین کیفیت و قیمتی مناسب ارائه میدهد. جهت استعلام قیمت اسید بوریک و دیگر مواد شیمیایی و اطلاع از نحوه خرید آن با کارشناسان بازرگانی کیمیا تماس حاصل فرمایید.



ویژگی های اسید بوریک

فرمول مولکولیH3BO3
جرم مولی61.84 g/mol
شکل ظاهریکریستال بی رنگ یا پودر سفید رنگ
حلالیت در آب 50 mg/mL at 25 °C
چگالی 1.5 g/cu cm
اسیدیته 5.1
نقطه جوش300 °C
نقطه ذوب170.9 °C

اسید بوریک چیست؟

اسید بوریک یا اورتوبوریک اسید، ترکیب طبیعی و به صورت بلورهای بی رنگ یا پودر سفید رنگ، بدون بو و تقریبا بدون مزه است. اسید بوریک که از متداولترین بورات ها به حساب می آید در صنایع مختلفی مانند دارویی، آرایشی و بهداشتی، ساخت شیشه و فایبر گلاس، مواد نگهدارنده چوب، سموم دفع آفات و حتی مکمل غذایی کاربرد دارد.
این اسید به صورت طبیعی در خاک، سنگ و گیاهان وجود دارد و اگر به صورت ماده معدنی استخراج شود، ساسولیت نامیده می شود.


کاربردهای اسید بوریک

کنترل آفات
اسید بوریک و نمک بورات سدیم آن جزء سموم دفع حشرات است که در طبیعت و بسیاری از محصولات وجود دارد. بوراکس یکی از متداول ترین محصولات است. برای تولید این سموم، بوریک اسید و نمک های سدیم آن را می بایست به روش های مختلف با مواد مشخصی ترکیب نمود و لازم به ذکر است درجه سمیت این سموم به میزان بور موجود در محصولات بستگی دارد.
سموم دفع آفات حاصل از اسید بوریک و نمک های سدیم آن می تواند طیف وسیعی از آفات ازجمله حشرات، عنکبوت ها، کنه ها، قارچ ها و حتی علف های هرز را کنترل نماید. محصولات شامل بوریک اسید به صورت های مختلفی مانند مایع، گرانول، پودر، قرص و ... وجود دارد.
همان طور که میدانید قارچ ها گیاهانی بدون کلروفیل هستند که باید منبع تغذیه خارجی مانند چوب داشته باشند. ثابت شده است ترکیبات بور از رشد قارچ ها جلوگیری می کند، درنتیجه ماده نگهدارنده قابل اعتماد برای چوب بشمار میرود.
علاوه براین اسید بوریک و نمک های آن در استخرهای شنا و آب های معدنی به عنوان جایگزین کلر برای نرم کردن و جلوگیری از آلوده شدن آب استفاده می شود.


داروسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی
اولین کاربردی که برای اسید بوریک شناخته و تعریف شد، ضدعفونی کنندگی آن بود. این ترکیب اسیدی ضعیف است و به عنوان ضدعفونی کننده ضیعف جهت پیشگیری از رشد میکروارگانیسم های موجود در سطح پوست بدن در لوازم آرایشی و بهداشتی وجود دارد. اغلب این ماده درون محلول های ضدعفونی کننده چشم، داروهای واژینال، پودر کودک، محصولات ضدپیری و ... استفاده می شود.

مکمل های غذایی
طبق تحقیقات بورون در سلامت استخوان و مفاصل و پیشگیری از بروز آرتروز ارزش درمانی بالایی دارد. از اسید بوریک و دیگر بورات ها به عنوان منبع بورون در مکمل های غذایی استفاده می شود. البته توجه به این نکته لازم و ضروری است که این ماده بنا به گفته تولیدکنندگان مکمل های غذایی و در تحقیقات جدید مفید اعلام شده است و نباید به استناد گفته آنها اسید بوریک را مستقیما تحت عنوان مکمل مصرف نمود.


ضد اشتعال
اسید بوریک از آزادسازی و انتشار گازهای قابل احتراق حاصل از سوختن مواد سلولزی مانند پنبه، چوب و محصولات کاغذی جلوگیری میکند. همچنین برای تاثیر بیشتر می تواند پیوندهای شیمیایی آبدار را تشکیل داده و حتی با تشکیل کربن می تواند احتمال احتراق را کاهش دهد. با توجه به این خاصیت ذکر شده برای اسید بوریک از آن در مبلمان و لوازم چوبی، تشک ها، انواع عایق و گچ کاری ها استفاده می شود. علاوه براین در پلاستیک ها، انواع منسوجات، روکش ها و دیگر محصولات صنعتی برای افزایش مقاومت آن ها در برابر احتراق از اسید بوریک استفاده می شود.

شیشه و فایبرگلاس
جهت تولید شیشه هایی با مقاومت بالا در برابر حرارت و مواد شیمیایی از بوریک اسید و دیگر بورات های مشابه استفاده می شود. به عنوان مثال شیشه های گازهای آشپزی، انواع فر و مایکروویو، ظروف آزمایشگاهی و دیگر وسایل جهت مقاوم شدن در برابر حرارت های بالا از این ماده شیمیایی استفاده میکنند.
بیشترین کاربرد اسید بوریک در تولید فایبرگلاس هاست که باعث کاهش دمای ذوب شده و درنتیجه استحکام و کارایی الیاف نهایی را افزایش میدهد.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت