parallax background

استون

گلیسیرین
20/10/1399
متانول
متانول
20/10/1399

قیمت استون


بازرگانی کیمیا به عنوان تامین کننده پیشرو در عرضه انواع مواد شیمیایی صنعتی و خوراکی، حلال های با خلوص بالا و متناسب با نیاز شما را ارائه میدهد. جهت اطلاع از قیمت استون و ثبت سفارش مقدار مورد نیاز خود می توانید با کارشناسان فروش بازرگانی کیمیا در تماس باشید.



ویژگی های استون

فرمول مولکولیC3H6O
جرم مولی 58.08 g/mol
شکل ظاهریمایع فرار بی رنگ
حلالیت در آب1000 mg/mL at 25 °C
چگالی 0.7845 g/cu cm at 20 °C
نقطه جوش56.08 °C
نقطه ذوب°C -94.9

استون چیست؟

استون حلال قدرتمندی است که در درجه اول در محیط های صنعتی و آزمایشگاهی کاربرد دارد اما برای برخی مصارف خانگی نیز مناسب است. امروزه استون در پتروشیمی ها و به عنوان محصول مشترک از فنول تهیه می شود درحالی که در گذشته استون با درجه خلوص بالا را از تخمیر قندهای حاصل از ذرت و دیگر محصولات کشاورزی تولید میکردند. می توان گفت استون یک حلال عالی است که به دلیل دارا بودن مولکول های قطبی می تواند طیف وسیعی از مواد را در خود حل نماید.
کتون ها نسبت به الکل ها بیشتر اکسید شده اند و درنتیجه انرژی کمتری دارند، بنابراین گزینه ضعیفی برای استفاده در سوخت ها هستند اما همین ویژگی استون به آن اجازه می دهد ذرات موجود در روغن و آب را در خود حل کرده و درنتیجه به عنوان یک تمیزکننده موثر مورد استفاده قرار بگیرد.
استون حلال آلی بدون رنگ، فرار و قابل اشتعال است که با نام های دیگری چون 2-پروپانون، دی متیل کتون و ... نیز شناخته می شود. اغلب از این ماده شیمیایی به عنوان یک حلال صنعتی استفاده می شود. استون یک حلال ارگانیک با اهمیت شیمیایی و صنعتی است که در دسته ساده ترین و مهم ترین کتون های آلیفاتیک قرار میگیرد.
استون ماده ای بی خطر است حتی بدن شما نیز هنگام تجزیه چربی این ماده شیمیایی را تولید میکند. بدن انسان انرژی مورد نیاز خود را از قند و گلوکز تامین میکند. پس از خوردن غذا هورمون های انسولین، گلوکز را از جریان خون به سمت سلول های بدن حرکت می دهد. اگر بدن به اندازه کافی انسولین نساخته و یا کربوهیدرات به مقدار کمی خورده باشید، بدن نمی تواند از گلوکز برای تامین سوخت بدن استفاده کند و به همین دلیل چربی های بدن را می سوزاند. با مصرف چربی های موجود در بدن ماده شیمیایی به نام کتون تولید می شود، همان طور که میدانید استون یک کتون اصلی است.


کاربردهای استون

استون یکی از رایج ترین حلال های آلی در واکنش های شیمیایی است که با نام های دیگری همچون پروپانون، دی متیل فرمالدهید، دی متیل کتون، کتون پروپان، دی متیل کتون، دی متیل کتول، پیروستریک اسید و پیروستریک اتر شناخته می شود. استون را در شیمی و آزمایشگاه ها به عنوان کاربردی ترین و در نتیجه مهم ترین حلال ها در واکنش های آلی، تبلور مجدد و کروماتوگرافی می شناسند. بنابراین بخش عمده ای از کاربردهای آن به مصارف مختلف تحت عنوان حلال اختصاص می یابد.
بنابراین استون حلالی پرکاربرد است که قابلیت حل شوندگی بالایی در آب دارد. البته در کلروفرم، بنزن، اتانول، متانول و دی اتیل اتر نیز حل شوندگی بالایی دارد.


محصولات آرایشی
همان طور که میدانید معمول ترین کاربرد استون، حلال لاک ناخن است اما خوب است بدانید این ماده به عنوان حلال در دیگر لوازم آرایشی نیز وجود دارد. استون در ترکیبات محصولات مراقبت از پوست و مو و محصولات روشن کننده پوست نیز وجود دارد. در کنار استون اغلب از ادتا 2 سدیم برای جلوگیری از تغییر رنگ و فاسد شدن محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.
داروسازی
استون به عنوان نوعی افزودنی جهت ترکیب عناصر و اجزا موجود در داروها استفاده می شود. وجود استون در برخی قرص ها باعث می شود تراکم و چگالی بیشتری داشته و نسبت به همان نمونه بدون استون محکم تر باشد. می توان گفت این ماده برای اثربخشی برخی از داروها کاملا ضروری است. بد نیست بدانید در برخی از داروها تری استین به منظور عامل افزایش جذب دارو افزوده می شود.
نساجی
اغلب از استون در صنعت نساجی به منظور حذف لکه، روغن و دیگر مواد مزاحم و نامطلوب از روی الیاف و پارچه ها استفاده می شود. از آجا که استون غلیظ می تواند الیاف را در خود حل کند میزان غلظت استون در صنعت نساجی اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل کارخانه های نساجی اغلب استون مورد نیاز خود را با درصد مشخصی به تامین کننده سفارش میدهند. بازرگانی کیمیا به عنوان یکی از تامین کنندگان مواد شیمیایی، استون مورد نیاز شما را با غلظت دلخواه ارائه میدهد.



• آزمایشگاه
استون در آزمایشگاه های شیمی حلال بسیار مهمی است و اغلب برای آبکشی رسوبات و مواد ته نشین شده در تجهیزات آزمایشگاهی استفاده میشود. از آنجا که استون نسبت به آب سریعتر خشک می شود و قیمت مناسبی نیز دارد، اغلب تجهیزات آزمایشگاهی شیشه ای را با آن شست وشو میدهند. با توجه به پایین بودن نقطه انجماد استون (-80 درجه سانتیگراد) استفاده از حمام استون /یخ خشک برای انجام واکنش های شیمیایی در دمای بسیار پایین مناسب است. در آزمایشگاه استون به عنوان عامل اکسید جونز و نیز به دلیل خاصیت فلوئورسنتی آن در زیر اشعه ماوراء بنفش جهت ردیابی فلوئورسنس استفاده می شود.
الکترونیک
در صنعت الکترونیک برای حداکثر کارایی می بایست اجزا و قطعات کاملا تمیز باشند. به همین منظور به دلیل قدرت پاک کنندگی قوی استون از آن برای تمیز کردن قطعات استفاده می شود.


دیگر کاربردهای استون
• در صنعت چاپ به عنوان یک حلال تمیزکننده استفاده می شود
• در تولید چسب به ویژه چسب های فرش کاربرد دارد
• برای پاک کردن رنگ به عنوان یک حلال مناسب مخصوصا در منازل بسیار کاربردی است
• در فرایند تولید پلی استایرن به عنوان یکی از اجزای اصلی فرایند است
• در تولید و تعمیرات ماشین آلات به عنوان یک حلال تمیزکننده مصرف می شود
• برای تولید لاتکس به عنوان حلال درنظر گرفته می شود


خطرات استون

استون حلالی مناسب برای حذف چربی ها از روی سطوح است. حلال های بسیاری بدین منظور وجود دارد ولی مزیت آن نسبت به دیگر حلال ها در این است که به دلیل اینکه یک ترکیب آلی است برای انسان و محیط زیست غیرسمی است.
با وجود کاربردی بودن استون و اینکه به راحتی در خانه ها وجود دارد، ممکن است عموم مردم آن را ماده ای بی خطر تصور کنند؛ لازم به ذکر است استون در غلظت های نسبتا کم، سمی نیست ولی می تواند اثرات منفی بر سلامتی انسان داشته و باعث تحریک پوست، چشم و ریه شود.
به هنگام استفاده از استون می بایست برخی از نکات ایمنی را درنظر گرفت تا خطرات احتمالی آن را کاهش دهید. به عنوان مثال هنگام استفاده از دستکش، ماسک و عینک استفاده کنید
برای مصرف در صنعت حتما محصولات دارای مجوز مصرف را تهیه و استفاده نمایید
از آنجا که این ماده قابلیت اشتعال پذیری بالایی دارد، بعد از استفاده حتما محدوده آغشته شده به استون را کاملا تمیز کنید
برای نگهداری استون از ظرف های مناسب و محکم با درهای ایمن استفاده کنید و به دلیل قابلیت بالای اشتعال استون، ظرف های آن را به دور از حرارت و هرگونه منبع تولید گرما قرار دهید.


روش تولید استون در صنعت

قبل از توضیح این بخش لازم است به این نکته اشاره کنیم که استون در کنار تولید به روش صنعتی، به صورت طبیعی و بدون دخالت بشر در بدن انسان تولید می شود. استون طبیعی که در متابولیسم طبیعی بدن مشاهده می شود در ارگان های طبیعی، عضلات بدن و بافت ها دیده می شود و گفتنی است در افراد مبتلا به دیابت مقدار بیشتری استون تولید می شود. البته استون تولید شده در خون و اوره به صورت طبیعی نیز از بدن دفع می شود.
در تولید استون لازم است به کاربرد آن نیز توجه شود. از آنجا که برای استون دو کاربرد صنعتی و آزمایشگاهی تعریف شده است، نیاز به کیفیت و درجه خلوص مختلف برای تولید آن وجود دارد. در واقع در آزمایشگاه ها به دلیل حساس بودن نتایج آزمایش می بایست مواد شیمیایی مصرفی درجه خلوص بالاتری داشته باشند.
در تولید صنعتی استون روش های مختلفی وجود دارد که در این بخش به صورت مختصر آن ها را بررسی می کنیم.
استون مانند دیگر کتون ها از اکسیداسیون الکل های نوع دوم به دست می آید که در تولید صنعتی روش واکر-هوخست متداول تری روش تولید است.

روش واکر-هوخست در تولید استون:

در این روش تولید استون می بایست پروپن در مجاورت اکسیژن در شرایط دمایی 110 الی 120 درجه سانتی گراد با فشار 10 تا 14 بار و در حضور کاتالیزگر کلیرید پالادیوم دو ظرفیتی قرار بگیرد. البته در صنعت برای اقتصادی بودن تولید استون به این روش، آن را به صورت دو مرحله ای انجام می دهند، چون در این صورت می توان از پروپن و گاز پروپان به صورت همزمان استفاده کرد.

روش واکر یا اکسید کردن ایزوپروپیل الکل در تولید استون

در این روش استون از ایزوپروپیل در شرایط متفاوت دمایی حاصل می شود. این شرایط عبارتند از:
• حضور نقره یا مس به عنوان کاتالیزگر در دمای 400 الی 600 درجه سانتی گراد
• حضور اکسید روی در دمای 300 تا 400 درجه سانتی گراد
• حضور کاتالیزگر مس یا برنج در دمای 500 درجه سانتی گراد و فشار 3 بار
البته در بین این سه روش اکسید روی به دلیل دمای کمتر واکنش از نظر قیمتی مناسب تر بوده و کاربرد بیشتری نیز دارد.
فرآیند هوک یا کیومن برای تولید استون

در این فرآیند، استون به عنوان محصول جانبی تولید می شود که 83% استون مصرفی در صنعت به همین روش تولید و به بازار عرضه می شود. در روش هوک یا کیومن برای تولید استون می بایست بنزن را توسط پروپیلن، آلکالی کرده تا کیومن تولید شود. کیومن تولید شده در اثر مجاورت با هوا اکسید شده و استون و فنول تولید می شود.


۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت