بوراکس پنتا چیست؟

نکات ایمنی استفاده از نشادر
نشادر ایرانی چیست؟
23/11/1402
هیدروکسید پتاس
هیدروکسید پتاس چیست؟
29/11/1402
کاربردهای بوراکس پنتا

بوراکس پنتا چیست؟ آیا با ویژگی‌ها و کاربردهای این نوع ماده شیمیایی آشنا هستید؟ به بوراکس پنتا، بورات سدیم پنتا هیدرات نیز گفته می‌شود که یک ترکیب شیمیایی بسیار کاربردی و مهم از خانواده بور می‌باشد. در واقع بوراکس پنتا را می‌توان به عنوان نوعی ماده شیمیایی و یک نمک از اسید بوریک دانست که کاربردهای وسیعی دارد و در تولید موادی مانند شوینده‌های خانگی و یا صنعتی به کار می‌رود. در این مقاله ویژگی‌های بوراکس پنتا و کاربردهای آن را بررسی می‌کنیم.

آشنایی با بوراکس پنتاآشنایی با بوراکس پنتا

بوراکس پنتا از خانواده بوراکس است که نام دیگر آن سدیم تترا بورات ۵ آوره است. نمک اسیک بوریک به صورت پودر سفید رنگ می‌باشد که در داخل آب محلول است و در ساخت بسیاری از شوینده‌های صنعتی و خانگی به کار می‌رود، البته این نون نمک در مقایسه با بوراکس دکا کاربردهای زیادی ندارد، اما خواص بی‌نظیر آن قابل توجه است. این ماده شیمیایی قابل اشتعال نیست و در برابر گرما نیز انحلال پذیر است، محلولی که با استفاده از بوراکس پنتا تولید می‌ شود خاصیت بازی دارد که ph آن بین ۸.۵ تا ۹ می‌ باشد، از طرفی نیز واکنش پذیری بسیار کم و پایینی دارد.

اگر این ماده را در داخل یک لوله آزمایش در بسته حرارت دهید، وقتی دما به ۱۲۰ درجه سانتی گرا  د برسد، ذوب خواهد شد و وقتی دما به ۱۴۰ درجه سانتی گراد برسد، به حالت مایع در می‌ آید، اما اگر در فضای باز به آن حرارت دهید، ابتدا آب تبلور را از دست می‌ دهد و در دمای ۷۴۲ درجه سانتی گراد به مرحله ذوب می‌ رسد.

همچنین بخوانید | نشادر ایرانی چیست

کاربردهای بوراکس پنتا

استفاده از بوراکس پنتا در تولید شوینده‌های لباس، شوینده‌های صنعتی و خانگی سابقه طولانی دارد که حتی از آن جهت گیری از حشرات موذی و مورچه‌ها نیز استفاده می‌شود. بوراک در واقع نوعی ماده معدنی است که امروزه نیز در برخی از محصولات شوینده کاربرد دارد، به طوری که می‌توان آن را در ترکیب مواد آرایشی، خمیر دندان‌ها، مواد شوینده ظرفشویی، ماشین لباسشویی و… ببینید، چون تاثیر خوبی جهت از بین بردن لکه‌های بر روی لباس، ظرف و ظروف و دارد و حتی با استفاده از آن می‌توان توالت و سرویس‌های بهداشتی را ضدعفونی کرد.

از بوراک حتی در نگهداری گل‌ها نیز استفاده می‌کنند. استفاده از بوراکس پنتا در شوینده‌های لباس خواص این شوینده‌ها را افزایش داده، موجب از بین بردن لکه‌ها شده و آب سخت را نرم می‌کند.

این ماده به صورت یک ماده سمی حشرات موذی را از بین می‌برد، به همین دلیل در تولید حشره کش‌ها نیز استفاده می‌شود. حتی به صورت خانگی نیز می‌توان آن را با شکر مخلوط کرده و جهت از بین بردن سوسک حمام و مورچه‌ها استفاده کرد

بروکس پنتا در ساخت اسلایم‌ها کاربرد دارد و به علت انحلال پذیری بالای آن بیشتر از بوراکس دکا به کار می‌رود، چون تولید کنندگان اسلایم‌ها معتقد هستند استفاده از دوز بالای آن حتی در صورتی که توسط کودک خورده شود، هیچگونه خطری در پی ندارد و وجود آن در داخل اسلاید موجب ایجاد خاصیت کشسانی و افزایش غلظت آن می‌شود علاوه بر این بوراکس پنتا در ساخت و موارد زیر کاربرد زیادی دارد:

ساخت فایبر گلس

استفاده در متالوژی

به عنوان نوعی ضد قارچ

جذب کردن نوترون در منابع رادیواکتیو

مهار کردن آتش سوزی

ساخت برخی از بافرهای بیوشیمی

تفاوت بین بوراکس پنتا و دکا

تفاوت بین بوراکس پنتا و دکا

بوراکس دکا نوعی نمک اسید بوریک می‌باشد که در ساختار خود دارای ۱۰ مولکول آب است، در داخل آب نیز به خوبی منحل می‌شود، این ماده شیمیایی در واقع نوعی ترکیب طبیعی است که جهت پاک کردن برخی سطوح سخت مانند فلزات و سرامیک استفاده می‌شود. بوراکس پنتا نیز نوعی ماده شیمیایی سفید رنگ و جامد به صورت محلول در آب است، اما در ساختار خود ۵ مولکول آب دارد. به این ترتیب می‌توان گفت که انحلال پذیری آن در آب نسبت به بوراکس دکا کمتر است و یک ماده قدیمی جهت تولید بسیاری از شوینده‌ های صنعتی و حتی خانگی بوده است.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله بوراکس پنتا، کاربردها و تفاوت آن با بوراکس دکا را بررسی کردیم. بوراکس پنتا در حال حاضر به عنوان نوعی ضد عفونی کننده و ماده جهت از بین بردن علف‌ های هرز و غیره کاربرد دارد که نمونه‌ هایی از مصارف و کاربردهای آن را نیز توضیح دادیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت