نشادر ایرانی چیست؟

کلسیم فرمات چیست؟
16/11/1402
کاربردهای بوراکس پنتا
بوراکس پنتا چیست؟
28/11/1402
نکات ایمنی استفاده از نشادر

نشادر ایرانی چیست؟ آیا با کاربردهای این ماده شیمیایی آشنا هستید؟ نشادر یا همان کلرید آمونیوم به صورت پودر سفید رنگ است که طعم آن شور، خنک و گاهی نیز تند می باشد. این ماده شیمیایی قابلیت حل شدن در آب و گلیسیرین را دارد و تا حدودی نیز در داخل الکل حل می‌ شود. از طرفی اگر دما تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد افزایش یابد، موجب تسعید آن خواهد شد. نشادر ایرانی به علت دارا بودن یون و کلر سه خاصیت متفاوت مایع، بخار و جامد را دارد. این ماده بسیار کاربردی می‌ باشد و در حوزه‌ های مختلفی استفاده می‌ شود. در این مقاله نشادر ایرانی و کاربردهای این ماده شیمیایی را بررسی می‌ کنیم.

کاربردهای نشادر

آشنایی با نشادر ایرانی

نشادر با نام کلرید آمونیوم نیز شناخته می‌ شود که یک پودر سفید رنگ است. این پودر طعمی شور، خنک و در برخی مواقع نیز تند دارد. از ویژگی‌ های نشادر ایرانی این است که در داخل آب و گلیسیرین به خوبی حل شده و حتی در داخل الکل نیز تا حدودی خاصیت حل شدگی دارد.ر

وقتی دما به بالای ۳۵۰ درجه سانتی گراد افزایش یابد، نشادر تصعید می‌ شود و از آن جایی که در ساختار خود یون کلرید دارد آن را می‌ توان در سه حالت جامد، مایع و بخار دید. نام دیگر این محصول نمک آمونیاکی می‌ باشد و دارای وزن مولکولی برابر با ۵۳.۵ است. درصد خلوص این ماده ۹۹.۵ درصد است و گریدهای کلرید آمونیوم به صورت آزمایشگاهی و صنعتی می‌ باشد.

همچنین بخوانید | کافئین پودری

کاربردهای نشادر

نشادر ایرانی

از کاربردهای نشادر به عنوان یک ماده شیمیایی مفید می‌ توان گزینه‌ های زیر را نام برد:

  • در بخش کشاورزی

در حوزه کشاورزی نشادر به عنوان نوعی ازت برای محصولاتی مانند حبوبات، گندم و برنج استفاده می‌ شود.

  • در صنایع الکترونیک

نشادر نوعی حکاکی کننده جهت تولید مدارهای چاپی و همچنین کمک به لحیم کاری می‌ باشد.

  • در صنعت دامپزشکی

جهت پیشگیری کردن از ایجاد سنگ‌ های ادراری در دام‌ ها مانند گاو و گوسفند و بز استفاده می‌ شود.

  • در حوزه بهداشتی

آشنایی با نشادر ایرانی

برای تولید کردن برخی از مواد آرایشی، بهداشتی و ظرفشویی مانند سفید کننده، رنگ مو و شامپو کاربرد دارد. جهت درمان کردن آلکالوز متابولیک به عنوان نوعی عامل اسیدی کاملاً سیستمی کاربرد دارد.

اگر این ماده را با آهک هیدراته یا همان کلسیم کربنات مخلوط کنید، گاز آمونیاک تولید خواهد شد. بیشترین موارد استفاده از نشادر در داخل باتری‌ های خشک به عنوان نوعی الکترولیت است. نشادر به عنوان شار یا همان فلاکس در تهیه کردن برخی از فلزات به صورت پوشش قلع کاربرد دارد. در صنعت نساجی و چرم سازی جهت رنگرزی استفاده می‌ شود. در داخل چسب‌ پایه فرمال به عنوان عامل پخت به کار می‌ رود و در حوزه آتش بازی استفاده می‌ شود. کاربرد دیگر نشادر در آبکاری می‌ باشد.

همچنین بخوانید | اسید سیتریک

نکات ایمنی استفاده از نشادر

نشادر ایرانی در حال حاضر با کیسه‌ های حدود ۲۵ کیلویی به بازار عرضه می‌ شود، اما توجه کنید که جهت استفاده از آن باید برخی نکات ایمنی را مدنظر قرار دهید:

این ماده شیمیایی نباید با چشم تماس پیدا کند چون موجب سوزش شدید آن خواهد شد. تماس آن با پوست نیز سوزش خفیفی را به وجود می‌آورد. اگر این ماده خورده یا بلعیده شود موجب سوزش مخاط شده و در صورتی که از راه تنفسی وارد بدن شود موجب تنگی نفس، سرفه و سوزش در تارهای مخاطی خواهد شد. بنابراین در صورت وقوع چنین مواردی باید نکات زیر را به عنوان کمک‌ های اولیه انجام دهید.

در صورت تماس با چشم حتماً چشم خود را باز نگه داشته و مقداری و با آب بشویید، سپس به نزد چشم پزشک بروید.

در صورت تناسب با پوست ابتدا پوست خود را شسته لباس‌هایی که به ماده شیمیایی آغشته شده‌اند را از تن خود خارج کنید.

در صورت بلعیده یا خورده شدن ماده کمی آب بنوشید و سعی کنید ماده بلعیده شده را پس بزنید و در نهایت نیز باید پزشک شما را معاینه کند.

در صورتی که از راه تنفسی این ماده وارد ریه‌های شما شده است، به هوای آزاد رفته و عمیق نفس بکشید.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله نشادر ایرانی یا کلرید آمونیوم را معرفی کردیم. این ماده شیمیایی با خواص فراوان خود در حوزه‌های مختلف مانند دامپزشکی، صنعتی، کشاورزی و غیره کاربرد دارد که برخی از این موارد، استفاده و کاربرد آن را نیز توضیح دادیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

استعلام قیمت